Forumsvar skapade

Sida 102 av 149
  • nic

Medlem
    23 januari, 2006 vid 11:27 som svar på: Peter Lynn tar placeringar på speed
    wims_lkp wrote:
    De kanske är nått liknande som händer på videon ”hang time” http://www.naish.tv/ De ser inte heller så kul ut… eller, jo de gör de. De går ju bra tillslut.

Nej, detta är termik.
    (kort sagt, solen värmer marken->värmer luften ovan marken som till slut släpper och stiger) Kan bortses från under vinter och oftast även nära vatten.

nic

• nic

Medlem
    23 januari, 2006 vid 11:25 som svar på: Peter Lynn tar placeringar på speed
    globalrider wrote:
    Väldigt bra info !

Fast man blir ju lite nyfiken (och orolig) när man hörde om de där uppåtgående rotorerna!
    Skulle vara intressant att veta vid vilken typ av hinder/terräng som de uppstår?

Det ska till en ganska hög och brant kulle för att skapa extrema situationer för kitare. Mindre rotorer och läsidor drabbar oss ofta när man kitar i kuperad terräng men man lär sig snart att vara uppmärksam på kitens betende å snabbt flytta den åt andra håller när den börjar bli instabil. Med 27 meter linor kan man ju oftast snabbt få bort den.
    Värre är det nog då i alperna där kan vassa toppar lätt dölja en huvudvind för en oerfaren. Har inte hört om någon som råkat ut för något sådant men kan tänka mig att risken ökar i takt med spridningen av kite till ”vanliga” människor.

Håll koll på huvudvinden så är du ganska safe.
    Tänk på att luften beter sig precis som vatten i en fors när den strömmar över hinder så har du en bra modell för att visualisera det som ofta är osynligt.

En sak som man lättare kan råka ut för är att man lyfter framför en högre kulle när vinden ligger på. Det brukar lösa sig fint om man håller sig lugn men kan bli en första ofrivillig mindre flygtur.

nic

• nic

Medlem
    23 januari, 2006 vid 10:33 som svar på: Snökajta i Riksgränsen?
    Pepä wrote:
    Tyvärr, det blir Venezuela för mig på söndag så pudret får vänta till nästa vinter. Men jag hoppas det blir okej nere i värmen även om det inte finns nån snö.

Ok, låter gött det med. Nästa år ska jag visa dig några riktigt grymma naturliga lössnö-halfpipes när du kommer med 🙂

nic

• nic

Medlem
    23 januari, 2006 vid 09:11 som svar på: Snökajta i Riksgränsen?
    Pepä wrote:
    För att Peps för en gångs skull förklarade något istället för att bara vara tyken och värdelös.

Peps är alltid smärtsamt rättfram 😉
    Ska du med en sväng till vidda framöver eller är du på nått varmare ställe i vinter?

nic

• nic

Medlem
    22 januari, 2006 vid 23:01 som svar på: Snökajta i Riksgränsen?

Framsteg. På det stora hela tyckte ju alla ungefär likadant hittills ( av olika skäl iofs 🙂 )

nic

• nic

Medlem
    22 januari, 2006 vid 21:16 som svar på: Snökajta i Riksgränsen?

Vanlig kite duger till att börja med om du ändå tänkt vattenkita mest. Fast om du fastnar för snökiting så är det en opencell foil (närmare bestämt Ozone Frenzy) du kommer vilja ha eftersom det är mycket smidigare, speciellt för ”freeride”. Tar bara sekunder att packa upp å ner å säkrare å tar inte stor plats i en riktig skidrygga å inga grejor som går sönder bara för att det är -20 plus att allt går att sköta med tumvantar.

Läs här om hur du moddar din ”vanliga” vattenkite:
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showpost.php?p=288353&postcount=6

nic

• nic

Medlem
    22 januari, 2006 vid 09:48 som svar på: Var kring Gbg blir det i helgen?
    Axelne wrote:
    Nic;
    Var finns närmsta stället som är bra för en helg då?
    Läste om Trysil på nätet. Såg fint ut.
    Aldrig testat på snö men är så sugen nu så jag kan tänka mig att köra en bit om jag verkligen får kört.

Axel

Det är ungefär lika långt till Hardangervidda (55mil) som till Sälen fast jag har en mycket bättre kitestatistik från Hardangervidda än från Sälen och på Hardangervidda har snön aldrig varit ett problem. Jag har varit på högis när snön varit hård som is å det är omöjligt att kita på då. (från mavs bilder ser den dock fantastisk ut nu)

Därför rekommenderar jag främst Hardangervidda. Dessutom är det lättillgängligt. Man bara kör längsriksväg 7 till det blåser. Inga liftkort eller nåt (som i sälen). Det finns många kitare där att inspireras av och ytorna är obegränsade. Man kan blanda freeride-åkning i berg/kuperad terräng med freestyle som man vill.
    Skulle det vara total white-out å vägen är stängd kan man alltid kita på sjöarna å i absolut värsta fall har man Geilos liftsystem. (Är det vindstilla och soligt rekommenderar jag iofs att åka 1 timma till Hemsedal för att förnedra sig i liften. Har hänt en gång på 3 år)

Gör så här, be chefen om ledigt en fredag – åkt efter jobbet på torsdagen å vakna upp till fågelkvitter å fantastisk utsikt. På söndag kitar du till 3-tiden, åk hem å berätta för alla vad du varit med om.

Tips: ta med mat från sverige, bo på http://www.haugastol.no å laga på rummet (Äta pizza ute går lätt på 160 norska kronor … utan dricka till) ta med billiga svenska öl till bastun å snacka skit. Wifi finns på hotellet så skicka omedelbart dagens bilder till ditt favoritforum.
    Är man tre går resa å boende på ca 1800 svenska kronor.

Om du aldrig kitat alpint innan kommer du att upptäcka att kiting på vatten är en minivariant. Men släpp spot-tänkandet å dra iväg på upptäcksfärd om du inte bara vill köra freestyle-trix förstås.

Tips2: alla rookies på snö verkar behöva köra över någons linor en gång innan man lär sig (jag har också gjort den, 1 gång). Irriterande å sen vågar man inte lita på linorna. Så se upp med andras linor å rulla ihop dina egna.

nic

• nic

Medlem
    22 januari, 2006 vid 09:26 som svar på: Peter Lynn tar placeringar på speed
    pjoter wrote:
    rent logiskt borde det vara mer jämn vind på vintern då man slipper ifrån uppvindar från mörka föremål mm. men de kanske e helt fel… NIC kan säkert dehär.

Hehe, sicken passning.
    Min uppfattning om kallare luft är att den skicktar sig lättare. Dvs precis som i ett grogglas med olika skickt.

I skickten kan det vara väldigt olika vindhastigheter. Typ 5meter upp endast 3m/s – 27m upp 10m/s. Så långt är detta för kitare något man bara behöver anpassa sin kiting till.

Fast nu händer det att skickten flyttar på sig i höjdled och då har man plötsligt 10m/s på marken å det kan upplevas lite jobbigare om man inte har koll på sin säkerhetsutrustning eftersom vinden då inte ökar snällt gradvis som på sommaren.

Det kan också vara till ens fördel. Förra gången på hardangervidda hade vi en heldag i sol och vind förmodligen på grund av att någon kulle skapade en våg i ett högre luftlager som tvingade ner vind till oss och därigenom även skingrade dimma/moln på ett områden om 1 kvadrat-km. Utanför detta var det vindstilla å dimma/moln … hela dagen.

Termik förekommer inte över snötäckt mark därmed inga dustdevils, tromber å även åska är extremt sällsynt. Men när det finns fläckar av snö/barmark blir skillnaden mellan varmt å kallt desto större. Annat exempel: I Chamonix på vårkanten sjunker luften märkbart över den kalla glacieren på södra sidan av dalen medan den norra solbelysta sidan har en ökänt stark termisk aktivitet (luft som stiger).

Om luften blir turbulentare på vintern?
    Jag håller med Tobas. Det är ungefär som på sommaren (bortsett från ovanstående). Men precis som Tobas skriver så kitar man på större ytor och utanför begränsade spots, in i dalar bakom trädridåer och därför kanske man oftare stöter på turbulent luft.

nic

• nic

Medlem
    21 januari, 2006 vid 16:14 som svar på: Var kring Gbg blir det i helgen?

Det var inte snö nog, inte upp i alingsås heller. Bättre spara energin till Hardangervidda…

nic

• nic

Medlem
    21 januari, 2006 vid 08:24 som svar på: göteborg: vart finns snö?
    Svinet wrote:
    ey vart drar man

Vi drar nog till nånstans runt alingsås.

nic
    1734486486

• nic

Medlem
    21 januari, 2006 vid 01:03 som svar på: Reva i kiten
    Denrica wrote:
    …Rensa med T-röd innan.

Fast skippa T-röd. Jag vet att det inte syns nån skillnad direkt men det är trots allt en duk med nån sorts coating.
    Vatten brukar räcka fint å ripstoptejp sitter som berget efter ett tag.

nic

• nic

Medlem
    20 januari, 2006 vid 21:29 som svar på: Snowkite på snowblades ? oO
    superoskar wrote:
    finns inga snowboards att hyra i göteborg å jag vet inte om jag känner mig riktigt säker på skidor så snowblades skulle kunna vara ett alternativ

nån som testat ? aldrig sett några bilder på nån med det i alla fall =/

det funkar.

nic

• nic

Medlem
    20 januari, 2006 vid 21:25 som svar på: göteborg: vart finns snö?

Vi åker inåt landet då. Vi rings imorgon.

nic

• nic

Medlem
    20 januari, 2006 vid 17:15 som svar på: Var kring Gbg blir det i helgen?
    Pepä wrote:
    Det e ju fan ingen snööö! Nic ska du ut och åka i helgen? Vart och hur?

Få la gå ut å prova om det får plats fler repor på min snowboard.
    Vill kolla om Torslanda funkar bättre i Ono än det gör i Oso så jag åker nog dit typ 10.
    Funkar inte det så kan jag tänka mig att dra inåt landet om nån hänger på.
    Jag har bil.

nic
    0734 486 486

• nic

Medlem
    20 januari, 2006 vid 15:01 som svar på: 5 lina i trailing edge
    bohm wrote:
    Var fäster man 5 linan? jag har fästpunkter både på mittenstruten och på de strutarna som sitter jämte mittenstruten. Vill man ha två fästpunkter så att det blir som ett Y eller drar man linan bara rakt upp och fäster den i mittenstruten?

Är det för snökite sätter du den på en sidostrutt i TE. Sedan drar du linan till nånstans där du kan få tag på den (bom lr högre upp) å binder fast den.

Du ska bara använda den för att vända kiten, inte som säkerhetssystem. Det har du din vanliga femte-lina eller annat system till.

När kiten hamnar uppåner är de bara å dra i linan så vänder kiten å kommer upp i powerzone men på snö är det ok. Bara å glida med å kör med en storlek mindre än på vattnet typ.

nic

Sida 102 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications