nic
Forumsvar skapade
-
Säsongen börjar när det ligger 10cm snö
…nic
(tyvärr har jag ett jobb men lördag ser bättre å bättre ut)
-
Svar till:
Som jag ser det så är den enda anledningen till att fästa centerlinorna ända nere vid bommen på en 4-linorsrigg att minska den innåtriktade kraft mellan vingspetsarna som uppstår av att linorna inte är helt parallella.
[/ QUOTE ]
Stämmer. Den inåtriktade kraften märks mindre på mindre kitar men gör sig påmind på större kitar. (Då blir det traktorpull och sämre depower. Har inte hunnit prova om en exakt spänd 5e lina kompenserar detta perfekt eller om jag måste öka övre delen på Y-et.)
Jag har provat med 13 meters längd på övre delen av Y. 5e linan låter du löpa fast med en stopper innan/i Y-korsningen så att den kan vara spänd mellan Y-korsning och kite.Svar till:
hmmm.. verkar lite för enkelt.. varför riggar inte alla så istället? Var har jag tänkt fel?
[/ QUOTE ]
Hm, vet inte om jag förstod din variant rätt men generellt tror jag nog alla kommer att rigga så nästa säsong just för att det är så enkelt och ger så många fördelar.
Att själv starta sin kite på land blir en barnlek. Bara att långsamt mata ut 5e linan

Det enda meckiga egentligen är att ställa in exakt längd på 5e linan första gången/kitestorlek.
nic
-
Svar till:
Kan ju också nämna att FS är det totalt dominerande märket häromkring
[/ QUOTE ]
Mmm, fast i världen regerar Ozone inom snökiting. Google säger något om proportionerna…
Sök på ”snowkiting flysurfer” -> 6230 träffar
Sök på ”snowkiting ozone” -> 16400 träffar!!!
Ozone är 160% > Flysurfer 😛Kan trösta med att Naish, OR och andra LEI ligger mkt lägre.
Annan statistik kan ju vara att räkna Ozone Frenzy-kitar på rankingen på winter tour… om man orkar
http://www.semnozkitesurfing.com/data_htm_en/pages_winter_en/pages_communiques/page_winter_communiques_2k4_en.htm//nic
-
Svar till:
det låg alltså ingen värdering i ordningen på de där.
fortfarande då: skillnader i luften??[/ QUOTE ]
En LEI är formad som ett U vilket naturligvis ger mindre projekterad yta mot vinden. Nackdelen är att detta ger större kitar för motsvarande kraft från en foil. Ålright, det finns också en fördel och det är att U-et automatiskt dämpar byig vind en aning genom att flexa.
Innan Första Frenzyn kom, som var den första open-cell foilen med depower, var det faktiskt rätt jobbigt att hantera en foil i större storlekar i byig vind. Numera dagens moderna foil-depower ser jag ingen skillnad i min hantering på den punkten.Så nu då, är det någon skillnad i flygegenskaper? Det är samma skillnad mellan olika foils som det är mellan olika LEI. Du kan inte säga att något generellt om någon kategori som att de är snabbare att svänga eller hoppar högre. Därmed inte sagt att det inte finns skillnader mellan olika kites…

//nic
-
Svar till:
”Jeg tycker det er mye bedre stabilitet og mindre stress med en tube mere løft også”
”Noen sverger til sine folis, men 90 % ønsker tube”
[/ QUOTE ]
Det ena är bull och det andra någons prat i luften.
Det skiljer lika mycket mellan foilar som det skiljer mellan olika LEIs av olika kvalitet och årgång.Jag hänvisade visst till kite.no för en objektivare bild men bara för att det står på norska betyder inte att det automatiskt är mindre subjektivt. Du kan alltid hitta någon som dig själv även där

//nic
-
Modda på bara. Det enda du ändrar är sista extensionen på 5e linan. Shiften levereras med 24m linor om jag inte minns fel. Så det blir lite kortare än x3ans 27m liner.
Har precis moddat min X3-bom till en ny å fräsh 27meters shift-variant-dito.
nic
-
Hej Kaj. Snösäsongen i full gång 🙂

Flysurfers PSS funkar väl lite som säkerheten på en LEI, ena sidan dras in. Börjar inte kiten att snurra okontrollerat då om det blåser tillräckligt?Om kiten har stängda celler kommer den att vara ett vindfång och generera viss dragkraft oavsett. Visst, det flesta dagar är det helt ok.
Dragkedjor låter väl bra. Varför kommer inte det på alla flysurfer foilar? Och varför kopierar Naish inte _det_ systemet när de rekat färdigt marknaden.

Jaja, egentligen petar vi detaljer. Alla kitar fungerar finemang perfekta dagar. Vi har bara olika preferenser och kanske tom använder kitarna olika. Jag kör opencell på snön och LEI på vattnet, du och många andra kör Flysurfer året runt. Jag tror vi alla har lika roligt i det vi gör. Tja, det finns tom de som kör opencell året runt

Ha det,
nic
-
Svar till:
Ingen dunderskillnad på att köra opencell och closed cell…
[/ QUOTE ]
Opencell är för land och snö först och främst.
När det är 30 minus med vindchill är det ingen höjdare att fippla med någonting. Opencell it is.
När du zoomar uppför med en kite för att ta en traditionell lössnörepa ner så vill du inte blåsa över toppen för att du hade closed-cell. (Vinden ökar alltid längst upp)
Vurpar du på isen vill du förmodligen få stopp på prylarna. Opencell är svaret.
Opencell har du dels för din säkerhet men även för att det går extremt fort att packa och packa upp.
Sverige är inte så utvecklat på snökitefronten. Gå in på http://www.kite.no Det tar emot att säga det men norrmännen vet vad de snackar om.Mejla snowkiting@hotmail.com för att få en aktuell lista på demokitar/beg och priser.
nic
-
”Chickenloopen saknar pinne ”
Naish har något de kallar ”DaTickler” som du sätter i hooken istället. Faktiskt mkt bättre variant och som man kan göra själv med ett buntband. (vilket nämnts tidigare på forumet) Se slutet på manualen för bild på DaTickler.Att Naish inte är först med det innebär ju inte att det inte är bra. Tvärtom.
Windtech Rebel var den första kiten som levererades med femte lina, den satt då i bakkant som foilar har det. Men för LEI-kitar så är det en stor fördel att sätta den i framkant. Wipikas CLS har ju funnits ett tag men inte gått hela vägen (bokstavligen). North 5th Element är om jag fattat rätt samma idee som Shift.
En del av shift systemet är också att det bara går en lina upp just där linorna korsar sig när man rollar och loopar. Det gör att bommen inte känns lika trög efter ett antal snurr på linan. På köpet får man spinning leash.Längden på den sista biten av linan är beroene på kitestorlek och är viktig för att slå av på kraften under en kiteloop tex. Detta har inte jag provat om det fungerar men användare på andra forum har noterat detta.
Jag har gjort en kopia på Shift-systemet till min gamla bom eftersom det kändes antikt att gå tillbaka till traditionell linupphängning efter att ha provat Shift och 5åringen i mig kan inte vänta…
Jag har kanske inte provat färdigt allt än men som det känns nu så har jag svårt att se varför någon skulle vilja åka med frontlinorna och säkerhetslösningen på det gamla sättet. Oavsett om det heter Naish eller North, etc
nic
-
Hehe, den är rätt kul faktiskt fast den stämmer faktiskt ganska bra. I och med att du inte har någon friktion (liten) så spelar storleken mindre roll för farten. Däremot så om du ska åka uppför eller göra gigantiska hopp (som vi gör på vattnet) så gör storleken skillnad.
Att inte sätta någon övre gräns beror nog på att det finns många adrenalinstinna Frenzyägare som hela tiden flyttat fram gränsen. Den övre gränsen beror väldigt mkt på hur erfaren man är. Det rekord jag hört från Norge är 22 m/s med Frenzy04 5kvm och 120 km/h uppmätt med GPS.
Jag har även några Frenzy04 demo-kites till bra pris.
Du kan gärna ringa om du vill veta mer om något.
0734-486486nic
-
Om du bara ska köra på vintern finns det absolut ingen anledning att bara gå halva vägen, kör på en opencell foil. Jag säljer Ozones kitar i Sverige.
Samurai är en enkel men kraftfull kite som levereras i en kvalitets rygga där du även har plats med termos å annat. Priserna börjar på 2500 kr och storlekarna går från 2-7 kvm (foilyta)
Frenzy05 kommer inom kort att släppas och är en serie större kitar som dominerar freestylemarknaden. Kitarna har stort vindområde tack vare en riktigt kraftfull depower. I norge som är ett stort snökiteland har Frenzy 80-90 procent av marknaden. Say no more… Levereras med en riktig ”mountain-backpack” som även kan ta skidor/snowboard.
Du hittar mer info på http://ozone.kitesurf.nu
Hälsningar,
nic -
Nä, låt krok och schakle vara separata så man kan välja. Ser kanon ut.
nic
-
Sorry, fick det förstås del. SO gränsande till SSO.
Ska ner till Båsta på företagssponsrad spa så jag tänkte hämnas på min kropp med lite hårdkiting efter.
Frågan kvarstår, hur e dogge i SO-SSO?
(Kanske skulle prova att vaxa underbenen för fartens skull
)nic
-
Kallas för det när leashen inte ”dödar” kiten utan är kopplad till depower loopen. Käckt om man tappar bommen men vill forsätta åka, mindre käckt när det skiter sig på riktigt. Därav namnet.
nic