nachoman
Forumsvar skapade
-
Trälhavet utanför Resarö funkar också!
-
Bra väst. Dock suger snabbkopplingen som man fäster under hängselekroken för att hålla västen nere, den pajade omgående.
-
Har också en JP 109 som planar löjligt fort. Flyter som en kork!
-
Det är lite klurigt att gå i där, men jag brukar gå i vid ön som ligger närmast Resarö på Trälhavet, Moholmen. Där finns en liten mötesplats som brukar ta 2-3 bilar. Annars finns det lite bryggor norr om det stället mer mitt på Trälhavet. Där är dock jäkligt bökigt att få parkeringsplats.
Blir det inte så mycket O så att det funkar i Näsby Park så blir det Trälis för min del och säkert min brorsa också.
-
Nu har man för lite att göra på jobbet alltså…
-
Jag vet inte hur fort ni alla lärde er att surfa? Ni som påstår att det är lämpligt att börja med en 100-litrare. Visst, på Haga är allt frid och fröjd och man kan med lätthet ramla i 100ggr utan att bli vansinnigt trött för det, pga långgrundheten.
Men tänk lite längre. Jag skulle då inte vilja skicka ut en nybörjare på öppet och djupt vatten med en 100-litersbräda.
Detta för att:
1. Det är svårt att ta höjd med en 100-liters freestylebräda jämfört med en mer nybörjarbetonad bräda som har inbyggt centerbord. Vad gör man när personen börjar falla i höjd och driva? Visst, har man båt är det inga problem.
2. Innan man kan börja plana, vattenstarta osv bör man ha god koll på vad segling innebär. Seglingens grunder lär man sig utomordentligt bra på en större bräda med centerbord. Där kan man fokusera på att förstå hur vinden och riggen samspelar i lugn och ro istället för att lägga all energi på att hålla sig ovan vattenytan på en rank bräda.
Jag tror att många av er som rekommenderar en 100-litersbräda kanske har glömt hur lång tid det tar att avancera och lära sig vindsurfingens grunder, har mycket erfarenhet av balanssporter t.ex. vattenskidor, skateboard som unga. Kanske har Galenpanna väldigt bra koll på segling och andra balanssporter sen tidigare, det vet jag ju inget om.
Självklart går det att lära sig på en 100-litrare, men jag tror (efter att ha lärt min flickvän att surfa) att man har större behållning med en större bräda till att börja med. Då kan du, Galenpanna, även vara självständig på vattnet och inte behöva bogsering och full uppsikt av pojkvännen, vilket säkert uppskattas av båda parter.Själv hade jag samma inställning som er andra innan jag visste vad jag gav mig in på. Jag trodde att plana skulle hon göra inom 2-3 dagar. Men oj vad fel jag hade. Då vill jag ändå tillägga att hon är riktigt duktig på slalom, vattenskidor, gymnastik etc…
Ville med detta bara opponera mig mot att det framstår som så lätt att lära sig att surfa. Det kan lätt göra en nybörjare besviken om alla hävdar att man bör lära sig så fort.
Hur som helst, lycka till på vattnet oavsett vilken typ av utrustning du väljer. Och kom ihåg, tålamod behövs! 🙂 -
Ja, delvis hjälper vågorna till att slänga i dig, delvis din egen balans! Vindsurfing kräver timmar på vattnet för att träna upp samspelet mellan kropp och rigg för att hitta den rätta balansen. Det är inget fel i att ramla i. Det har alla gjort som nybörjare. Om man fortfarande är i riggdragningsstadiet och det är mycket vågor är det riktigt jobbigt. Kämpa på och få så många timmar på vattnet som du bara kan. Vågorna kommer iallafall inte att ge sig… 😉
-
100-liters freestyle är alldeles för litet för att lära sig på. Sikta snarare på en fetare, åtminstone 150 liter annars är det lätt att man ger upp. Men som sagt, Haga har uthyrning så där kan du ju testa lite olika vad som är bra. Jag och min tjej hade samma grej förra året, hon lärde sig på en 200-litrare och sen gick det att köra mindre, men 100l är på tok för litet.
-
Självklart är det bättre, lättare osv med nya grejor, men nu har ju du de här sakerna och de går att köra på. Körde själv knytbom när jag började i slutet på -80-talet och en bit in på -90-talet. Man ska härdas lite som nybörjare!!
Det är lite trixigt men se till att få klykan i bommen dikt an mot masten och sen är det bara att testa lite olika knopar. Med största säkerhet blir man förbannad som fan efter en stund på vattnet då den garanterat gradvis kommer att släppa och hamna längre och längre från masten. Men det går att rigga om ute på vattnet också.
Ut och kör bara, man lär sig inte mer för att man har nya prylar. Dock lär man sig kanske ännu snabbare.
Good riddance ;O)
-
Rasmus_W;478952 wrote:Jag tyckte det var värt att nämna för att min magkänsla säger mig att bensinen skulle kunna ligga på 20-30 spänn litern nästa år och då blir långa bilresor himla dyrt.
För att inte tala om flygbiljetter. Det är nog inte många år bort innan dessa billiga flygstolar var ett minne blott.
Tur att man har en sån bensinsnål bil 😉 -
Revbensfrakturer(=sprickor) gör man inte så mycket åt. Oftast smärtlindring i form av Voltaren som också hindrar inflammation.
Lycka till och krya på dig!
-
Marocko är ju en bit om man vill köra bil dit. Men kan självklart vara värt en tanke om man skall flyga. Ska till Israel en sväng så det får bli min långa utlandsresa i år.
Norra Tyskland låter ju intressant och åtkomligt med bil. -
Den där AHD:n är inte speciellt vänlig för en seminybörjare skulle jag säga, undvik såna där att börja med. 120 liter på en så gammal bräda motsvarar inte 120 liter på en modern bräda. Den där drar man nätt och jämnt rigg på och den är ju faktiskt rätt så smal.
Ha lite tålamod och sätt ut köpesannonser. Till slut kommer det säkert nåt vettigt svar.
Lycka till! -
Har bara kört där 2 ggr, men det var riktigt bra vid västlig vind (rätta mig om jag har fel gbg-locals), tätt mellan vågorna. Dock fick jag parkera innan bommarna vid den allmänna parkeringen, vissa körde fram men då måste du nog känna folk där för att få tillgång till nyckel. Kolla med surfcentret som finns där för mer info.
-
Linnuz, var bor du? Har du vägarna förbi ostkusten Västervik i sommar så kan du få ett vettigt segel och mast, ev också bom. Saker som iallafall är från sent -90 tal eller början av 2000-tal.
