neven
Forumsvar skapade
- 
Jo, 15kg gör ju lite skillnad iofs, men inte jättestor. Om du tar en 14 så kan du komma igång på dagarna det blåser lättare, tex sommarbrisdagarna. Men en 14 blir också snabbare överrigad så då behöver du rätt så snabbt komplettera med en 10a typ. Det är alltid svårt med 1 kites quiver…
Om det är en 14 du vill ha så har jag en lysande sådan i min signatur för en bråkdel av priset av en ny… 🙂 Jag har en bräda också men den är det redan intressenter på.
 - 
12a brukar vara en rätt så bra storlek att börja med och kan sedan kompletteras med t.ex en 8a. Är du på västkusten? När det gäller bräda skulle jag ta nåt i 130+ hållet. Nu har dom 2 brädor som är väldigt lika 133 och 134. Vilken av dom som helst borde vara bra.
 - 
Tjena!
Det finns väl inte direkt en uppsjö att nybörjarvänliga ställen i Kroatien. På ön Brac finns det en stor, underbar strand som heter Bol som är som en stor sandudde. Bakom udden är det platt men annars är det chop.Där blir det bris i stort sett varje dag på sommaren. Dock får man inte launcha och landa på stranden under sommaren så dom hade (när jag var där för 3 år sedan) byggt en flytande platform som man launchade från. Sen var det djupt direkt. Det är väl ingen fara för båtar och så, mest att man driver cross-shore och får li upphämtad av rescuebåten om det skiter sig… Kanske inte lättaste stället att lära sig på men dom hade kurser och uthyrning vet jag.
http://www.kitebeaches.com/loc/island_brac___bol.html
Jag tycker absolut att ni skall ta er dit och kolla. Sen ärdet rätt skön lajfstajl där eftersom det är en hel del surfare. Man kan åka färja från Split till Brac.
http://www.zlatni-bol.com/windsurfing-kitesurf-croatia.htm
Färja: http://www.jadrolinija.hr/pdfs/9603.2010.zima.e.pdf
Annars finns det Premantura vid Pula uppe i norr (men jag tror inte det är supervindsäkert på sommarn) och sen finns det på Peljesac tror jag (men där jag aldrig varit så jag vet inte riktigt hur det ser ut.
Hoppas detta hjälper
 - 
Nä, jag har för mig också att cabrinha-bommar har olika längd på sina front och baklinor så det funkar inte.
 - 
Själva bommen skall nog inte vara nåt konstigt och jag har för mig att alla 5 linor på North är av samma längd så att det bör funka med andra kites.
 - 
Det var sjuukt bra 🙂 JW ni skulle ha kommit upp!!
 - 
Hon köttar bra hon
 - 
Dito. Man kan köra Askim och Björlanda men vi kom på för ett tag sedan att det var värt dom där 45 minutrarna söderut för att slippa svära och tycka att det är kasst varje gång…
 - 
Haha bootsnazin Nils har talat 🙂 LF Escaladesen 07-08 var rätt mjuka men annars har dom varit rätt styva. Escalades 06 var ju riktigt styva till och med. Nuförtiden är ju wakebootsen och kitebootsen nästan identiska tycker jag. Jämför tex LF Synergy closed toe med t.ex Watson eller Shane.
Styvheten är för övrigt en smakfråga. Vissa gillar lite mjukare så att man kan tweaka mer medan vissa gillar styvare så att man får mer stöd.
 - 
Som dom säger så måste man egentligen ha ett internationellt ID kort för att få flyga, vilket det vanliga körkortet INTE är eftersom det inte står i vilket land du är medborgare.
Jag har dock en gång glömt mitt pass och lyckades tjata mig på ett flyg med bara körkort, till tyskland och sen vidare till Italien (skulle på brölopp och det var INTE ok att missa planet). Tillbaka från Italien var det sedan inga problem.
Så kontentan är: det KAN gå, men egentligen får man inte göra det.
Alternativet är att ta kontakt med svenska ambassaden och se om inte dom kan ordna ett provisoriskt pass åt dig.
Lycka till - 
Visst kan du byta frontlinorna! De sitter fast med en vanlig pigtailögla vid pulleyn som depowerlinan går igenom.
 
