nic
Forumsvar skapade
-
björkäng strax söder om varberg borde väl fungera på syd.
nic
-
Detta gör du tills en av linorna lägger sig runt fingret precis innan rycket kommer. Stay away säger jag. Alldeles för lätt hänt. Men ok är linorna halvspända kanske man gör bedömningen att det är ganska safe…
nic
-
Jag tror du kommer att komma långt med att gå en kurs. Du har säkert mkt bra förkunskaper och kommer snabbt att få in hanteringen i muskelminnet.
Säj till att du speciellt vill lära dig att starta (landa) kiten själv så att du får öva på det under överinseende.
Du måste vara självsäker om du ska va själv med kite.Jag gav en kurs åt en kille med din bakgrund (nästan) i helgen och det var kul att se hur hans inställning förändrades. Först känslan av att detta skulle bli hur enkelt som helst. Sedan när bommen satt i händerna på honom erkände han villigt att han var skitskraj men succesivt fick han känslan för att hantera kiten och med det kom självförtroendet. Efter 4 timmar i 4-5 m/s kände jag mig ganska säker på att han skulle kita nästa gång när rätt vind kom.
Dagen efter hörde jag att han tagit sina första hundra meter 🙂 Jag skulle inte tveka speciellt mkt om att lära honom att starta och hantera kiten själv men börja i svaga vindar… å gå den där kursen först. För trots all förkunskap vill du ha någon som ser till att du undviker misstagen som gör ont.Jag lärde mig själv och det tog visserligen onödigt lång tid (1år?) men jag var åtminstone alltid försiktigare än jag hade behövt så jag har alla ben intakta. Å med alla de pengarna du lagt på utrustningen så blir en kurs i kitesjälvsäkerhet en ordentlig värdeförhöjare.
nic
-
Håll kiten högt först, vänta tills du har bra tryck i grejorna med max depower. Vrid kiten agressivt bak och samtidigt som du lättar vrider du fram kiten igen. (vrida fram nästan innan du lättar funkar oxå och ger mindre att tänka på under hoppet)
Detta är bra för att förstå grunden. För att göra de riktigt höga hoppen måste avstampet vara ett pophopp. Pophoppen kan man öva helt utan att röra kiten. Har du kiten högt eller har en halvmetersvåg kan pophoppen bli tre meter höga typ. De landas med fart…
Hm, kanske ska beskriva pop me… låt brädan få fart genom att inte kanta max. I en snabb rörelse kantar du upp brädan samtidigt som du sparkar ifrån lätt med bakfoten. (luta dig lite framåt över brädan så du inte roterar) Farten är viktigast. Kan göras på plattvatten men redan vi små vågor blir hoppen magiskt höga. Börja med att utnyttja en liten våg så kommer det lätt.
De e jobbigt me folk som ligger å simmar efter kitar på banan så här följer ett bonustips.
Tips vid höga hopp.
När ni ser att ert hopp börjar balla ur, det känner man oftast redan i luften, vrid till kiten så att den inte är rakt ovanför dig när du krashar (gärna åt det hållet man var på väg). Håll sedan bommen stilla under kraschen tills du ser vad som händer. På så vis slipper man att kiten Hindenburgar vilket är jobbigare än att kiten har lite kraft i kraschen. Man ska alltså passa på medan man har tryck i linorna att vrida kiten för sen är det för sent. Har man vritt kiten lite kanske linerna slackar men man kommer snart få tillbaka kontrollen.nic
-
Kolla så att du får en som har någorlunda bra flygegenskaper. Jag ska inte snacka ner någon annans produkter men vill du ha en billig kite kolla på biltema.
Samuraien är om den är lika bra som LDn en pålitlig och seriös liten kite. Kanske för seriös för att kallas Trainer kite iofs. Om det på sommaren är en Trainer så förvandlas den på vintern till en Trekking-kite som man även kan hoppa gött med på skidor.
Jag får in demo ex nästa vecka.Storlekar och priser:
Samurai 2.0m with bar inc.safety leash 2860 kr
Samurai 3.0m with bar inc.safety leash 3600 kr
Samurai 4.0m with bar inc.safety leash 4275 kr
Samurai 5.0m with bar inc.safety leash 4640 kr
Samurai 6.0m with bar inc.safety leash 4970 kr
Samurai 7.2m with bar inc.safety leash 5360 krDra av 20% i introduktionsrabatt.
Hälsningar,
nic -
nic
Medlem16 augusti, 2004 vid 07:28 som svar på: Tre snälla pojkar letar efter skjuts Gbg -> Åsa..Jag vill prova myningen nästa gång. Fast nu måste mina kräsna kontorshänder vila sig efter mer än 10 timmars intensiv kiting i helgen…
nic
-
Du kan beställa Ozone Samurai av mig om du vill. Ozone är kungar på kvalitets foil och Samuraien är rimligt prissatt å finns i storlekar från 2-7kvm.
0734486486 ella snowkiting@hotmail.comHälsningar,
nic -
Lidl har la inte kommit till gbg ännu ella? Surfcompaniet eller kanske Clas Olsson. (Vet jag såg en sån pump på nåt otippat ställe…)
nic
-
iko boken från http://www.ridersstore.biz/store/
Annars hittar du nog mest uppdaterat på nätet alternativt köp en bred instruktionsvideo typ.
nic
-
Hur djupt är det? ståplats? Med tanke på den grovkorniga stranden kan det vara en selling point. Jag är på, ser grymt ut på bilderna.
nic
-
[…här tar fantasin ett krumsprång …]
-
Väldigt mkt snowkite så här när sommaren precis har börjat

Jag säljer Ozone (tillsammans med återförsäljare över hela landet) som har blivit ett av de största märkena inom snowkiting tack vare kvalitet och för all del duktiga teamåkare (som ju fått välja vilken kite de vill).För att kunna svara på din fråga behöver jag egentligen veta mera men generellt så finns det kanske två huvudsakliga sätt att kita på vintern.
Treeking – dvs man använder kiten som hundspann på relativt plan mark/frusen sjö. Höjdtagning på snö/is är superb så det är lätt att cruisa runt. Detta är något som de flesta fattar hur det fungerar inom 10 minuter – 1 timma. Kan göras med skidor,snowboard eller skridskor tex. Till detta använder man mindre kitar. Ex Ozone Samurai 3-7 kvm. Dessa är även billigare vilket kan vara ett plus. (Ett annat plus är att den är lätt att sätta i händerna på flickvännen utan att skrämma skiten ur henne.)
Freestyle – detta är en mer anvancerad användning av kiten som mer liknar det vi gör på vattnet. Man hoppar högt, gör tricks. Åker uppför stora backar. Storlekarna här är nästan samma som på vattnet fast ofta kan man räkna med att medelvinden är högre på vintern att man därför kan gå ner en storlek. Ozone Frenzy 9.5 kvm är då storsäljaren här (motsvarar väl typ 14 kvm i LEI/uppblåsbar). En stabil kite man kan ha i riktigt tuffa förhållanden men alltid lita på.
Hör gärna av dig om du vill ha mer info eller prova något.
0734486486Hälsningar,
nic -
Ju brantare desto mer kraft behövs förstås. Ofta får man köra de stora kitarna i åttor för att ytterligare öka draget i de riktigt branta backarna. Allt beror naturligtvis på vind och lutning.
nic
-
2 kvm 1+ liter
7 kvm ca 3-4 liter skulle jag tippa.
Gäller Ozone Samurai (foil) då.Hälsningar,
nic