nic
Forumsvar skapade
-
_Bodhi_ wrote:-Nic, har du fler spots som funkar? Hur långt måste man ta sig in i landet för att snön ska bli bättre?
bästa är att ringa någon man känner som kan titta ut. Snön ändrar ju sig rätt lokalt.
Men jag har hört att det varit gott om snö i Alingsåstrakten redan under jul.
Frågan är var ni hittar ett bra ställe där vinden kommer åt utan att bli byigt av ostvinden.
Jag har tidigare kört ända bort till Falköping men det måste ju finnas närmare ställen.
Lycka till.nic
-
stebe wrote:Jag är på torsdag efter lunch ocg fredag. Var är schysst att köra?
Verkar bli ostliga vindar. Ni skulle kunna prova Torslanda Golfbana. Fast om det blir lite syd i vinden är den hopplöst byig, det har jag redan provat.
Kan nog vara värt att ta sig en bit in i landet för att få lite mer snö. Glöm inte spaden så ni kan bygga er en kicker.
Själv är jag i Hardangervidda då så jag får stå över denna gången.
nic
-
olfa> …tror man får en element billigare än en motsvarande boxer
Nej, det får du inte om du tittar på http://www.fluid.no
(Ozone Frenzy är snäppet dyrare, Ozone Access är mkt billigare än Element för att ta ett exempel.)
nic
-
Olffa skrev:”Men jag kan påpeka än en gång att när jag var ett par gånger på vidda förra året så var övervägande del LEI…”
Ibland kan det vara sant men det beror snarare på att det trots allt finns fler vattenkitare än det finns snökitare, har man en LEI är det klart man ska prova…
Någon annan skrev att en snökite var billigare å det stämmer inte heller, det finns både dyrare och billigare. Å det gamla ordspråket stämmer som vanligt – man får det man betalar för.
nic
-
Ja, den världen är liten men utspridd över klotet vilket är kul. Jag och Hugh Miller [uk] drev ju ett tag den största friflyg-tidningen i världen (Cross Country) när jag bodde i Frankrike. Senare sålde jag min del till honom och han startade Kiteworld Magazine också.
Robert G [ch] har jag träffat och mr Gin [korea] med för den delen. (Senast jag såg honom var ovanifrån dinglandes i nödskärm på VM över Sierra Nevada
Jag har också hört att Nesslers programvara används av många som du säger. Visst vore det kul att träffas och testa varandras leksaker

Jag planerar att vara på Vidda över trettondagshelgen till att börja med. Inte omöjligt att jag kommer upp till stockholm nån dag i vinter heller.
Hälsningar,
nicPS: hälsa Pierre

-
Hej Jonas
Ozone använder en programvara som de skrivit själva både till deras flygskärmar och kitar.
Såvitt jag vet i alla fall…
(David Pilkington på Ozone är doctor i aerodynamik juh)Men resultatet av en benchmark är alltid kul fast det tar lång tid om man ska täcka ett vindregister och göra det seriöst.
Ha det,
nic -
Svar till:
Skulle vilja säga att de kites som är specialgjorda för snowkiting är ganska lika.
[/ QUOTE ]
Håller faktiskt inte heller med. Det ryms allt ifrån nybörjarkitar, back-countrykitar till avancerade freestylekitar inom samma märke. Att det då inte skulle skilja mellan märkena vore konstigt.
Jag hörde om ett märke som försökte göra en exakt kopia av marknadsledaren förra året fick lite bita i gräset när det ändå inte blev samma prestanda. Ja, det är t.o.m så att det här marknadsledande märket är oroliga för att produktionen ska skilja sig ifrån slutgiltiga prototypen.
Sen att många kan nöja sig med lite sämre prestanda vid vissa vindstyrkor för att spara lite pengar är väl ok. Däremot kan ett väl fungerande säkerhetssystem för snö göra att man betalar lite extra å så får man resten på köpet.
nic
-
Stor skillnad på 04 till 05, har svårt att se att det är möjligt med lika stor skillnad på 05 till 06 men kanske får chans att prova min nya 06a imon

nic
-
Vill du fortsätta vindsurfa på vattnet men söker något på snön så ska du absolut köpa en äkta snökite typ Ozone Frenzy eller Access* men om du vill kunna köra på vatten också så funkar inflatos när man väl fått upp dem även på snö.
Men som sagt säkerhet, nedtagning å upptagning har du kompromissat med vilket gör att du inte kan/vill göra annat en att köra platsbundet. (iofs skoj ett bra tag)
nic
*andra äkta snökitar finns från tex North, Naish speciellt om de kopierat Ozones säkerhetssystem från förra året.
-
Gött att höra om dina lyxproblem honk, jag hadde det jävligt gött i cumbuco med

nic
-
Svar till:
någon som har byggt mycket kitebrädor här?jag ska ta å bygga ettt gäng brädor nu i vinter å har att par frågor,har byggt ett 15 windsurfbrädor men aldrig en kite bräda,,,hur många lager väv lägger ni och bygger ni i divinycell,bygger ni i kol eller vanlig glasfiber,man vill ju inte ha skiten för styv
[/ QUOTE ]
Glasfiber annars blir det för styvt. Lite mer på ovansidan å lite kolfiber under hälarna så är du ok.
nic
-
Midjesele har en tendens att dra upp jackan när det är lite kyligare … gäller ju även LEI förstås.
nic
-
Är snökiting inte ditt huvudintresse så duger LEI gott. Man får svälja att man i vissa fall får köra lite försiktigare och att det tar längre tid innan man är startklar eller nerpackad, att man inte använder kiten till toppturer, etc. Men det duger fint för de flesta.
Hälsningar,
nic -
Svar till:
Hur långt är det från Malmö tex?
[/ QUOTE ]
Det tar 7 timmar från gbg. Se till att sköta fortkörningen på svenska sidan för även om det går att köra rally på norska vägarna (som för övrigt är i u-landsskick) så kostar det skjortan att åka fast och de har ofta kontroller.
nic