Forumsvar skapade

Sida 112 av 149
  • nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:46 som svar på: Robby e fet

2.45 h – hinner precis jobba klart innan jag tar fram popcornen smile.gif

nic

• nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:32 som svar på: Olycka i Halmstad????

Ok, hagel är egentligen regn som åkt upp och ner några gånger inuti Cumulunimbusmoln. Ju fler gånger desto större hagel å nollgradigt blirre inte förren vid över 4000m en sån sommardag. Så då är det alltså ett stort moln vi pratar om. Vid toppen på ett CuNim är det ca -56 grader. Ett CuNim-moln är moln som blir 8000-10000 meter höga. (Vid 10000 blåser toppen av pga jetvindar och det är det som bildar cirrus moln)

Inuti CuNim går vindarna mest vertikalt med rasande fart, 30-40 meter per sekund är nog inget problem.

Finns en historia om en viggenpilot som sköt ut sig i en åskcell och som inte sjönk med fallskärmen utan blev omkringkastad i en halvtimma innan han slutligen landade rejält frusen.
    Här finns en annan läsvärd historia om en skärmflygare som överlever en åktur i åskväder i bara shorts, han är uppe på 6500 meter innan han vänder ner. (Hur han överlever får ni läsa på länken.)

Åskmoln är som stora dammsugare. Luften sugs upp i framkanten skickas ut i andra ändan ungefär. Oftast efter att ha varit uppe å vänt längst upp. Framför åskmoln brukar man utomlands säga att det finna en gustwall (eller om det var dustwall) där luft sugs upp. Hur som helst så syns inte denna i vårt städade sverige men den finns där å där vill man inte vara med ett segel.

Åska = nada kite

nic

• nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:06 som svar på: Olycka i Halmstad????

Absolut, sånna uppstår ofta i lä på ett ställe där solen ligger på. Småjävlar tongue.gif

nic

• nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 09:03 som svar på: Olycka i Halmstad????

Ok, jag var ju inte jättelångt därifrån och hade soligt hela eftermiddagen (grym kiting förresten) men det kan ju ha varit ett åskmoln över Halmstad.

Då känns det ju ändå som något man lätt kan undvika. Vore lite bättre att veta det än att bara läsa att det var ett jättekonstigt väderfenomen.

nic

• nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 08:42 som svar på: Olycka i Halmstad????

Jag har fortfarande inte förstått vad som hände men jag kan räta ut lite begrepp vad gäller tromber.

Det finns en mildare variant av tromb som kallas för Dustdevil.
    Eftersom jag även flyger skärm så har jag lite erfarenhet av dessa också. Dels är vi som flyger uppmärksamma eftersom de minst sagt påverkar oss, dels ser man de tydligt från luften om de är stora.

Dustdevil är mindre och svagare än en tromb men vanligare. Uppstår vid vackert väder med hjälp av en blandning av termik och huvudvind. De har definitivt kraft att kasta omkring oss med någon typ av segel duktigt. (kärnan kan vara några cm upp till typ 30+ meter, tromb kan vara 100 meter till flera kilometer å har högre vindhastigheter, största varianten kallas tornado)

Ofta syns dustdevils inte och uppleves som plötslig/byig vind på varmt fält tex men när det finns torr sand/damm så fylls dustdevilen med detta och syns, därav namnet. Den kan vara i några sekunder eller flera minuter.

De uppkommer oftast på samma ställen där termik uppstår, dvs på torra ställen. (har flugit flygskärm över öknen i USA där det var som en gles skog av dustdevils)

Hav, sjöar och sankmark har en dämpande effekt på termik och dustdevils och i vårt kalla klimat är det extremt ovanligt att dustdevils finns så nära vatten. (tur för oss) Det finns nästan bara ett undantag skulle jag tro och det är när det finns ett aktivt moln (mörkt moln med skarp siluett å konkav undersida).
    (I Teneriffa såg jag f.ö. min största Dustdevil någonsin nära Playa de America på mellan 30-40 meter i diameter. I Venezuela befann jag mig en gång på 1000 meters höjd i stark termik när en trädgren kommer flygandes.)

I botten på all termik nära marken (0-100 meter) finns ofta en mer eller mindre roterande luftvirvel som högre upp jämnas ut till den termik som segel/drak/skärmflyg använder. Där är det alltid extremt stökigt att befinna sig med ett segel, oavsett typ av farkost.

(Fördelen med flygskärm jämfört med en okontrollerbar kite är att man snabbt stiger upp till jämnare luft.) En kite trillar snart ut ur det smala området med stigande luft men ju högre upp en segelförsedd farkost kommer desto bredare blir området med stigande luft å desto lättare blir det att hålla sig i stigområde.

Några videos:

Dustdevil avbryter en footbollsmatch å lyfter ett tält
    http://www.retecool.com/filmpies/stormachtig.html

Riktigt fin video från dustdeviljakt i USA
    http://www.animalu.com/pics/dd1.htm

Typisk dustdevil i europa (syns först inte men över parkering fylls den med damm)
    http://www.saevert.de/bilder/dustdevil/040626reutlingen.wmv

Det som hade varit intressant för att ta lärdom om denna olycka hade varit saker som:
    Hur högt lyftes kitarna?
    Hur långt ifrån varandra stod de som påverkades?
    Vreds kitarna runt (som i en DD kärna) eller var de i turbulent luft (stark termik)?
    Fick de horisontell fart eller mestadels lyft?
    Var molnet (om det fanns något) stort, konkav undersida, såg man ev regn från molnet?

Jag hoppas verkligen att de som skadades återhämtar sig.

nic

• nic

Medlem
    19 juli, 2005 vid 06:37 som svar på: Kite and Windsurfing Guide Europe ute nu!!

Om det är en paralell till ”Stormriders guide” så är det en spotguide.

nic

• nic

Medlem
    17 juli, 2005 vid 12:21 som svar på: Olycka i Halmstad????

Behövs inget så exotiskt som en tromb. Räcker med mörka moln (dvs höga moln) där går luften upp på ena sidan molnet å ner på andra. Åskmoln i extremfallet. effekten kan märkas redan något 10-tal meter upp ovan marken.
    Runt stigande luft sjunker luft och att befinna sig i kraftigt sjunkade luft kan upplevas som fritt fall.

Hoppas vi får lite mer info snart så vi slipper gissa.

nic

• nic

Medlem
    17 juli, 2005 vid 10:52 som svar på: Lite FS bilder

Haha… Steffos egen FAB 5
    Jag får bara ihop till fyra, vem har jag missat
    Ludde,Sam,Niklas,Hugo,Gogga

nic

• nic

Medlem
    17 juli, 2005 vid 10:31 som svar på: Det är inte långt kvar…

Om du kör bil i 200 km/h ökar risken. De flesta håller sig inom hastighetsgränserna och risken är försumbar.

Samma inom kite och ännu mer inom snökite eftersom det inte behöver blåsa så mkt för att ha kul. Jag vågar påstå att snökite är precis så säkert som du gör det till.

nic

• nic

Medlem
    17 juli, 2005 vid 01:54 som svar på: North Rhino 06

Patrikol: Haha…nu börjar vi närma oss rätt nivå

Chrille: Visste inte att de tyckte det var bäst med olika tryck i struts å LE. Jag pumpar min (onepump-)kite till bristningsgränsen jämfört med alla andra ändå för där tycker jag den flyger bäst.

Har jämfört North Vegas 05 (”multipump”) med Naish Torch (”Onepump”). 2 kitar i samma genre, å kitarna kändes väldigt lika. Får nog jämföra en gång till lite noggrannare å se om jag märker någon skillnad med olika tryck.

nic

• nic

Medlem
    16 juli, 2005 vid 07:01 som svar på: North Rhino 06

Jo, just därför synd att det inte fick till det. wink.gif
    Kan iofs även tänkta mig att det är kostnads/krånglighets-fråga. Meckigt å ha bladders länkade till varandra men ack så bekvämt så länge man inte behöver byta.

nic

• nic

Medlem
    16 juli, 2005 vid 06:10 som svar på: North Rhino 06

Synd de inte fick till one-pump på den. Det är ju så bekvämt. Annars verkar den intressant.

nic

• nic

Medlem
    16 juli, 2005 vid 06:06 som svar på: Polen, Hel o Rewa

Sjyst med ett resereportage. Blev ju sugen fast då blir det nog inte mitt i högsommaren om det ska va så lite vind.

nic

• nic

Medlem
    16 juli, 2005 vid 05:59 som svar på: Rälig action från Öns

nice. Mer….

nic

• nic

Medlem
    15 juli, 2005 vid 13:11 som svar på: Behöver lite ensamsurfingtips

Kita inte själv. Skaffa en kite-caddy på stranden iaf.

Förutom det rådet så kan du även om du har en liten buske (eller något som ger lite lä) ta ner kiten bakom den. Strax innan kiten landar kan du dra lite i övre/främre linan (ta bakre om du kör femlinor me Y-koppling men dra senare så inte kiten riskerar styras upp)

Om du har din favostrand funderar jag på om man inte även kan ha en 50dm extralina i kiten på ena sidan (från bakre till främmre infästningen) som man kan kroka i något man slagit ner i marken ordentligt. Borde vara rätt riskfritt å enkelt.

nic

Sida 112 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications