mrmille
Forumsvar skapade
-
ojoj, stackare. Själv är jag 180 och väger 65…
Personligen brukar jag få gå på small. Du borde kolla på dräkter som är i storleken M eller MT. -
mrmille
Medlem17 juli, 2004 vid 22:31 som svar på: Kiters.se godkänd återförsäljare av IKO bok Visionjopps, kul för er och grattis!
-
svar till cortex (kajtech’s) kommentar.
Jo, det stämmer troligen allt det du säger.
Tyvärr har jag aldrig fått pröva en Flysurfer kite och kan därför inte uttala mig om dem.Men vad gälelr foil+vatten så är det väll dom som gäller!
-
saknar bräda och bil för tillfället så det blir nog tyvärr inget

blåser det åt rätt håll då?
-
Svar till:
Trodde detta va ett surfforum? På land kan man ju lia gärna köra enlinors Statoilkite?
[/ QUOTE ]
Tja… Personligen så ser jag det som ett kiteforum. Jag borde kanske sluta att informera om sådant som kan vara väsentligt. Eller DU vill kanske bara sitta hemma och tråka när det inte blåser 10m/s???
Stolle, är det om inte annat bättre att informera om vad det finns för möjligheter än att leva med skygglappar resten av livet?
För dom av oss som nu vågar dra upp en kite på land så ser jag detta som ett bra forum att meddela andra kitare om vad även dom kan göra och vilka nyheter som finns.
Förövrigt så bor inte alla på en liten ö med bra vindar året om. Det finns rätt mycket folk som går miste om denna underbara sport utan att veta att det finns goa och roliga alternativ till vattensurf.
Landsurfning med landboard är (tro det eller ej) nästan lika skoj som att åka wakeboard. Personligen ser jag nog mer detta som en avart/alternativ till vattensurf.
-
Ta ett par centimeterlånga slangar av olika tjocklek.
Den mindre skall du kunna (med kraft) trycka in i den större.Trä in linnan i den större slangbiten och stoppa tillbaka linan på bommen. Tryck sedan in den mindre slangbiten i den större så linan kläms där. Obs, det måste vara en del motstånd så det håller sig fast.
Du kan även fästa nödleachen i slangbitarna om du vill vara lite extra rätt om linorna.
Sen är det bara ut och prova!
-
Skillnaden mellan tubdrakar och foilar är ganska stor
En tubdrake (LEI) blåser du ju upp så den får sin rätta form med hjälp av de trycksatta bladdrarna.
En foildrake får sin form via ett linsystem som kallas för bridle. Du fäster sedan dina linor till bomen i brydeln i ställer för utkanten på draken.En foil behöver du aldrig pumpa upp.
En foil är generellt sett mer hållbar.
En foil ger mer drag per m² än en LEIkite.Det där är ju några av fördelarna, några nackdelar som jag märkt är att…
Foilen svänger sämre vid samma storlek som en LEI om du använder en bom.
Foilar tycks dessutom ha mindre vindfönster än LEIkitarna, detta gäller kanske bara de som jag flugit, Peter Lynn, Ozone, Flexifoil och Firebee. Samtliga av dessa har i alla fall betydligt mindre vidfönster än de LEI kites jag provat. -
direktlänk för den som inte orkar leta
-
*kollar datumet*
inte första april idag va? -
Tja, 2-4 m/s funkar kalas om man skaffar en landboard.
Tro mig, du vill knappast ha mer vind är 6-7 m/s då
-
fast vänta här nu?
5e linan på naish?Tja, jag har en installerad på min Naish ARX från -92/93 i alla fall. Infästningarna finns där, för min egen del satte jag dit en egen liten tvådelad brydel och länkade den sen till bommen. Skitsmidigt, jag kan starta den själv hur enkelt som helst, även i extremt lätta vindar. Kopplar jag sen min nödleach till denna lina så singlar den ner och lägger sig med Leading Edge uppåt så det bara är att rycka upp den igen…
Studera exempelvis hur en foilkite funkar innan ni kommer med revolutionerande påståenden om den ”nya” 5e linan

-
jag skall aldrig sätta min fot i smålänskt vatten
-
köp en landboard/mountainboard så kan du ha kul med en 5m2 i 4m/s…