nlc
Forumsvar skapade
-
@simpa 419869 wrote:
Anders vart köpte du din minneskortläsare? På samma ställe?
Jag misstog mig, trodde en läsare skulle vara inbyggd i GPSen, skitgrejer. Att en sån dyr grunka inte ska kunna skicka med ett minneskort och en läsare, dåligt!Håller med, ett USB-massstorage interface på GPS:en hade varit najs. Då skulle man slippa ”mecket” med att ta ur minneskortet titt som tätt.
-
-
Men till cykling så är Giro Atmos super! Lätt, otroligt välventilerad och faktiskt ganska snygg, särskilt i den silvergrå färgen. Har lite svårare för de teamlackade carianterna (US Postal & Rabobank).
-
@Svenne 419554 wrote:
Det är helt okej att använda en cykelhjälm till surf – trots att det är en förbrukningsvara. Definitivt 1000 gånger bättre än ingen alls. Och med tanke på de hjälmar som finns på marknaden för surf så kan du definitivt köra med cykelhjälm utan att skämmas. Jag har använt samma hjälm i flera år, inköpt på Stadium (400-kronors skateboard/BMX-hjälm) och den funkar skitbra när det brallar i.
Tror vi snackar om lite olika typer av hjälmar. Den BMX/skate-hjälm du har är väl en heltäckt med hårt plastskal, medan den cykelhjälm jag (först) tänker på är en förbättrad variant av ”en klase bananer på huvudet”, dvs race/mtb-hjälm.
Men en vattensportshjälm typ ProTec AceWake kostar ju inte mer än 600 spänn, ingen större skillnad mot BMX-varianten alltså (och riktigt billigt för det skydd man får).
-
Det är inte bara en nackdel, det är helt livsfarligt. Som Carl säger, en smäll på cykelhjälmen och den är förbrukad. Vad ska du då cykla hem i ? Nä det blir mycket bättre om du slantar upp för en riktig hjälm.
[ironi]Kanske kan det gå om du hittar en sån där CE-mäkt lekhjälm för barn med grönt halsspänne. De ska visst vara lite tåligare :tongue: [/ironi]
-
Förslag: Gör det lättare att söka i annonserna genom att ha en lite ”bocka i lista” för annonsören ungefär som för recensionerna. Är man på jakt efter en viss typ av bräda i ett volymintervall (tex. vågis 75-80 liter) eller ett segel av nån storlek (t.ex. freerace ca 7 kvadrat) får man som det är idag blänga igenom de flesta annonser i vilket fall eftersom användandet av ”keywords” är (minst sagt) varierande (min favorit hittills är BRÄDA)
-
Den ser ju ut att sitta i slutet av stänginge, otur! Så här gjorde jag när kedjejäveln på min torris hade ”tappat en tand” och därmed kom i ofas: med kontrollerat & behärskat våld drog jag tillbaka kedjejäveln så att hamnade på rätt sida mugget. Sen drog jag den hela vägen till början för att få den att tanda om. Funkade i en vecka. Sen drog jag sönder hela kedjejäveln vi ett misslyckat påsättningsförsök i början av april och har numera ca 15-20 cm av kedjejäveln ihoplimmad mha vulclim från cykelslangslagningsasken + några stygn björntråd. Så nu måste jag se till att hålla mitt midjemått i trim för att alls komma i och ur dräkten…
Du kanske förstår att jag inte är helt nöjd med den mekaniska lösningen för kedjejäveln.
-
Du/ni borde ha fått ett mail med en påminnelse om att annonsen börjar bli gammal, om man inte gör ”renew” mha länken så tas den bort (”sold”). Så var det iaf för mig.
-
Ingen som har någon kommentar/fundering på hur (olika) segeltillverkare mäter ytan på seglet? Eller är det jag som har spårat ur i en maxiteoretisk tankevurpa?
-
Ta ur SD-kortet från GT-11:an å stoppa i en minneskortsläsare till din dator. Voilá, så har du alla filerna tillgängliga å kan kopiera över dem till nåt annat ställe.
Jag kör med SanDisks MicroSD 512Mb + adapter, funkar super.
-
@Oscar 419195 wrote:
Köp mitt Daytona 8.3 inkl carbon extenter för 3000 kr. Riggas på 460 mast.
Det är ju det jag egentligen vill! Men jag får inte för frugan…
-
Har funderat lite på att köpa det där Fluido 8.3 men har en undran å det är hur NP:s V6 & V8 i 8.0 kvm kan ha luff ~500 cm & (combact) bom 215-220 cm och Fluidot har motsvarande mått 488/215. Var sitter de extra 0.3 kvm, i ett gigantisk akterlik? Eller handlar det om olika sätt att mäta ytan (total segelsyta vs projicerad när seglet är riggat)?
-
Nu är jag ju inte ens en hobbyspeedare men det jag tycker gör skillnad när man rejsar mot polarna och vill ha högre toppfart är
- Leta platt(are) vatten att surfa på.
- Rigga något större segel än vad du skulle vilja ha för max kontroll.
- Kolla mot lovart och leta vindbyar.
- När man ser/känner att vindbyn kommer så ”sätter man sig” för att få kraften i selen, inte armarna.
- Om det ändå är nån jävel som försöker sig gå om så pressar man lite till 😉
Men som sagt, det är orden från en amatör.
-
@Christian 419119 wrote:
Första skon jag inte får nageltrång av.
Hmm, du vet väl att du borde ta av skon mellan surfen :tongue: ?
