nachoman
Forumsvar skapade
-
Stort tack för tipsen Rasmus!
Ömtåligheten bör väl inte vara mycket värre än vad min JP Pro är? -
:laugh: Ja, du har nog helt rätt i det! Ser tokbra ut hos SMHI och Windguru! Undra om de visste nåt om din bil
-
Äntligen vindarna över Trälhavet!
Ser ju ut att bli lite på fredag och lördag, håller tummarna nu för ostadigt väder!:laugh: -
Har haft fantastiskt kul på min JP 109 Freestyle hela sommaren. De där sista centrimetrarna på bredden upp till 70 gör en hel del. Köp hellre en runt 70 än 65.
Otroligt lätt att hopp med dessutom! -
Måste bara fråga angående det här med undertryck i brädan som flera nämner kan resultera till att den vill suga in vatten? Det är ju klart att ett undertryck har den effekten om brädan är otät. Men om man gör en ordentlig lagning och därefter ser till att skruva upp tryckutjämningsventilen på brädan då den är i användningstemperatur skall väl detta inte vara nåt problem!?
-
Starboarden är ju som en badbrygga, bra att lära sig de enklaste grunderna på men kan man dem så är det nog att föredra med en lite roligare modell. En modern nybörjarbräda som jag tycker är rolig att köra även för dem som kan lite mer är Fantics Viper som har helt infällbart centerbord. Man skall nog undvika de brädor som tenderar till att se helt runda/äggformade ut. De behöver vara ett visst förhållande mellan längd och bredd för att de skall uppfattas som en riktig vindsurfingbräda.
Angående din fråga på hur mycket volym som krävs för att dra rigg är ju mycket teknikrelaterat. Om du väger 70-75kg och har bra teknik drar du lätt rigg på en 95-litersbräda, däremot bör du ha mer volym om man vill bekvämt kunna dra rigg och åka i lättare vindar.
Om du kan åka och inte är i behov av centerbord kan ju de större freeridebrädorna vara intressanta, t ex äldre Fanatic Shark 135-150 liter. Denna bräda är stabil och lättlkörd, kan även gå ordentligt fort med stora segel.
Om du vill ha lite mer action så kan du ju kolla upp de större freestylebrädorna, ca 110-115 liter. Finns ju en del till salu för en rätt billig penning just nu.
-
Aaa… Minns de där prassliga seglena, ljudet var något alldeles speciellt, högt och skärande. Mitt första monofilmsegel var ett NP RAF CAM -90(?) med en löstagbar camber, mycket praktiskt! Monofilmen var på något sätt extremt tunn och väldigt hård, lämpade sig inte för att böjas fram och tillbaka. Det fanns liksom inget motstånd alls i seglet då jag for igenom det!
-
Shit vad avis man blir, sitter fast på jobbet till 3.
Hoppas nån är kvar då! -
Super! Drar dit vid 4-tiden!
Brevik, alltså! -
Thnx!
Hoppas på vind imorrn oxå, då kanske det blir en sväng dit! -
Var ligger Mjökudden? Får bara upp en massa konstiga spots när jag letar på eniro som jag antar att ingen kör vid!
-
Jag är i samma viktrange som du (69-70kg) och kör en freestyleplanka på 109liter x 69,5cm bred (dn är iofs ruggigt lätt) tillsammans med ett 6,5 freestylesegel och kommer igång i planing strax över 6 m/s. Känns som att man behöver helt andra grejor om man skall kunna köra i mindre vind.
Är det mindre vind än så håller jag med drMasse om att man hellre sysslar med annat. -
Kom precis tillbaka från en vecka i Hyeres/Giens på UCPA:s center. Tre dagar av en vecka var helt ok för 7,0 och kanske lite mindre då det blåste upp på eftermiddagarna rätt ordentligt. För det mesta var det plattvatten då vinden var offshore men en dag var det dryga enmetersvågor på ostvind. Enligt dem så är det betydligt bättre där i maj/juni och sen blir det rätt så lungt. Annars trevligt ställe.
-
Tack för svaren. Ni har övertygat mig om att det är en bra bräda även för mig:)
/Lage
-
Så då är den alltså helt ok att ha som freeridebräda?! Vad blir fördelen respektive nackdelen att gå på en lite större bräda typ freeride? Jag tänker framför allt på hur tidigt man kan komma upp i planing och hur lätt/svårgippat det blir!
Tack för alla svar förresten 🙂
/Lage
