nlc
Forumsvar skapade
-
Kolla med t.ex. OnWater.se eller SurfersParadise, de brukar ha träningsläger & kurser.
-
Intressant tanke, för även om prylarna tillverkas i FjärranÖstern (t.ex. Kina) så är ju oftast dollarn den globala valutan som priserna sätts i. Så man skulle ju kunna tycka att den svag dollar (mot krona & euro) skulle gynna surfarna med lägre priser. Kanske är det så att grejorna skulle varit ännu lite dyrare med en normalstark dollar…
Men vad vet jag?
-
@staffomania 417982 wrote:
HAr du någon koll på vad som skiljer den mot Mistralen eller en Naish Icon? Ähh antar att skillnaden inte är sådär jättestor.
Windsurfing Online har låtit ”vanliga” surfare testa båda och ge sina omdömen: Nasih Icon 145, Mistral Explosion 142.
-
@Oregistrerad 418213 wrote:
Hur kan det komma sig att CA ar billigare i Sverige an i NZ?
Que? De e samma priser i euro som på CA:s hemsida…
-
Jag har funderat lite på det här och tror att ett problem med engagemanget i surfklubbar kan vara att verksamheten sällan är särskilt organiserad. Jämför t.ex. med en idrottsklubb, scoutkår eller syjunta där man träffas någon eller några gånger i veckan för att tillsammans medverka i en gemensam aktivitet. Nya medlemmar sugs då lättare in i en gemenskap som ger lite mer än att ”bara” betala medlemsavgift och därmed är man nog villig att i större utsträckning engagera sig i klubben. Aktiviteterna behöver ju inte vara så himla komplicerade, att sätta ut två bojar å köra lite slalom i 8or är nog tillräckligt för många.
Är själv medlem i Surfclub Klagshamn och surfar ofta där med ett gäng kompisar som oxå är medlemmar, men jag är (tyvärr) inte särskilt aktiv i föreningen :frown:
-
nu börjar det rycka i segeltarmen efter det uteblivna surfet i tisdags… hoppas att prognosen håller, kanske med lite mer ost å mindre nord bara
-
Inte för att det svarar på din fråga men har du bara tio centimeter mellan naveln och axeln? 😉
-
Alltså, jag vet inte om du har uppmärksammat det faktum att surfzone.se (aka Steffo.nu) är företrädelsevis berör ickemotoriserat vattensport och att jetskis (eller vattenskotrar) å annat maskindrivet inte riktigt hör hemma här. Hur kul du än tycker att det är så passar det nog bättre om du lägger upp dina filmer nån annan stans (freeride.se kanske?)
Så där ja, nu har jag varit nog med friluftsfascist för idag.
-
Fy fan vilka svin! 😡
Tur i oturen att det låg hus hyffsat nära och att det inte var mitt i vintern. Inte för att det gör det du nyss varit med om mindre tråkigt, men det hade ju varit ännu värre om det var mitt i vintern nån stans långt borta.
Jag lägger alltid mina grejor i bilen som jag sen låser med en icke-elekotronisk nyckel o den har jag i ett ”nyckelband” runt halsen. Men ärligt talat, ska det verkligen behövas?
-
-
-
Håller med övriga: 460+10 är rätt grundinställning för seglet. IMCS-värdet 25 (som står på masten) har inget med luffen att göra (skojig typ den där du träffade).
Men bara för att man har rätt längd på masten & rätt inställning på förlängaren betyder det inte automagiskt att nedhalet blir rätt. Ibland får man kämpa ganska hårt för att få till de där sista 2-3 cm som gör hela skillnaden! Har du dragit (någon gång) så att nedhalsblocket i princip är i linje med den övre delen av mastförlängarens trissor? Se till att linorna inte korsar varandra utan går rakaste vägen annars blir det för mycket friktion och använd pinne eller vev.
Ibland blir det lite lättare att dra nedhalet om man ställer in förlängaren med +2 cm och sen lämnar 2 cm glipa, men det är inte helt optimalt.
-
@challq 414412 wrote:
Är det någon förresten som vad 120 liters JP brädan heter som Jem Hall använder i ”beginner to winner”? 🙂
En X-Cite Ride, troligtvis 06:a (har lånat ut filmen så jag kan inte dubbelkolla), det är den enda brädan på de senaste åren från JP som funnits i 120 liter.
