nic
Forumsvar skapade
-
Du kanske inte får puder men det lär inte vara ont om snö. Förra året var det gött i april.
nic
-
Ja har inte orkat läsa hela tråden så jag kan missat nån info men så här sent på säsongen kanske du vill vänta till nästa år när apo kommer ut med en snowboard optad för snowkite. Den ser iaf jag fram emot.
Svar till:
Chasta is psyched with his new Pro model board designed in conjunction with Apo snowboards. Apo’s legendary creator Regis Roland has worked with Chasta to design a 160 all round Twin tip that is the perfect combination for use on snow with or without a kite. Apo’s superior construction and Chasta’s Tahitian graphics make this a board to drool over…
The Apo team released the model at the Ispo Winter Sports trade show, and it will be hitting the shops next season. For more info check out http://www.apo-snowboards.com
[/ QUOTE ]
nic
-
Gött med bilder. Jag tror jag rusar efter jobbet och ser om ni inte glömt sladda upp någon lite snöfläck…
nic
-
Svar till:
hörde från folk i kiteindustrin att EH håller på att utveckla en helt ny Foil!!!
[/ QUOTE ]
Det gör de rätt i, i så fall. Hoppas de inte gör några halvmesyrer utan en rå opencell snökite.
nic
-
jag provade på delsjön förra året i syd men vinden var ändå byig. Tror säkraste kortet är fiskebäck.
Jag måste jobba
nic
-
Svar till:
Det jag var ute efter var infästning i LE för vattenbruk.Sidan jag söker visade avståndet mellan ”vingtipparna” samt avståndet mellan en ”tänkt” rak linje vingtipp till vingtipp och mot mitten av LE. Med hjälp av dessa mått skulle man kunna anpassa en ungefärlig längd på linan. Men… men, annars får man väl prova sig fram.
[/ QUOTE ]
Om du har Y-frontlinor så är det viktigt med längden på 5e linan eftersom den kompenserar för att Y:et drar ihop tipparna. Har du samma längd på övre delen av Y:et som Naish (dvs ca 8m) så behöver du inte tänka på att det ska vara exakt på storlekar typ mindre än 13kvm. Men det exakta avståndet är det bäst att känna sig fram till.
Har du inte Y-front så behöver du inte tänka på det det exakta avståndet.
Jag har en 5e-lina längst upp som jag har gjort öglor på för mina olika storlekar. I öglan sätter jag en liten karabin som jag hookar i pumpöglan på kiten. Lätt att justera.
Fast nu när det är snö är det openfoil och Ozones bom som löser alla problem

nic
-
Visst, jag och rusiak var ute strax innan (eller i) skymmning. Snön låg i drivor, ibland knädjup men som du sa så var det även kala fläckar hårda som is. Men jag körde lite trots att vinden var minst sagt byig men när man nån gång fick upp farten en hel repa var det inte dumt

Om vinden varit lite mer åt nord än igår hade det varit bättre…nic
-
Jag tror inte du ska vara så skeptisk. Om förhållanden är rätt/fel så lyfter du stillastående med en kite. Det handlar mer om att sugas upp än att hoppa upp även om man kanske råkar hoppa innan. När vi flyger skärm kallas det att man räddar sig lågt och är väl relativt ovanligt men min lägsta räddning gjorde jag efter att ha varit nere och nosat 30 meter över marken (en linlängd). Några minuter senare är jag tillbaka 2000 meter upp (och kunde forsätta mitt 10-milaflyg). Visst måste man vara koncentrerad för att inte ramla ur termiken men för att komma upp 10 meter behöver man nog bara ha otur och kanske välja fel ställe/dag att hålla kiten i zenit på.
Sån termik är ovanlig nära vatten ska även sägas, speciellt i Sverige, fast inte alls omöjlig. Det var ju inte länge sedan den där videon cirkulerade som visade en kille som sögs upp långt mer än 10 meter från strandkanten.
nic
-
Jag har definitivt varit upp å nosat på 10 meters strecket. Riktigt surrealistiskt. Kändes inte som om det blev rekord i hangtime men det var tillräckligt länge för att jag skulle höra strandfolkets ”woavande” och ”hojtande” när de pekade på mig. Jag trodde någon sekund jag skulle sväva över land men tappade snabbt höjden med den lilla 8an som jag körde i 13 m/s. Mjuklanda på vattnet.
Receptet är att köra i byig vind och tajma. Personligen ”hoppar” jag gärna över den typen av hopp i framtiden.
Det låter som fiskarhistorier alltihopa

nic
-
Jag kör från jobbet i örgryte till linnegatan för att hämta gejor. 0743 486 486
nic
-
Kör mot Torslanda, tror du kan se den på en karta på gulasidorna. Ligger inte jättelångt från vattnet. Det fanns ingen som skotta bort någon snö där förra året iaf. Ja, jag tror gatubelysningen lyser upp tillräckligt för mig

Om vinden är bra kan det vara en guldspot.nic
-
Jo, det mal planer i skallen på mig på hur jag hystar ut datorn genom fönstret och ställer mig på skrivbordet som John Travolta och skriker ”I’m gonna live” (eller var det i Fame) gör några höftbenrörelser visar medarbetarna fingret innan jag skiter i allt å hoppar ut och snökitar resten av dagen.
Fast det är ju tyvär en dag imorgon med som kommer att bli oerhört pinsam på jobbet i så fall.
Så jag väntar nog snällt till klockan närmar sig fem å så får jag hoppas att gatubelysningen är stark nog att sträcka sig ända in på golfbanan…Spara lite lössnö till mig med (gärna den närmast lycktstolparna
) är ni snälla.nic
-
Det kanske inte är så lämpligt men golfbanan på torlanda ser väldigt läcker ut i ost vind. Inga snökiting-förbjudet-skyltar vad jag sett och inga staket runt utan bara att glida in. Den sluttar åt ost tilräckligt för att få barn att åka pulka i den och den har en hel del fräna sandbunkar att göra ”bottom turns” i.
Får väl hoppas att tjälen satt i för golfarnas skull

(är det detta som kallas för uppvigling?)nic
-
Ja, han gjorde två avgörande fel på varandra. Det första var att bromsa när skärmen gick in i termiken. Man ser att de bakre remmarna slackar och skärmen stallar. Eftersom ena sidan stallar först går han in i spinn. När han sedan släpper upp (som han ska) övergår spinnen i (stört)spiral. Där gör han andra felet, att inte motbromsa sig ur spiralen. Istället pumpar han tafatt som om han vill ha ut de små inslagen som inte spelar någon roll för händelseförloppet. (Då spiralen är brant blir det dåligt tryck på inre halvan av skärmen, inte att förväxlas med spinn för det.)
Det största felet är det andra, att inte prioritera riktningen.

Cåpyrajt mee…
iitype: kolla in resten av bilderna från Brasilien på http://www.c2k.se/poster.pdf”Well, I’m on the ground now” – obetalbart
//nic – …eller flyg lågt och sakta
-
närå, nycklarna såg vi tydligt genom sidorrutan .. från utsidan

nic