nic
Forumsvar skapade
-
Tarifa (+kringspots) säger jag bara men precis som Hardangervidda så blir det bäst när man känner till vädrets hemligheter. Ta snabbt kontakt med en local så missar du minst kitetimmar.
Under sommaren blir det sjukt trångt på vattnet. Bättre vår/höst.
nic
-
Förra året på Vidda träffade jag Fabio och då var han väldigt LEI-only. I år såg jag honom göra grymma cliffjumps med mera med foil.
Gött med folk som inte fastnar i sina hjulspår.
nic
PS: go bild förresten
-
Tack för inbjudan
Med så mycket snö får det plats några till 
Hälsningar,
nic -
Svar till:
…plocka väck den vanliga leashen på FS-kitesen också och får då en helt ren bom. Landar kiten gör du då fortfarande med bollarna.
[/ QUOTE ]
Koppla bort säkerhetssystemet för att få den ren? Unhooked kör man ju några sekunder sedan krokar man på igen å då vill man gärna ha kvar lite säkerhet. Låter krystat.
Och att dra ner styrlinorna (bollarna) när det blåser låter vanskligt och vad gör man sedan för att säkra kiten när du tagit bort säkerhetssystemet?Frenzyns bromslina kan du däremot hålla i mycket vind eftersom du håller den i ena handen och bommen unhooked i andra. Då har du full kontroll på kiten. Du kan både styra kiten och kontrollera höjden på kiten trots att den är nästan/helt stallad. (Blåser det för mkt släpper du ju bara bommen.)
Svar till:
Jag vet att jag hade smått fel
[/ QUOTE ]
Antar att du är ironisk för du var faktiskt helt av banan. Du får tagga ner på säljsnacket och inse att man med en allround-kite riskerar att inte bli optimal på nåt.
Svaret om HP-leash hittar du ovanför. Suicide kanske låter tufft men på snö/land är du mer suicid om du sätter leashen någon annanstans och gör höga handlepass.
Frenzy05 är en kite specialutvecklad för snö till skillnad från Flysurfers. Det är därför den är utprovad att hålla ett högt inre tryck vid ett ovanligt brett vindregister, och speciellt vid låga vindhastigheter. Dessutom måste en snökite värd namnet vara grym att kiteloopa tajt med så att man lätt tar sig upp för backarna även vid svag vind och tajt om utrymme.
nic
Sigve Botnen, handlepass med leash på chickenloopen
-
Helt rätt. Men på snö kan man börja göra handlepass i 2.5 sekundmeter med en liten sluttning. Om man har leash överhuvudtaget så sätter du den i chickenloopen. Å det gör man även om man har andra leashar att välja på för man vill inte ramla ner rakt ner på land.
nic
-
Svar till:
De ”handbromsar” du påstår inte finns på FS är de svarta kulorna på leaderlinorna.
[/ QUOTE ]
Detta är inte samma sak som bromshandtaget på Frenzyn eftersom du med Frenzyns bromshandtag fortfarande kan styra kiten tillräckligt mycket.
Med Flysurfers ”kulor” kan du bara möjligtvis slippa slänga bommen men du får ingen styrning.
nic
-
När man aktiverar säkehetssystemet på Frenzy förlängs framlinorna (man har fortfarande bommen i handen och kan justera kiten lite). Kiten faller till marken redo att startas om igen med en gång när man dragit in och satt fast säkringen.
På Flysurfer släpper man bommen vilket gör att baklinorna drar ner kiten. Du har ingen kontroll längre när du bara har leashen att hålla i och vad jag sett faller Flysurfer oftast ner i ett nystan.
Två helt olika sätt. Döm själv vilket som är snyggast.
nic
-
Svar till:
Hur som haver så är det i princip bara att FS valt att ha sin leash ”separat” genom bommen det som skiljer systemen åt såvitt jag kan se?
[/ QUOTE ]
Så man har valt att ha leash och Ozone har kommit på ett sätt att eliminera leashen men var är likheten?
Svar till:
Hur ser Frenzy-systemet ut när bommen är riggad för unhooked och HP förresten?
[/ QUOTE ]
Man sätter handlepass-leash antingen som suicide-leash (på chickenloopen) eller helt enkelt på bromshandtaget.
Jag ser fortfarande inte var du ser likheten i systemen eller var Ozone skulle kopierat något som Flysurfer utvecklat fram under flera år?
nic
-
Jämför själv.
Ozone och Flysurfer är olika i nästan allt inte bara bommen.
Kanske är det så för att Flysurfer inriktar sig mera på vattenkiting. -

Frenzy05’s bomsystem har ingeting gemensamt med Flysurfers.Däremot så fungerar Frenzyns bomsystem på Flysurfer också om man är vill uppgradera för att slippa allt linklabbel med leashar och sånt som är i vägen på Flysurfers.
nic
-
Svar till:
..chastas hjälm e skitfuöll
[/ QUOTE ]
Ser ut som en playmobilgubbe men är man världsmästare 3 år i rad får man se ut hur som helst

Sjysta bilder på Jeppe Mat. Det blir till att öva hela sommaren så kanske man är där när snösäsongen börjar igen

nic
-
Svar till:
Har inte provat Sabre själv ännu men det vore kul att få se en jämförelse mellan den och Frenzy05.
[/ QUOTE ]
Jag har inte provat den men kiten såg fin ut i luften och snyggt och propert sydd. Det brukar vara bra tecken. Bommen har dock samma säkerhetssytem som Frenzy04 vad jag kunde se. Är ganska säker på att alla foils kommer att komma med en egen variant av Frenzy05’s supersmidiga bom/säkerhetssystem nästa år.
(Annars kan man ju alltid köra Frenzy05 bom på Sabren. Å sätta ett klistermärke över Ozone-logotypen om man är sponsrad då
)nic
-
Jaha, modelljobb. Är det därför du sitter i ”handlepassmaskinen” mellan tentorna

Vi ses snart…nic
-
På totalrankingen så är Chasta värdig etta utan tvekan men i finalheatet mot Remi var det väldigt jämt skägg på båda. Chasta vann mer på kvantitet än kvalitet antar jag. Som du säger var Chasta bäst i semifinalen. (men det viktigaste är att jag inte behöver ändra min banner på ett år till 😛 )
Det blir kul att se hur det utvecklar sig till nästa år.
Ruskigt kul med svenskar i Winter Touren. Missade ditt och Claes heat tyvär.Hälsningar,
nic