Forumsvar skapade

Sida 119 av 149
  • nic

Medlem
    9 maj, 2005 vid 09:28 som svar på: bästa spoten mellan Varberg-hallandåsen i NV?

Jag använder Windguru för långtidsprognos.
    DMI 24 timmarsprognos är bäst för väst å sydkust.
    För att kolla hur säker DMI-prognosen är kan man kolla med andra typ Foreca eller SMHI.

nic

• nic

Medlem
    9 maj, 2005 vid 09:23 som svar på: Torrdräkt Ocean Rodeo??

Som att åka omkring i pyjamas.
    Man blir fuktig av kondens inuti (som kyler när man är inaktiv) men klär man sig rätt under så är det helt ok länge.
    De har lite flytförmåga av luften i, vet inte om det är någon nackdel i vindsurfing. I så fall får man bara se till att pysa ut luften ur dräkten ordentligt.

nic

• nic

Medlem
    5 maj, 2005 vid 06:15 som svar på: bästa spoten mellan Varberg-hallandåsen i NV?
  • nic

Medlem
    4 maj, 2005 vid 21:10 som svar på: bästa spoten mellan Varberg-hallandåsen i NV?

Jag hör av mig. Nu blirre åka av… smile.gif

nic

• nic

Medlem
    3 maj, 2005 vid 20:40 som svar på: isla De Coche , hur man tar man sej dit.? *DELETED*

Cabarete är nog fint men hur står det sig till norra Brazilien, speciellt om det ska vara länge…

nic

• nic

Medlem
    2 maj, 2005 vid 00:04 som svar på: Kitespots/polare omkring Kungsbacka

Svar till:

Rägelund = Västlig
    Apelviken = västlig
    Björkäng= västlig ( samt ett antal andra vindriktningar )
    Gottskär = När det inte blåser västlig… syd-ost tror jag.

[/ QUOTE ]

…eller

Rågelund = ssv-vsv
    Apelviken = sv-v
    Björkäng= s-nv
    Gottskär = no (-so)

nic

• nic

Medlem
    2 maj, 2005 vid 00:01 som svar på: Kite kvalitet

Håller med. På foil syns det om det finns nåt skit i produktionskedjan med en gång. Inte samma på LEI…

nic

• nic

Medlem
    1 maj, 2005 vid 23:47 som svar på: Hur många kitesvenskar kör utomlands om vintrarna?

Är norge utomlands tongue.gif

nic

• nic

Medlem
    30 april, 2005 vid 10:45 som svar på: loop & lock i bommen

=buntband

• nic

Medlem
    29 april, 2005 vid 08:08 som svar på: loop & lock i bommen

…och smidigare.

nic

• nic

Medlem
    29 april, 2005 vid 08:05 som svar på: VM Filmen från geilo!

cool…

nic

• nic

Medlem
    27 april, 2005 vid 12:53 som svar på: Launcha själv Volym 2?

Ungefär som på vatten fast du släpper inte 5e linan helt utan håller in den så att kiten inte har någon kraft nästan. Samtidigt är det bättre att du rör dig så kiten hamnar ut i kanten på vindfönstret än att kiten kasar på marken. Fungerar bäst/bara på snälla underlag och med tillräcklig yta runt.

När du lägger upp den måste den dock ligga som vanligt med tuben ner motvinden så den inte blåser bort medan du går till bommen. Har man linorna smidigt åt ena sidan kan man dra runt den så den hamnar i startläge.

Ska inte påstå att jag gjort detta jättemycket i alla vindar men det har funkat utmärkt när jag gjort det och jag har sett andra göra samma sak utan probs.

nic

• nic

Medlem
    26 april, 2005 vid 23:22 som svar på: Mountainboard…

Fick du provat JN’s snökite?

nic

• nic

Medlem
    26 april, 2005 vid 23:07 som svar på: Launcha själv Volym 2?

Svar till:

Men hur gör man om det misslyckas så att kiten läggersig med tuben mot marken å bladderna raktupp mot skyn?

[/ QUOTE ]

Sätt dig inte i den situationen genom att vara noga med vinkeln du/vinden/kiten har. Du ser även vartåt det barkar om du drar lite långsamt innan vikten släpt från kiten, då kan du rätta till genom att flytta dig själv.

Pumpa inte mindre luft (de e ju inget kul att åka med), lägg något tyngre i stället i så fall.

Annars kör med 5-lina, mkt lättare å vara själv.

nic

• nic

Medlem
    26 april, 2005 vid 22:59 som svar på: Hur launchar man en foilkite själv??

gäller foils generellt, opencell speciellt och en liten 1,5a i synnerhet.

Lägg den med cellöppningarna upp så att vinden tar tag i dem först. Då ligger den snällt ner. Det räcker då med tynden av handtagen/bommen för att hålla den stabil.

Samma gäller större kitar fast då kanske man inte chansar utan sticker bommen i snön eller fäster med/i nåt för att vara säker.

Får vinden tag i bakkanten så att den åker upp framför cellöppningarna blir det jobbigt men om cellöpningarna är lite fyllda av vinden hjälper det att hålla ner bakkanten.

nic

PS: Men visst en liten sten lr två på bakkanten fungerar ju med men det är ju nästan att fuska wink.gif

Sida 119 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications