nlc
Forumsvar skapade
-
@memark 401742 wrote:
Guy Cribb är ju minst sagt emot att luta seglet bakåt. ”We did that in the eighties. Forward means power.”
Nja, vad jag tror att han menar att man inte medvetet ska luta riggen bakåt ”closing the gap”. Att luta seglet framåt, t.ex. för att börja plana eller behålla planing i gippar ger mer kraft javisst, men när man ligger för halvvind/slör och med bra kraft i seglet så vandrar tryckpunkten i seglet och då kommer det rätt naturligt att man lutar det lite bakåt för att få bättre motvikt.
Börjar bli lite som profeten och hans lärjungar där alla har en egen tolkning av mästarens ord 😉
-
Tackar! Det lutar just nu åt Lightroom eller Aperture, ska prova att tanka ner provversionen å se om min PB G4 räcker till…
-
Jepp, NP :s 4000 Vindsurfväst funkar klockrent med midjesele och har dessutom en liten ficka med snodd för att fästa t.ex. en bilnyckel. Eftersom den är vadderad med flytmojs så tar den dessutom upp lite smällar rakt framifrån och bakifrån, men inte tillräckligt för att man ska kunna surfa kuling med sprickor i revbenen och kastfallslanda med ryggen först på brädans nos.
-
Bra sekvens Anders!
Man ser tydligt hur knäna pekar in i svängen och att blicken söker utgången tidigt. Riggflippen sitter i ryggmärgen och händerna vet vad de ska göra. En snygg gipp helt enkelt 😉
-
@surfslusken 400918 wrote:
Kan klart hålla me om att vi e ruskigt bortskämda me parkning i vattenbrynet, speciellt här på västkusten. Uppe i Stockholm knallar dom bra mkt längre utan gnäll;) Men efter att kört i Agger i danmark för första gången i våras känns alla andra ställen som en söndags midda. Inte nog me att de va MÅNGA meter o gå me prylarna, man fick göra de i typ 17m/s motvind dessutom. En anledning till att vi är så kräsna är ju att vi alltid ska ha bilen just vid brytet. På många andra ställen runt om i världen så hittar man ett lämpligt/lagligt ställe o parka på o så seglar man till brytet. Men iofs så blir de ju så långt till både kaffetermosen o vatten pavan. För o inte nämna mobilen me uppkoppling så att man hinner va först o skriva på konfen att man va ute.
Helt rätt!
-
Ja tyvärr verkar vissa surfare ha drabbats av ”motionssjukan”. Man tar bilen till löparspåret, ställer sig så nära som möjligt och springer sin runda innan man sätter sig i bilen hem (fast översatt till surf då)
Men med en liten kanotvagn så klarar man att parkera en bit ifrån och ändå slippa konka prylar ner till riggplatsen. Enkelt som en plätt!
-
Masten har återunnit sin ägare, således bara seglet kvar.
-
Rullade upp segelt idag och märkte då att det är segelpåsen som är blå, seglet har en annan färg (guld/svart).
-
@Knatte 399014 wrote:
Kika och läs lite här…
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=252
Det bör ju vara detta objektivet vi pratar om ?? Annars har du flera andra objektiv att kika runt på fotosidan.seFast är det inte lite märkligt att många som recenserar sina egna prylar på både FotoSidan.se och SurfZone sätter (förhållandevis) höga betyg ? Eller är det för att vi prylfantaster sällan gör dåliga köp :wink:?
Slår ett slag för http://www.the-digital-picture.com för hyffsat balanserade omdömen på både gluggar och hus från Canon.
-
Håller med om att fenan är lite stor, men har en fundering till:
Hänger du ner ordentligt i bommen? En stor skillnad mellan att brädsegling (sub-planing) och vindsurfing (med planing) är att man i det förra fallet bara behöver luta sig utåt för att hålla emot riggen men i det senare behöver man också hänga ner från bommen för att hålla brädan plan och kontrollerbar i vattnet. För mycket vikt bak (på fötterna) och för lite fram (på mastfoten genom riggen) ger lätt tailwalk/vobbel. -
Ingen? Jag har satt upp en lapp vid klubbstugan oxå.
-
@Billing 398615 wrote:
Okej ! : ) har beginner to winner hemma men det är något som är jobbigt med Lars Petersens uttal : P
Hva sier du ? 😉
