nic
Forumsvar skapade
-
Gamla rågge har blivit lite knött nuförtiden.
Det är enklare om det blåser side onshore typ SSW på rågge än om det blåser rak onshore W eftersom folk tenderar att samlas i vattenbrynet.
I början av karriären så brukar det vara skönt att ha side onshore så att det inte gör något om man inte håller höjd 100%. Det är kanske inte jätteofta man kan få bra sideonshore på rågelund, vid björkäng är det desto lättare. På NW är det perfekt.
Tipset blir SSW rågerlund och vid NW (å kanske W å ren S) är björkäng bättre.
Som sagt det blir mindre knött om vinden inte e rakt på.Lycka till,
nic -
vilken vindmätare kollar du på? Reabs visar 13 m/s å onsala 11-13m/s men riktningen var SW ida på Reabs iaf så askim lär vara bättre än igår.
nic
-
Nä, har inte sagt att det inte är någon skillnad bara att när jag åker bakom en 04 kite med 03 så märker inte jag någon skillnad (speciellt inte i små storlekar). å nej, jag har inte heller gjort någon vetenskaplig test.
Precis som alla andra utgår jag från att kites blir lite bättre på det mesta men med inflationen i hur bra alla nya kites går uppvinds kan vi snart segla rakt mot vinden.
nic
-
X3, 12 å 16
Aero 8 för bättre kontroll i mkt vind och höjdtagningen är gratis i denna storlek.nic
-
SJälvklart nigga bro, men det är inte det som är frågan.
Frågan är hur tillförlitligt det är när någon säger att höjdtagningen är såå mkt bättre efter att ha kört i två timmar.
Sekundärt, hur stor skillnad är det på kites från 03 till 04, eller 04 till 05? Är det så stor skillnad att man kan jämföra ur minnet blir vi nog alla glada. Tillåt mig tveka.
nic
-
Inte för att smickra men du blir lite bättre varje år oxå, glöm inte det. Dessutom efter två timmar? Väderförhållanden ändras. Med knappt märkbart byig vind förändras höjdtagningen markant. 7-9kvm flyger man i 10-14m/s och då går allt uppvind som en dröm, även gamla kites.
Ifall det gick att mäta skulle vi väl höra vilket gradtal mer mot vinden man nu kan kita, lr? Get real och överlåt säljsnacket till sponsrade och säljare.
Jag kör 2003 kites och märker aldrig någon markant skillnad i uppvind på motsvarande bräda. Om man gjorde ett riktigt test kanske. Men ok, hur gör dirk_diggle för att objektivt kunna säga att en kite klarar mer höjdtagning efter 2 timmar? Hur jämför han? Ur minnet? Med någon random som inte har samma rutin, bräda eller mål?
Enligt min mening beror uppvind och höga hopp på en mängd svårmätbara faktorer såsom bräda, kite, kombination bräda kite, skills, jämn vind.
nic
-
Jodå det finns med all säkerhet mkt att göra å vi är bara i början på något men, med all respekt, ser en kite likadan ut som föregående års kite fast me nya färger så tror jag den beter sig snarlikt.
Med lättare material får vi LEI-kitar som närmar sig foil i lättvinds egenskaper och som har svårare att ”hindenburga”. Men tror inte det spelar avgörande roll för 7-9kvm kitar.
Sjysta säkerhetssystem (effektivt/enkelt) och sätt att snabbt få upp kitar efter major wipeouts (även i vågor?) så att man inte bangar att testa galna upptåg är det som kommer att påverka mitt val av setup.
Åker man omkring på samma 05 kite 2 timmar så tror jag inte man kan bedömma om en kite har bättre uppvindsförmåga än motsvarande kite 04. Såtillvida inte 04 kiten riktigt sög hästkxk förstås.
Samma med hangtime å höjd.
Men visst, alla små förbättringar sammanlagt ger över tid en avgjort bättre kite. Men som sagt, förändringar som man kan märka skillnad på över ett år de tror jag även går att se, tex ny skärning, profil, material etc.
Bara en tanke å för säkerhets skull håller jag i hatten. Slå mig med häpnad, jag är beredd

nic
-
Jämför du verkligen med samma storlek 04 eller med något större kites 04. Alla features som du nämner får man ju av mindre kites i starkare vind. Bara en tanke.
Tror nämligen inte att det är möjligt att underhålla en inflation av bättre höjdtagning för varje ny kite. I alla fall inte mätbar från ett år till ett annat. Kanske över en treårsperiod.
nic
-
Ja, SW är bäst men jag kan tänka mig att Askim klarar lite mer åt SSW bättre än det klarar WSW.
nic
-
Ok, nu har jag kamera me maj men varken hjälm eller silvertejp. Du hade ju iaf hjälm, finns det silvertejp oxå måntro? Runt 1700 kommer jag loss. Askim vore kul men jag misstänker att det kan ligga för sydligt för att va någorlunda jämnt. Får se när vi närmar oss 1700.
nic
-
Ja du behöver en extern pryl. Typ Sony DV whatevarrr med DV-in som man kopplar mojängen till. Men ändå.
Den som är överkomplig går på sladd sedan finns det sådana som sänder via radio fast då kostar det nog mera misstänker jag.nic
-
Jag har dvkamera med vattenhus. Om någon har en billig cykelhjälm att donera kan man tejpa fast den me silvertejp å motvikt å få lite ridersview-action.
Fast jag är även sugen på en sån här
http://www.sports-camera.com/helmet_cam_pal.htm
nån som har provat?nic
-
Trött på alla filmer som visar solsken och isfritt. Blir gött med en film som visar råa verkligheten. Blir nog inte sämre för det. Bäst är om det åskar å haglar oxå så får man naturlig stroboskåp-effekt

nic
-
Jag är på allt men just nu ligger vinden på 160 och det e inte så bra för askim … om man inte gör en surfari ut då.
nic
-
Jag e nog på ner om sikten är minst 28 meter och det inte blixtrar horisontellt. Bilen e laddad iaf.
nic