nlc
Forumsvar skapade
-
Hade en sån gammal Fibersparbom, men har sålde den för ett tag sen. Drar jag mig till minnes att jag fick byta ut en av O-ringarna mot en något tjockare kvalité (samma diameter alltså på insidan av ringen men mer diameter på gummit). Då borde klorna kunna nypa åt bakbeslaget bättre när man vrider fast låset? En liten fundering bara.
-
@Rasmus_W 464209 wrote:
Jag tror att du seglar i 10-20 knop när du får kastfall. I 25-30 knop är det lite mer krafter inblandade. Men i princip gör du rätt, så länge man släpper bommen är risken att göra sig eller brädan illa ganska liten. Att skota in lite skadar inte heller.
Själv brukar jag försöka slappna av och undvika att kroka ur när jag får kastfall. Man viker visserligen ryggen bakåt till max men han man sittsele så gör det inte så mycket, och man landar i allmänhet mjukt under seglet.
Det saknas väl ett inte i den texten? För det blir nog svårt att skota in om händerna inte längre är på kvar bommen? Eller ska man vid kastfall släppa bommen och stanna ikrokad och skota in medelst ett kraftigt höftknyck? 😉
-
Nu har du tänkt och läst för mycket Gurra, fenomenet kallas helt enkelt för Klagshamnsbrisen 😉
-
Bra skrivet Masse!
Dock är jag lite tveksamt till lämpligheten i att den nya shoppen kommer att saluföra Naish-brädor på ett för min plånbok troligtvis ohälsosamt närbeläget avstånd… Varför kunde de inte satsa på Mistral istället? 😉
-
@pure 463711 wrote:
Min teori är att gubben har ett skjul som han har hyrt ut till sommargäster.. Men det var några år sedan och dom har glömt lite ”badleksaker”.. Men eftersom ingen hört av sig så gör han slag i saken och säljer dom..
Jag skickar med en fantom bild på hur jag tror att Sven-Ove ser ut
Fan Pure, där garvade jag läppen av mig! 🙂
-
@Jester 462995 wrote:
Det underlättar rejält om man har en sådan här oxå: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=55
För en oinvigd i uthalstrimsträsket (som undertecknad), hur fäster man den i bomnocken o hur funkar den?
-
Lite ironiskt då att ridklubben på udden använder viken som ridbana vid lågvatten …
-
Räcker det inte med en banner typ ”köp ingen skit på blocket” ? 😉
-
Ser ut att vara lite smal mastficka för cambers på den bilden.
Men NP kanske har utvecklat en ny micro-ultra-super-camber som ”ger radikalt tidig planing, bekymmersfri riggning, otroligt mjuk rotation (känns som ett löv i handen) och oöverträffad toppfart”? :smirk:
EDIT: När jag kikar på den länkade filmen tycker jag mig se en dragkedja i mastfickan för lattan över bommen, så troligtvis är det väl nån form av cambs även på Helium. Låter rimligt dessutom med tanke på hur den ”vanliga” V8:an ser ut.
-
Tack för all input!
Resan (Malmö-Kalmar-Oskarshamn-Gotland) gick i onsdags med ett takräck lastat med två brädor i bag med botten upp och nosen framåt på vänster sida och två bommar ovanpå det. På högersida en NP quiverbag med 3 segel och två master. Funkade fint även den övre brädan kunde vicka och glida lite pga dålig friktion mellan bagarna. Bilen drog mindre än 1 dl mer per mil än normalt. I motorvägsfart började något smiska mot taket, med det var ingen lös rem utan troligtvis fladder från ena boardbagen.
På resan hem tänkte jag prova att köra med botten neråt och nosen upp, samt lägga någon form av inlägg mellan brädorna för att öka friktionen mellan bagarna. Tidigare kunde det glida/vicka lite i sidled pga av det hala ytan på bagarna.
Släpkärra funkar dock dåligt för mig eftersom billskrället inte har dragkrok och på långresor tror jag det kan bli lite segt att puttra runt i 80 knyck. Dessutom kräver den extra parkeringsplats == dyrt föd en stadsråtta som jag. För kortare resor runt sommarstället skulle det ju kunna funka.
Kanske är det lättare att packa fru och barn i en takbox o ha grejorna i kupén som vanligt? Eller köpa på sig mer prylar och deponera på diverse lämpliga spots?
-
@SWE 496 461999 wrote:
3.Montera stropparna i de yttre positionerna, det blir lättare att styra brädan med fötterna då och lättare att ta höjd.
Fast å andra sidan är det mycket lättare att lära sig surfa i stropparna i en mer mittorienterad position. En liten avvägning där.
-
Ja, kul med bilder! Var höll du till och hur mycket blåste det på ett ungefär?
Jag tycker nog att seglet på bild 2 har för lite nedhal, lite mer släpp mellan de översta lattorna bör det vara. Syns ganska tydligt på bild 6 oxå, mer nedhal ger mer twist i toppen. 3 lattan ovanifrån borde peka (mer) in i masten och inte ligga brevid.
Bomhöjd, jag är lite osäker här. På bild två så syns det tydligt att bommen är i nedersta delen av öppningen, men på bild 8 så är den i princip i hakhöjd. Eller är det oldschool freetyletricket med kantsegling som lurar mig aprilio? På bild 7 ser bommen ut att sitta ca 10-15 cm för lågt, i nivå med bröstet isf axel/haka.
Annars så är det så enkelt att brädan (i princip) måste plana för att kunna stroppa i någorlunda stabilt. Utan planing får du inget mottryck och brädan kantrar som du själv har upptäckt.
Åsso till sist ”klassikern”, Closing the GAP. Det händer helt naturligt när man får rejält tryck i riggen och häver den lite bakåt för att kompensera för att tryckpunkten vandrar i seglet när det brallar i.
-
Klart det är snyggt, jag kör med limited finish på alla mina lagningar. Penslar i värsta fall över epoxin med lite klarlack när det är klart 😉
-
Tjoho, kul med ännu en klimatdebatt! Som vanligt kommer det fram några tänkvärda insikter innan tråden spårar ur snabbare än ett kastfall. Fast egentligen är det ingen fara, för jorden kommer att överleva människan, frågan är bara hur många andra arter vi tar med oss i graven på vägen.
Jag är inte 100% övertygad om att just CO2 är det globalt största klimat/miljö-problemet idag, men jag tror att det är en symbolisk fråga för hur vi ska få vår nuvarande konsumtionslivstil att bli mer hållbar och även ge våra kommande generationer möjlighet att surfa vågor precis som vi kan göra idag.
