Forumsvar skapade

Sida 134 av 149
  • nic

Medlem
    15 december, 2004 vid 23:53 som svar på: Snowkiting (utan snö)

667_w.jpg

…och hoppar ut över stenar å bråte. Kiteloopar sin Ozone Frenzy05 14kvm med lätthet ner till landning. Finns bara en Chasta…

nic

• nic

Medlem
    14 december, 2004 vid 20:35 som svar på: Tidning till bra pris direkt i lådan

Ok, den kommer redan regelbundet i brevlådan. Den är oftast en liten gobit. Klart värt sina modiga 113 kr.

Kan ju passa på att rekommendera senaste numret av kiteworld också där får man med videon ”Flow”. Klart prisvärt för 85 kr.

nic

• nic

Medlem
    13 december, 2004 vid 23:48 som svar på: Tidning till bra pris direkt i lådan

har den nått namn?

nic

• nic

Medlem
    13 december, 2004 vid 17:54 som svar på: Ska bygga en egen bräda, vilket träslag är best?

Lättare att forma, lättare på vågen och fyller samma uppgift under glas/epoxy.

nic

• nic

Medlem
    12 december, 2004 vid 11:11 som svar på: vinterkite

Hur enkelt som helst. Ta tag i bromslinan å låt vinden göra jobbet.

nic

• nic

Medlem
    10 december, 2004 vid 21:19 som svar på: Vilka kite storlekar kör du med?

Sommar 8, 12, 16 (inflatable)

Vinter 7, 10, 14 (Ozone Frenzy05 )

För ordentlig höjd – 29,3 Ozone Vulcan
    (mitt höjdrekord – 5000 meter med stighastighet 12m/s :P)

nic

• nic

Medlem
    10 december, 2004 vid 20:49 som svar på: Hur mycket ska 5 linan kunna flexa? 40 cm bra?

5e linan behöver inte kunna flexa alls. Det är bara så att du har litet spel (marginal) ifall du sträcker den av misstag. Naish Shift’s flex är 80 cm och flexar till ca 120.

nic

• nic

Medlem
    8 december, 2004 vid 00:18 som svar på: Infästning av 5:e lina,Shift vs 5th-element

Om Naish betalar royalties för ett patent kan det betyda att de kunnat fundera lite till utifrån en befintlig bra idee. Alltså det som kommer senare är bättre än det tidiga. Eller?

Nu har jag bara sett bilder på North variant men jag tycker nog att Naish tagit utvecklingen något lite längre.

Naish har stoppbollen som spänner ner kiten vid ykopplingen vilket tillåter resten av linan att inte vara spänd och därför har man kunnat lägga in en 80cm gummibandslina som gör att även om man råkar spänna 5e linan av någon oavsiktlig anledning så dyker inte kiten med en gång.
    North har stoppbollen nere vid bommen.

North lösning är enkel (inte att förakta) men Naish har klämt in lite mer komfort utan att krångla till det allt för mkt. På det stora hela är det nog hugget som stucket.

Om inte infästningen för pumpleashen känns väldigt klen tror jag inte du behöver förstärka den. Det är inga stora krafter på den. Naish gamla pumpleashar verkar hålla iaf.

nic

• nic

Medlem
    6 december, 2004 vid 23:58 som svar på: vinterkite fråga

Låter som om du inte har tillräckligt med vind bara.

Om du ”övar” i typ 4 m/s så finns en möjlighet att du kan stalla kiten. Dvs att du drar bommen så mycket åt dig att den tappar flygförmåga. Släpper du upp bommen i tid skjuter kiten fart igen.

Men en 7.3 är designad för att köras i mer vind och då är det oxå lättare att hantera den egentligen. Vid 6+ m/s kan du åka på platt mark. För att hoppa behöver ännu mer vind med en 7.3.

Att den tappar luften när du vill kommer du att vara glad för när du blir lite mer avancerad.

Norrmännen har haft ute en Frenzy04 5kvm i 22 m/s fast det är nog övre gränsen å inget att rekommendera vem som helst. GPSen mätte upp 120 km/h om jag inte minns fel och de rapportera att kiten var superstabil. Bara för att få lite proportioner…

nic

• nic

Medlem
    5 december, 2004 vid 18:29 som svar på: Dataproblem

Adobe Premier e inte så svårt men du kan göra mycket. Finns säkert någon 30 dagars prova-på-version om du snabbt vill komma igång eller fattiga studenters räddning, DC++. Bara mejla om du stöter på patrull sedan…

nic

• nic

Medlem
    5 december, 2004 vid 16:27 som svar på: Riktig namnlista istället för forumtråd.

Vasego, nu blir det lite lättare. Lättare att skicka runt länken till släkt å vänner smile.gif

nic

• nic

Medlem
    4 december, 2004 vid 19:17 som svar på: Askim lörd 4/12

Mm, det blev varberg men kanske askim imorgon om det ser bra ut. Abstinensen blev ju inte speciellt stillad…

nic

• nic

Medlem
    4 december, 2004 vid 10:01 som svar på: Askim lörd 4/12

Jag tror det är för västligt. Funderar på Åsa istället.

nic

• nic

Medlem
    30 november, 2004 vid 18:31 som svar på: Ozone Frenzy05 recension

BAR-PSYCHO2.jpg
    Menar du denna så är det nog bara jag som förklarar dåligt. Bortsett från spinning leasch så såg första Frenzyns bom ut så för 3 år sedan.

Men om en lösning är bra vore det väl väldigt irriterande om ditt favoritmärke inte vidareutvecklade konceptet. Ozone har varit det ledande märket inom snökiting i flera år så man kan knappast klandra dem för att inte ha dragit sitt strå till utvecklingen.

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    30 november, 2004 vid 18:20 som svar på: Ozone Frenzy05 recension

Foil slår uppblåsbara på vintern. Det är det nog ingen tvekan om även om vissa har både förutsättningarna och gillar den sortens åkning som gör att inflatos fungerar nästan lika bra. (Dvs pumpar upp hemma och åker utanför husknuten)

Själv får jag resa en bit oftast och jag kanske betalar för ett liftkort om vinden är dålig. Då är det fint att kiten inte tar så stor plats. Varken i bagaget eller på ryggen när man åker utför.

Jag gillar tanken att jag någon gång ska ta mig till alperna och ta kiten uppför ett berg för att kunna åka lösnö ner precis som mina vänner i Frankrike. Då är inte en inflato något alternativ helt enkelt. För jobbigt att packa upp och ner.

Är det riktigt kallt vill jag inte ta av mig vantarna bara för att jag ska kicka igång kiten. Nä, den ska bara vara att rulla ut och åka.

På sommaren kör jag bara inflato så jag kan ärligt säga att det är ett rent praktiskt förhållningssätt. Men visst har du en inflato ska du absolut ut och prova snön och upptäcka hur kul det är med frusna jättevågor. Och ser du mig får du gärna byta men när det är dags att packa då vill jag ha tillbaka min 🙂

Hälsningar,
    nic

Sida 134 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications