nachoman
Forumsvar skapade
-
nachoman
Medlem17 september, 2008 vid 13:40 som svar på: Framtiden: Världens första 3DL (3-Dimensional Laminate) vindsurfingsegelÄhh… Det spelar väl ingen roll hur lyxiga segel man har när prognosen talar sitt tydliga språk 🙁
Och sen kommer höststormarna och då blåser det ändå tokmycket, visst!!!!? 🙂
-
Tycker inte att det verkar så jäkla risigt där! Många gånger då man druckit öl på mälarstrandens båtar har det gått finfina gäss.
Håller vinden i sig några timmar till är det en till som är ute och planar 😉 -
Men nu är ju inte dollarn i närheten så låg som den kan bli!
-
Plumsen;490855 wrote:Tack för svaren. Det låter som de flesta förespråkar en mindre bräda. Kanske skall man lägga sig på 100-115 liter istället. Är bara orolig att man halverar antalet segeldagar….
Ja, som sagt, det beror delvis på tekniken. Dessutom är det ju ganska stor skillnad på en 100-litersbräda och en 115-liters. Sen är det ju inte bara volymen som spelar roll, jag har kört på 120-litersplankor som känns bra mycket mindre och mer segplanande än min 109:a.
Titta också på bredden över brädan när du väljer. Om du vill ha många seglingsdagar, välj runt 70cm.Lycka till
-
Nu får väl ändå JP:s X-Cite Ride oförtjänt mycket skit! Den är faktiskt väldigt allround och dessutom rätt så snabb. Nu har jag bara kört de små volymerna av den men nog tyckte jag att den var helt ok. Kände nog att den var kapabel att klara av bra mycket mer än jag själv.
-
Det beror ju på vad man värdesätter. Fler dagar på vattnet eller roligare när det väl blåser? Jag kör en 109L Freestyle och känner egentligen inte något större behov av mer volym för att plana tidigare. Det är klart att om man vill åka i ännu mer lättvind bör man skaffa en bräda som är stor nog att ta fetare segel. Jag kör 6,5 som störst och behöver från 6m/s för att komma igång. Men visst är tekniken ytterst viktig för att tidigt komma upp i planing.
En annan grej som är viktig är ju att ha tillräckligt med volym för att klara vindpunkan som alltför ofta inträffar på ostkusten.
Jag skulle rekommendera en stor freeridebetonad freestyleplanka, de är tidiga i planing och är roliga även då man inte håller på att spockar osv.
-
G_L;490766 wrote:Om du hittar nåt bra sätt att fånga SV-vindar i norra Värtan, så kan du väl rapportera.
Var det inte du förresten som tänkte segla över till Brevik från Resarösidan. Var går du i någonstans då? Det är ju tomter längs hela kusten (förutom en halvprivat liten badplats (=tomtförening??) ungefär mitt på ön).
Det finns en liten (med betoning på liten) parkering strax efter paviljongen om man kör söderut på ön. Mitt emot Moholmen. Den rymmer typ 2-3 bilar och där kan man hoppa i.
SV-vindar funkar alldeles utmärkt vid bryggan på Bogesund, kollade där igår, man får se upp för stenar bara.
-
Superba bilder!
-
Det var mycket riktigt Bogesund vi provade. Det såg riktigt bra ut där. Bra med parkeringar och väldigt nära ner till bryggan. Kommer definitivt att köra där fler gånger. Det stämmer nog att det blev för mycket väst idag för Brevik, hade vart kanon vid Bogesund om vi bara hade sluppit det där regnmolnet som sänkte vinden helt.
-
Och själv sitter jag fast på jobbet en massa timmar till, trots örnvindar! Det bara viner i träden utanför kontoret!!!
Nu får prognoserna se till att hålla vad de lovar för nu jäklar blir de nattsurf… -
Det sög ordentligt vid Trälhavet igår. Kom dit och var färdigriggad vid halv sex och då var det nästan ingen vind alls!
Beträffande Karlsudd så hade jag en spejare där igår och det verkar vara bra att kunna komma i vid den stora bryggan där, ska ju bli mer väst ikväll så då kan det funka ännu bättre.
Annars har jag funderingar på Bogesundslandet, mitt över Näsa äng, har dock inte varit där och rekat nedfarter.
-
Jag kommer nog att köra där ikväll och imorgon eftermiddag/kväll. Lite fel riktning men ändå rätt ok tror jag. Hittade ett ställe vid Karlsudd som ser riktigt bra ut på SV men där kan man ju inte parka nånstans i närheten. Fördelen med Brevik är ju att man kör bil ända fram.
-
nachoman
Medlem13 augusti, 2008 vid 10:18 som svar på: Halv-mast-tråden: Bli av med din halva mast!jarp;489857 wrote:Varför har inte tillverkarna separata underdelar att köpa??? Garantifråga eller..?1. Antagligen för att de vill sälja dig en ny mast istället för en halv. Bättre förtjänst.
2. Också för att masterna, trots att de är delbara, är matchade med varandra, dvs underdel passar respektive överdel. Varje mast skiljer sig lite från de övriga och genom att ha rätt underdel till rätt överdel säkerställs mastens böjkurva.
-
Näsa äng är inte ett alternativ på SV. Då har du rak frånlandsvind! Näsa äng funkar fint på NO och O. På lördag blir det ju NO så då rockar det vid Näsa.
Ikväll vid femtiden blir det Trälhavet, går i på Resarösidan och kör över till Brevik.
