Forumsvar skapade

Sida 135 av 149
  • nic

Medlem
    29 november, 2004 vid 17:46 som svar på: Kite på snö – Nybörjare

Gör som 75% av alla seriösa snökitare kör Ozone’s Frenzy.

Svar till:

från http://www.semnozkitesurfing.com/data_htm_en/pages_winter_en/winter_resultats_set_en.htm

CHAMPIONS DE FRANCE 2004 DE SNOWKITE
    SKI : FABRICE TRIPIER-MONDANCIN (OZONE)
    SNOWBOARD : GUILLAUME CHASTAGNOL (OZONE)
    FEMMES : TITAUA ROPITEAU (OZONE)
    JUNIORS : DAMIEN PATTOU (OZONE)

[/ QUOTE ]

Precis när konkurrenterna kopierat Frenzy04 drar Ozone ifrån. Nya Frenzy05 är grym. Lingalleriet på storlekarna 10-14 skiljer sig från de mindre för att bli extra kvicka. Reride systemet funkar super, spinning ”leash” där CL _är_ leash. Väldigt lätt att ”döda” kiten tillfälligt och sedan dra igång igen. State of the art…

Om du bara ska ha en enda kite, köp antingen en Frenzy04 9.5kvm begagnad eller Frenzy05 10kvm ny. Det är nog den mest användbara storleken om man bara vill ha en och vill kunna göra hopp eller göra kortare flygturer. Vill du cruisa omkring på en frusen sjö eller i flackare terräng räcker det med en mindre enklare kite som Ozones Samurai som oxå är förhållandevis billig. Även små storlekar går fort men du hoppar inte lika lätt och kan inte köra uppför lika bra.

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    29 november, 2004 vid 02:23 som svar på: Mittenlinorna

Det beror på hur långt upp förgreningen sitter förstås och även på vilken storlek på kite.

På min 8a märks det inte alls att min förgrening sitter 13 meter från kiten (istället för 27) men på min 16kvm blir det skumt om man inte kompenserar med 5e linan.

Men även om du bara flyttar förgreningen 2 meter upp så får du fördel när du twistar linorna efter roll och det borde inte påverka ens en 16kvm på 27 meters liner.

nic

• nic

Medlem
    25 november, 2004 vid 21:24 som svar på: Hur knyta ihop linor?

Du syr öglor med hjälp av polyestertråd och symaskin. Se till att ha vass nål så du inte förstör fibrerna i dynema/spectra linan.
    Om du vill knyta för att testa något tillfälligt kan du göra en pålstek. (Draken och prinsessan-knopen)

nic

• nic

Medlem
    18 november, 2004 vid 17:36 som svar på: Profilering (tryck) på kite

Du kan oftast specialbeställa kites tex helt vita eller med logo förtryckt som du skickar med. (Ozone fixar sånt iaf)
    Du kan även be någon skära ut självhäftande spinnackerduk utifrån en vektoriserad illustration/logo. Spinnackerduk är ganska genomskinligt så vit kite är att föredra.
    Spinnackerduk kommer att sitta som satan och det kan bli fult att ta bort det senare. Du kan även använda vanlig självhäftande plastfolie som du köper där man köper sånt (arkitektkopia eller systemtext här i gbg tex). Risk att sand smiter under om den inte limmar bra. Med en projektor kan du förstora en logga så att du själv kan skära ut den med skalpell.
    Jag har själv haft självhäftande folie i min flygskärm. Har fungerat bra.

nic

• nic

Medlem
    17 november, 2004 vid 18:19 som svar på: Snöbräda fram!

Svar till:

Norge suger som snökite land, inga öppna ytor, inte så mycket snö och ingen vind.

[/ QUOTE ]

??
    Hardangervidda är som ett månlandskap och har haft snö sedan 5 nov.

nic

• nic

Medlem
    15 november, 2004 vid 17:26 som svar på: Naish 2005 Bildspel!

Nej, jag glömde ju det mest självklara … den tar bättre höjd än någon annan kite grin.gif

nic

• nic

Medlem
    15 november, 2004 vid 17:11 som svar på: vinterkite

Du kan ringa/maila mig för att beställa ur Ozones sortiment eller kika på http://ozone.kitesurf.nu eller på Ozones egen sida på http://www.flyozone.com
    Det finns även andra märken men Frenzy är kiten som äger på Winter Touren och Ozone är störst i världen inom snökiting.

nic
    0734-486 486
    snowkiting@hotmail.com

• nic

Medlem
    14 november, 2004 vid 19:39 som svar på: Bindningar????

Walle: De kanske har marknadsanpassat sig 😉

Komfort: tja, de sitter gött 🙂 Äh, de kostar ju dubbelt så mycket som andra bindningar men om kitesurfing e din grej å du har pengarna så bjuder de på lite extra för den som vill kunna variera sig med att både göra board-offs och ändå i nästa stund kunna ha fötterna gjutna som i wake-bindningar.
    Jag var nöjd med komforten i mina tidigare bindningar men ändå glömde jag av att jag hade nya när jag åkte idag å det e väl ok komfortbetyg. (Kanske att jag skulle kunna tänka mej lite mera ”duck-stance” i dessa, men det kanske bara var lite ovana. Har ju bara haft dem en dag…)

nic

• nic

Medlem
    14 november, 2004 vid 17:32 som svar på: Naish 2005 Bildspel!

Torch rules. Fast den är inte för folk som vill sväva omkring med lång hangtime även om den hoppar minst lika högt utan mer för lite agressivare körning kanske.
    Jag har aldrig tidigare provat en kite med pop i. Men det har verkligen Torchen.

nic – osponsrad, förhoppningsvis även Tourchpilot när plånboken svällt lite…
    (Shift rules oxå fast de e en annan historia)

• nic

Medlem
    14 november, 2004 vid 17:21 som svar på: Bindningar????

Konstigt, jag har et par såna nu å provade dem idag på mina dakine pads. Funkar kanon. Man kan ju göra dem riktigt stora (å jag föredrar ha fötterna lite löst i=extra stora) så jag fattar inte vad du menar med att de inte skulle passa med skor.

Jag har provat en hel del bindningar man kan ställa om storleken på och dessa är de enda som jag sett som verkligen fungerar. Andra bindningar drar ändå ihop sig fast man vill ha de stora och så är det som ni säger att många är gjorda för barfotasurfing på nån söderhavsö och är för små.

Jag gillar Martin experience M1 skarpt.

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    14 november, 2004 vid 00:18 som svar på: kiteforum i andra länder
  • nic

Medlem
    12 november, 2004 vid 23:46 som svar på: FAN VAD SKA VI GÖRA I APRIL?

Hardangervidda:
    [bild]http://www.kite.no/fpdb/diskusjon/bilder/38030[/bild]
    Tydligen från förra helgen. (Verkar inte fungera så klipp å klistra)

Väder nu: http://www.rallarvegen.com/WxFlash/index.htm

nic

• nic

Medlem
    11 november, 2004 vid 22:37 som svar på: FAN VAD SKA VI GÖRA I APRIL?

Är inte april för sent för Kittelfjäll? Planerade åka dit sent på säsongen tidigare i år men var tvungen att styra om det till Geilo för att det var för lite snö…

nic

• nic

Medlem
    9 november, 2004 vid 17:40 som svar på: FAN VAD SKA VI GÖRA I APRIL?

Jag var i Geilo/Hardangervidda 11 april i år. Kanongött fast puder får man nog mer lite tidigare.

Bodde på http://www.alpinhotel.no fast nu ser jag att de sålts. Då var det rimliga priser iaf fast en pizza för 160 svider i plånkan. 6 timmar från Göteborg betyder en timma mindre än till Sälen som ändå ofta har lite för tunt med mjuk snö utanför pisten. (Att haka på local-Tony är nog ett bra tips för sälen…)

Det blir nog några långhelger i Geilo i år 🙂

nic

• nic

Medlem
    4 november, 2004 vid 23:59 som svar på: Lira Lite CS

Klart man lirar CS. Dra ihop nåt nån gång kanske…

nic

Sida 135 av 149
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications