Forumsvar skapade

Sida 108 av 149
  • nic

Medlem
    14 september, 2005 vid 22:04 som svar på: inga bilder från idag??

1

• nic

Medlem
    14 september, 2005 vid 22:03 som svar på: inga bilder från idag??

lejet idag, riktigt gött. Nu vet man hur långt man kan pressa en 8kvm smile.gif
    Vid 22m/s toppen (som kanske var 15-20 i lejet) gick det bra för en 4kvm att släpa runt mina 85 kilo utan problem crazy.gif

nic

• nic

Medlem
    13 september, 2005 vid 06:49 som svar på: EH båouen

Svar till:

OJ här har vi helt plötsligt ett skämt…

[/ QUOTE ]

Kul att det är någon som faktiskt använder steffo för att tänka högt.

nic

• nic

Medlem
    12 september, 2005 vid 22:27 som svar på: Våga gunga !!!

Coolt

nic

• nic

Medlem
    11 september, 2005 vid 12:47 som svar på: gör som alla andra…

Svar till:

kan ju hålla emd om att snowkite i rätt förhållanden faktiskt är jävligt gött. . men det går fan lika bra med tub..

[/ QUOTE ]

När man väl pumpat upp och vinden fortfarande är samma som när du började pumpa så fungerar tub nästan lika bra som open-cell (lite broende på vilken sorts åkning, åker du upp på ett berg för sedan köra ner i lössnön utan kite vill du inte mecka med tub tex…)

Ozone Frenzy är kungen bland snökitar men har du en tub-kite så ta och rasta den i snön, det är as-sköj.
    Ozone Access är en lite billigare variant av Frenzy, samma grymma prestanda på kiten tror jag men enklare bom-lösning. Bra om man mest har den för att köra lite ”cross country” eller kita upp/ner för berg för att komma åt otillgängliga ställen (=access) tex.
    Eftersom jag även gillar att snurra runt i luften så förordar jag Frenzy förstås.
    Om du inte ska åka i backar så mycket spelar storleken inte så stor roll. Tack vare låg friktion på snö får du lätt fart även med mindre kite. Men så fort det börjar luta är det gött med normalstor kite (jämfört med vatten). Jag kör med motsvarande samma storlek som jag kör med på vatten men min flickvän behöver bara 4kvm kite.

När du tittar på kite för snö ska du speciellt intressera dig för lågvinds-prestanda. Det flesta (alla) vattenkitar har inte optimerats för lite vind. För foil betyder det att de inte håller tillräckligt högt inre tryck, för tub kan det vara att de svänger för långsamt för att kunna kiteloopas ordentligt i 2.5 m/s tex. Många tub-kitar är ok.

2.5m/s eller 5knops vind är det minsta du behöver för att kunna ta dig upp för en backe som är tillräckligt brant för att du kan kunna kitar ner och hoppa gött.

Hälsningar,
    nic

PS: Jag har en ny Frenzy05 12kvm för specialpris.

• nic

Medlem
    7 september, 2005 vid 06:56 som svar på: om El Yaque

norra Brasilien då?

nc

• nic

Medlem
    2 september, 2005 vid 13:48 som svar på: för stora fenor…

ta fram bågfil å sandpapper…det är ändå ett par billiga plastfenor…

nic

• nic

Medlem
    2 september, 2005 vid 11:26 som svar på: Bilder från Dogge 1/9

Synd att det tar stopp om man ligger för mycket i teknologins framkant och redan har Flash 8-pluginnen. Jag får inte kika om jag inte nedgraderar till Flash 7 tydligen.

nic

• nic

Medlem
    2 september, 2005 vid 08:42 som svar på: Testa FS Speed i Varberg

Ok, torkelstorp å gottskär var skit igår så du missade ingenting. Jag hör av mig om det ser ut att blåsa.

nic

• nic

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 22:06 som svar på: tenerife

Mark Shinn bor väl på ön så det gäller väl bara att hitta rätt spot smile.gif

nic

• nic

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:00 som svar på: Testa FS Speed i Varberg

Torkelstorp, strax ovanför Åsa är finfint med i SO. (jag är förmodligen där efter jobbet) Jag vill gärna prova Speed.

nic

• nic

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 08:47 som svar på: nån som skall kita i ASKIM , Göteborg idag?

Typiskt att bli sjuk när första höstvindarna kommer men ger mig själv några timmar till att bli frisk på sen ska jag åka till askim å testa hur illa det det är. Tror jag … host host

nic

• nic

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 08:40 som svar på: Knut på linan

Ok, kan berätta min erfarenhet av detta…

Slammade kiten i vattnet (var det två år sedan?) och hör ett snapp. I och med att jag driver samlas linan runt mig. (linan har pajat rätt långt upp)

Jag är ganska långt ut men biter i sura äpplet och releasar. Då fattar jag att det är linan kopplad till leashen som pajat och nu ska hela den söndriga linan dras genom trimmern som har en bra fart bort från mig. Linan som varit runt mina ben börjar snabbt dras åt.

Jag lyckas iaf i paniken befria mig fortare än linan dras åt och snart är draken på egen hand bort. (tack kent för downwindern)

Allt gick bra men det kändes inte helt säkert ett tag där.
    Hade inte velat bli släpad uppochner efter en galen kite.

nic

• nic

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 07:41 som svar på: Knut på linan

Linan har typ 70% kvar av sin hållfasthet om du har knut på den har jag hört.

Hur som helst se till att det inte är leashlinan om du har sån lösning för i så fall kommer (s)kiten flyga iväg när den brister.

nic

• nic

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 19:15 som svar på: Surf imorgon 25/8? Åka från GBG?

Ser ut att kunna bli Rågge på fredag och Läjet heldag på lördag. Gött.

(Jag hoppas att du ljög metallifred för jag hoppade över dagen när onsalamätare visade konstiga siffror)

nic

Sida 108 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications