nachoman
Forumsvar skapade
- 
Det gäller ju bara att skapa någon form av materialbegränsning. Annars äts man upp av alla prylar och tappar intresset. För min del är det att det ska gå att åka två i bilen och samtidigt ha med all utrustning, tjejen kör också!
Fast….det finns ju ännu större bilar!
Bussar?
 - 
Ja, det här med att få in och ut det ur bommen kräver sin lösning. Dock kan man använda det lättare tillsammans med handskarna.
Inte vet jag, men ska trixa lite iallafall. - 
Nu blir det experimentera av, har precis beställt 1kg natriumacetat trihydrat.
🙂 - 
Rasmus_W;436712 wrote:Annars finns ju såna där ”värmepåsar” vars innehåll blir varmt när man häller vatten i påsen. Kanske kunde funka?
Ja, det är klart! Man skulle ju kunna fixa en tät del i bommen och däri hälla i det pulver som ger en exoterm reaktion vid kontakt med vatten. Undras vad det är för nåt i de där påsarna, kan ju kanske fixa kemikalierna själv och lösa detta utan alltför mycket ingrepp i bommen.
 - 
Hittade den här på SP-begagnat site. Kan den va nåt? Är det ett lagom steg att hoppa ned till 85 liter från min 109, när man inte är van känns det som ett stort steg.
2004 Fanatic FreeWave 85 wave 245L 58bredd 85L 2999kr - 
Låter som att en sån kan vara bra för mig då, just för att man inte stöter på särskilt mycket vågor där jag seglar. Vanligare med svanar faktiskt 😉
Ska kolla upp den och JP:s FSW brädor. Hoppas de brädorna är skönare än RRD:s freestyle, provade en sån 90-litrare i somras och den var inte rolig alls. - 
Tja, många verkar ju flytta till Umeå om man ska tro den här tråden!
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55010 - 
Då var det ju lätt när det fanns en kraftkälla på plats! Värre på en surfbräda tyvärr. Men man kanske kan nyttja solpaneler? Vindkraft? Liten propeller under brädan kopplad till en generator? Eller ha en tjock jäkla bom av gjutjärn som man värmer på grillen innan man sticker ut?
Förslag har man ju iallafall, nu är det bara upp till var och en för att inte frysa.Såna där handskar som alla pratar om funkar ju inte för min del iallafall 🙁
 - 
Kom just på en grym idé från skotervärlden!! Värme i bommen! Då hade det verkligen inte varit nåt problem med att köra även dessa dagar.
Nu när batteritekniken går hastigt framåt kanske det räcker med ett litet Lithiumbatteri på några Ah för att värma en tunn slinga runt bommen, eller rent av i handskarna. Måste räkna på detta…
 - 
Fan så lockande att sticka ut! Men det här vädret är nog lite väl magstarkt för mig! Fast å andra sidan kommer man ju inte att kunna vänta ända till april. Brrrr…
 - 
Robin;436674 wrote:Nej men nu får ni sluta. Om ni menar att en bra seglare seglar bra på vilka grejor som helst så förstör ni totalt min och många andras självkänsla. Jag håller fast vid att alla mina problem på vattnet beror på utrustningen och inget annat. Mina misslyckade gippar beror på railformen hos min bräda. Att jag inte vågar satsa på framåtloopen beror självklart på att min vågbräda inte är en 2009 proto vilket skulle ge mig ett kungligt självförtroende och att jag planar sist på vattnet har inte ett dugg med teknik att göra. Så det så!
Får väl också instämma och kanske erkänna att jag borde klassas som materialåkare! Min freestyle är en JP Pro av 2007 års modell, klassas ju som extremt lättgippad etc etc trots det så måste det finnas några problem med den då den fortfarande har problem med att bibehålla fart och planing i de allra flesta gipparna. Nä, nu väntar man på en fulländad bräda. Tyvärr skulle jag aldrig våga köpa en sån!!
 - 
dr Masse;436667 wrote:Din freestyle är ju ingen fartraket, direkt. Men kanske mest beror det på ditt segel, Expression är ju tänkt för snabb planing, hyfsad fart och rejält lätthanterat i manövrar.
Faktum är att jag sålde min i övrigt grymma Fanatic FreeWave 78 för att jag tyckte att den var för snabb.
What!! Kan man köra för fort?! 😉
Skulle det alltså fungera att slänga på ett snabbare segel på min freestylepadda? Det känns ju som att den vill kantra och helt plötsligt lyfta när man kör riktigt fort! (Ett tillägg är att jag inte mätt med GPS nån gång så jag tror fortfarande att jag alltid kör närmare 30 knop 😉 (bättre lyckligt omedveten än medvetet olycklig)
När du säger att den var ”för snabb”, vad menar du då? Att den var för snabb för det du ville göra med den eller att den var för snabb så att du blev skrämd. Har man en bräda som är snabb och kontrollerbar borde det väl vara alright!
Nu får det fan ta och bli lite varmare så att man kan börja säsongen igen!
 - 
dr Masse;436642 wrote:Med din segelportfölj kommer en 85 liters 56-58 bred freestylewave att bli närmast perfekt. En sådan tar 5.7 fin-fint, och kommer att fungera kalas även med 4.7.
Om du gillar din JP så kika kanske först på en sådan. Jag tycker personligen att det är lite skönt att känna sig ”bekant” med grejorna, vilket det på någe vis blir om man har lite liknande prylar. Stroppar, pads, känsla och sådant går ofta igen inom ett märke, tycker jag.
Personligen tycker jag att just runt 80-85 liter är en fsw nästan som allra bäst. Senare kan du komplettera med en oförskämt billig men fin 70-liters äkta vågis (sådana kan man hitta i mycket, mycket fint skick till klart låga priser) så är du rustad för allt!
En till grej bara! I slutet på säsongen blev jag såpass bekväm med grejorna att jag önskade mer fart. Kändes liksom inte att det gick så där fort längre. Antar att seglena gör sitt därtill men kommer jag nå högre hastigheter med en FSW jämfört med den stora freestylen jag kör idag? Visst går det fort men man vill ju fortfarande komma åt hägre hastigheter.
 - 
dr Masse;436506 wrote:Om du tänker behålla din stora freestyle på 109 liter (ere en JP, månne?), så tycker jag att valet är av brädtyp är enkelt.
En Freestylewave, helt klart. En 80-85 liters kommer att vara ett fin-fint komplement till din nuvarande freestyle. Seglen som funkar på din freestyle, funkar även kalasbra på FSW-brädan. Brädtypen är kul och snabb på platt, men funkar oftast mycket bra även i riktiga vågor. Framförallt om man sätter i en riktig vågfena.
Om du väljer en freeride eller mer fartorienterad bräda, bör du även satsa på eller redan ha mer fartorienterade segel. Och även om det funkar, så e inte den typen av segel sådär väldans bra för den freestyle du redan har.
Tre segel runt (+/- 0.2 kvadrat, typ) 6.5, 5.5 och 4.5 räcker väldigt långt på en sådan här två-brädes kombo. De två största är fin-fina på din freestyle, de två minsta kalasbra på freestylewave-brädan. 5.5 funkar på bägge, bra storlek som ”överlapp”.
För riktig lättvindsåkning/crusing kan du langa på en lätt och fin sjunolla-sjuhalva på din stora freestyle, åsså en lite större och rakare fena.
Vilken freestylewave du sedan väljer är en lite lurigare sak. Men många bra finns det!
Visst är det en JP jag kör, är väldigt nöjd med den men har känt dess begränsningar i 18m/s och 1,5m vågor.
Då är det klart, det får bli en FSW 80-85l nånstans då jag har en segelportfölj 6,5; 5,7;4,7 Expression och Combat. Ska man kanske hålla sig till JP eller finns det nåt tips om annan bra FSW i den klassen.
Funkar det verkligen med ett så stort segel som 7,5 till min JP109:a? Men då måste man väl slänga på en lång jäkla mast, den längsta jag har nu är en 460.Tack för bra svar 🙂
 - 
Sjyssta svar!
Låter ju som att man kan gå ner lite i volymklass utan att vara rädd. Under 100 liter trodde jag att man skulle få timmar på vattnet, men om du kört ca 200h på dina små grejor är det ju ingen tvekan. Beror ju iofs på vad du väger men säkert inte mindre än jag med mina stabila 72kg.
Ska kolla på ”Victorinoxen” också, låter ju som ett vettigt alternativ.Hoppas också få fler timmar på vattnet i år, dessutom att kunna köra i lite hårdare vindar/vågor då min känns lite fet för det.
Tack för svaren 🙂
 
