nic
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Det är inget jag rekommenderar
[/ QUOTE ]
Kan tänka mig det…Svar till:
Jepp, fast du uppnår exakt samma funktion.
[/ QUOTE ]
Suck, du kan inte låta bli. Inte exakt samma funktion eftersom det finns fördelar med att ha bommen kvar och aktiva styrlinor, men ok, detta är det närmaste vi kan komma antar jag för annars får vi börja om igen.Säger du att du har ”marknadens absolut säkraste/smidigaste system” igen när du inte har det så kommer jag efter dig. Nej, det var en dum formulering, somom jag var schwartzengger eller nåt men jag kommer naturligtvis att vara där för att hävda mig också.
nic
-
Svar till:
BTW, angående suicide-leash-lösningen … Antar att jag inte behöver skriva ”rätta mig om jag har fel”?
[/ QUOTE ]
där kunde du sparat in på några tecken.Om jag nu till slut fattade det rätt så alltså man kan ta bort hela leashsystemet så ser det ut som Frenzy05.
Eller så kan man koppla det som du beskriver och uppnå nästan samma funktion.
(vi bortser från att man inte har kvar bommen i handen utan bara är kopplad i leashen när man släppt.)Svar till:
Svar till:
Får jag gissa på att du inte är äldsta syskonet?
Svar till:
Fel igen.
[/ QUOTE ]
[/ QUOTE ]
Ok, då får jag väl inte gissa på det då.[/ QUOTE ]
Riktigt kul men fel igen, jag är alltså äldst.nic
-
Svar till:
Nähä, hela den här tråden är ju full med små fina kängor åt FS (och mig).
Sätt dig och läs igenom det du skrivit…[/ QUOTE ]
I denna tråden pratar jag med dig och du har därmed möjlighet att rätta mig och försvara dig så jag tycker att det är ok. Och jag tycker att det är bättre att du rättar mig här, om jag missuppfattat något, än att jag skulle råka sprida felaktigheter till andra som inte är insatta. Och vice versa.
Svar till:
Hur du får det till en tveksam källa/merit får du gärna förklara lite närmare….
[/ QUOTE ]
Kom igen nu, du försökte ju använda Skywalk som ett exempel på en utomstående som kostat på sig att köpa rätten till ett patent från Flysurfer och därigenom garantera att systemet ger några fördelar.
Svar till:
…finns crossfeed mellan Ozones parakites-utvecklare och kite-snubbarna?
[/ QUOTE ]
Det är samma snubbar som gör båda.
Svar till:
Får jag gissa på att du inte är äldsta syskonet?
[/ QUOTE ]
Fel igen.
nic
-
Välkommen till tråden Jonas.
Svar till:
utan underton av personangrepp!
[/ QUOTE ]
Ber oförbehållsamt Kaj om ursäkt ifall ”långa armar” upplevedes som ett personangrepp.
Det var bara en komisk bild som dök upp för mig när jag föreställde mig hur man skulle följa Kajs tips för att lösa ut Chickenloopen när den befinner sig i andra änden på leashen.Kaj ska ha mycket cred för alla tips han gett genom åren men på denna tråden är han inte lika skarp som vanligt.
Svar till:
De verkar som de ”kopierat” en hel del av bomlösningen från Frenzy men enligt Nics tidigare inlägg är väl det väldigt, väldigt bra. Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill satsa på en foil som inte håller måttet i konkurrensen!
[/ QUOTE ]
Bomlösningen är tydligen en exakt kopia och då har de verkligen mallat av rätt lösning. Cred för det. Kiten verkar också fin så om det är en avmallad Frenzy05 så har de en kanonkite med men det är naturligtvis väldig svårt för mig att avgöra så här. Som jag sa innan räcker det med väldigt små justeringar på rätt lina för att kiten ska kännas helt annorlunda. Det jag sett när folk åker har sett fint ut dock. Ta in om du frågar mig.
Tyvär kan jag inte vara i sthlm för att dema bomsystemtet men ring mig gärna om ni har några funderingar, 0734 486486.
(deras inflatable ser fin ut med)Svar till:
Spontant känns Riksgränsen som ett bra mål
[/ QUOTE ]
Kent på forumet ringde mig därifrån för en vecka sedan och sa att snön var kass och isig och att det var varmt. Det kanske har snöat sedan dess.
Vet att friflyt.no arrangerar något i jotunheimsmassivet sent i april för snökiting så det kanske är bästa spotten.Tyvär blir snön tung och tråkig ofta så här års och den gör sig mindre bra på bilder men lycka till. Vi behöver all publicitet vi kan få.
Får man fråga vilken tidning?Hälsningar,
nic -
Jamen skicka då? Jag ska inte föra något vidare

nic
-
Svar till:
Rätt kite till rätt förhållande.
[/ QUOTE ]
Detta vill jag ha som devis.

nic
PS: Det är ingen som tror att den andre kopierar (ehm, längre). Tvärtom listar vi olikheter

-
Svar till:
Å din polare ”designern” från Ozone var ju där under tävlingen.
[/ QUOTE ]
De e kvar vettu, ifärd med att hitta ”secret spots” för att testa sina senaste protos inför nästa säsong. Inte långt kvar nu, första snön faller i oktober på vidda

nic
-
Svar till:
FS andra kites för de som vill kiteloopa häcken av sig.
[/ QUOTE ]
Vilken av FS-kitar tycker du har bäst handling/svänger snabbast?Svar till:
Angående JetFlaps så använder Skywalk dem nu även på sina paragliders med gott resultat.
[/ QUOTE ]
Fast mellan dig och mig; Skywalk-Flysurfer är ju ”samma” bolag så är det väl en tveksam källa/merit.Svar till:
Och Nic, man *måste* inte racka ner på något hos ”det andra märket” i varje inlägg. Det räcker gott med att göra det i varannat eller vart fjärde.
[/ QUOTE ]
Jag tror inte att du hittar _någon_annanstans_ att jag rackar ner på ett kitemärke.
Antar att det är sånt du riskerar när du kallar det du säljer för det bästa på marknaden utan att ha speciellt på fötterna.nic
-
Nu har du skrivit saker som får mitt triggerfinger att rycka igen men jag ska försöka hålla mig.
Däremot pratade jag med Ozone om patent förra året och då sa de att patent är dyra och det går ändå att komma runt dem på ett eller annat sätt genom att bara göra en liten förändring så de har inga patent på sina uppfinnigar / designer (så vitt jag vet i år) utan förlitar sig helt på att ligga i framkant hela tiden. Och när man ser vilken skillnad bara en centimeters justering på en av bridlelinorna gör så tror jag faktiskt Ozone kan vara lunga. Den kunskapen de sitter på går knappast att kopiera om man inte är helt utan samvete å moral och gör en exakt kopia (vilket iofs redan gjorts av ett LEI-företag).
Jag tror inte FS skulle vilja kopiera Ozone, att dömma av den nya FS Speed så vill Flysurfer behålla tätpositionen bland kitar som går bäst rakt fram.
(Oj, hur tyckte ni jag klarade mig
)nic
PS: wac-jet, jet-flaps, liknande saker har ju provats inom skärmflygning men övergetts eftersom det just inte gav så stor skillnad i praktiken som i teorin att det försvarade kostnaderna. Men tydligen tycker Flysurfer att det är värt det.
-
Bra att du skriver så för det tror nog de flesta. När min lilla kite paja fick jag lära mig alla kringspots och kunde köra på 16 hela veckan. Super. Men man behöver bil och det blåser alltid mest i Tarifa.
Något för alla.
nic
-
Svårt med ett finger som är så trigger-happy men jag får väl sätta det på avtryckaren till kameran istället 
nic
-
Haha, jo du har rätt. Och till Kaj så kanske jag varit väl ”on the edge”. Antar att det beror på att jag är trött på att höra folk som tror att Flysurfer och Ozone gör typ samma sorts kitar, när de är så olika, att jag ser rött när tom Flysurfer-importören kaj tror att Flysurfer har några likheter med Frenzyn. Fast nu har väl skillnaderna framgått i alla fall.
(För övrigt så har varenda en av de nya snökitarna på marknaden mera gemensamt med Frenzyn än med Flysurfer.)
gött att nån orkade läsa ända hit i alla fall.
nic
-
Svar till:
Du å andra sidan tar varje jävla tillfälle till att komma med kängor (många felaktiga dessutom) mot andra kites än Ozone.
[/ QUOTE ]
Andra än Flysurfer? Var?
Uppdaterade bilden med Rookie för det spelar ingen roll vilken kite för att visa att olikheterna är större än likheterna.
Svar till:
För det tredje skrev jag precis hur man skulle göra en mycket bra kombo med vanlig leash + suicide-leash på FS-kites bibehållande spinning-funktionen. Det klippte du hel sonika bort i ditt svar. Snyggt.
Svar till:
Annars är det absolut bästa lösningen på FS att koppla leashen via chickenloopen (med en stålögla) så att den fungerar som en suicide leash så länge chickenloopen är stängd men kickar in säkerhets-systemet så fort man drar i chickenloopens release. Systemet är då dessutom fortfarande spinning. Då s.a.s både har man och äter kakan eftersom leashen bara blir suicide så länge man kör unhooked.
[/ QUOTE ]
[/ QUOTE ]
Jag klippte inte bort det, jag bara kommenterade det inte för jag tyckte det var dravel men jag kan göra det.
På snö är det ointressant med leash som du beskriver det. (vi har kommeterat det innan på denna tråden) På vatten, tja, du får säga vad du vill men de flesta inser väl att man måste ha grymt långa armar om man ska kunna lösa ut när man tappat kontrollen å chicken-loopen är 1,5 meter bort. (Jag har inte träffat dig och kanske släpar dina armar i marken när du står upp.)
Men jag är bara intesserad av snöfunktionen så jag struntar i vad du säger till dina vattenkunder.nic
-

versus Flysurfer Rookie2 t.ex, två olika filosofier. Kitar som ser så olika ut måste kännas och flyga olika.
(foto: flysurfers webbsite)Jag ändrat bild bytt ut till Rookie2 så jämförelsen blir bättre.
nic
-
Jasså, det var bilder ni ville ha

Som ett rakblad…