nlc
Forumsvar skapade
-
Kankse ska tillägga att jag hade ”måttangivet” nedhal från början och kunde verkligen känna hur seglet tvistade ur vinden hela tiden. Släppte sen ca 1 cm i taget (3ggr). Lite pilligt att få till det ute på vattnet utan XT-förlängare, men med en hängselekrok o en stor portion envishet så gick det ändå hyffast.
-
Lyfter den här tråden igen efter en en intressant dag ute i Klagan igår.
DMI hade inte direkt lovat några underverk, men hela tiden på jobbet sitter man å kolla mätaren som visar stadigt mellan 8 och 11 i medelvind. Kommer ifrån jobbet vid tre, är ute på klubben vid fyra och inser att vinden lagt sig helt, 5-6 i medel på mätaren. Riggar på det största jag har, 6.7, och glider runt lite där ute, går upp och fikar istället.
Då händer det, vinden tilltar, kanske 7-8 i medel, alla på vattnet (dvs båda två) planar. Sticker ut själv, känner att det är på G, men vill sig inte riktigt. Blir oerhört frustrerrad av att se de andra två bränna fram o tillbaka med god fart, men själv tappa planingen så fort jag slutar köra ”missing link”. Håller på så i säkert 15 minuter tills jag kommer på felet. För mycket nedhal!
Minskar nedhalet med ca 2-3 cm och vips så går det så otroligt mycket bättre :smile:. Så åter till frågan i rubriken: Segeltrimmet har mycket större betydelse än vad jag trodde, för utan en motor med kraft händer ingenting.
-
Nä ruttnar gör den nog inte, men ja den kan ha tagit in vatten. Kolla t.ex. den här tråden för tips på hur du tar reda på om så är fallet.
-
Hej svejs!
Skalet på brädan ska vara hårt, trycker du till med tummen så ska det inte svikta – men fotpadsen är ju alltid lite mjuka (för komfortens skull) så där är det svårt att känna efter ordentligt.
-
Ser nästan ut som om de lättat på uthalet helt eftersom bommarna hänger vid sidan av. Men snyggt är det iaf 😉
-
Jaha, då har man torskat dit igen.
Har funderat på D-SLR sen förra sommaren men bestämde mig då för att det var för dyrt och det blev en Canon Powershot S3 istället. En i många avseenden trevlig kamera med låg vikt, 6 MP, bra zoom – men bilderna blev inte alls som med min gamla analoga systemkamera, särskilt inte med tele (och detta ffa för att man inte kan ersätta effekterna av riktig brännvid med crop). Har nu följt denna tråd med tilltagande oro och dessutom läst igenom ”Bästa gluggen för surf!?” typ 100 gånger och börjat inse att det här lätt kan bli minst lika dyrt som surfprylarna…
Började med att titta på Canon 400D med kitoptiken 18-55 f/3,5-5,6 och eftersom den inte fått så lysande recensioner så börjar man istället fundera på ett paket med 400D och 17-85 f/4-5,6 IS. Helt plötsligt är man uppe i nästan 12 papp och då kan man ju lika gärna ta en Canon 30D med 17-85 för lite mer än 13 tusen. Men i det paketet ingår fortfarande inte något teleobjektiv och det var ju det som jag var mest sugen på.
Å man suktar långt efter ett sånt vitt/ljusgrått 70-200 f/2,8 L eller kanske ett 400 f/5,6 L, men inser att båda blir alldeles för dyra och av en händelse framstår 70-200 f/4 L om inte som ett kap så åtminstone som riktigt prisvärt. Men det kostar ju ändå nästa 7 kkr så med en 30D och 17-85 så hamnar man på typ 20 totalt (= en reabräda och två nya segel) och då får man inte ens med ett minneskort…
Så läser man igenom trådarna igen, inser att det 400D kommer att räcka som hus för mig, att kitoptiken kankse inte är den vassaste men att jag istället borde lägga det lilla extra på ett roligt tele (eftersom det var det jag saknade med S3:an). Så efter lite resonerade med mig själv (och min kloka äkta hälft) så har jag nu bestämt mig för en 400D (med 18-55) + 70-220/4L å allt detta kommer kommer förhoppningsvis på posten senare i veckan 🙂
PS måste bara tipsa om en bra sida för recensioner av Canon SLR & objektiv eftersom den inte bara bedömmer kvalité utan även tar hänsyn till ”value”, vilket är minst lika intressant för hobbyfotografen DS
:santa: javisst
-
Prova att blända ner lite för att få bättre skärpa från objektivet och större skärpedjup, men tänk på att du förmodligen behöver ha slutartider på typ 1/250 eller snabbare för att frysa bilden ordentligt (katter kan vara riktigt snabba :tongue: )
-
Jepp Klagshamn är oxå grunt o fint för nybörjare, har bättre riggytor, möjlighet till camping och funkar på fler vindar men det ligger lite off å det är inte så mycket annat folk som rör sig i närheten (som vid Habo).
-
Tjena hej. Kul att du kommer å hälsar på i södern 🙂
I HaboLjung är det långgrunt (typ lår-/midjedjupt) och oftast västliga pålandsvindar. Dessutom brukar det vara ganska många på vattnet även lite när det inte blåser appung. Man ska kanske inte uppmuntra att surfa själv, men jag tycker nog att Habo är ganska safe. Dock så är det lite klurigt att rigga där med små gräsytor en bit upp från stranden och vägen alldeles nära inpå.
-
Bra initiativ Knatte! Här kommer mitt bidrag (en del upprepningar kanske)
Allmän köpguide för begagnade surfprylar
Allmänt:
– Sök upp information om det du ska köpa (tillverkarnas hemsidor, http://www.surfspullen.nl, http://www.boardseekermag.com, http://www.windsurfingmag.com, Tyska Surf eller varför inte SurfZones Recensioner).
– Kolla upp historik på det objekt du tittar på. Vilken typ av bräda/segel, ålder, köpte säljaren nytt/begagnat, ev. skador/lagningar, var har prylarna använts?
– Tänk på att billigt inte alltid är en bra affär för dig, det ska passa dina behov oxå (se t.ex. ”Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2” och ”Segel och riggnings/trimguide FAQ”).Bräda:
– Titta noga undertill efter skador och lagningar, ta bort allt som ev. döljer.
– Undersök nosen och titta på lagningar av dingar och andra skador, undersök även ovansidan efter lagningar.
– Kontrollväg gärna brädan och jämför med angiven vikt för att se om den eventuellt tagit in vatten.
– Medföljer stroppar och fena ?Segel:
– Klistermärken och tejpbitar kan dölja skador i seglet.
– Kontrollera sömmarna och leta efter hål, revor i mastfickan. Ser den ut att vara i OK skick ?
– Titta efter märken i monofilmen och att den inte ser ”mjölkig” ut.
– Provrigga med rätt nedhal !Mast:
– Ofta svårt att se årsmodell och ”hitta” skador.Bom:
– Undersök front- och bakbeslag efter sprickor.
– Prova och kontrollera hur frontbeslaget låser mot masten.
– Prova och kontrollera låsningsfunktionen av förlängningen.
– Dra ur hela förlängningen och titta efter sprickor, ärg etc.
– Hur ser greppet ut ? Slitet, märken efter sten ? Går det att byta ? -
@Tim.Eriksson 396271 wrote:
Äsh…. Lay -down -gipparna är mycket snyggare så jag lär mig den på en gång… :blush:
Helt rätt ! :cool2:
-
-
Om det är lite lagom blåsigt så brukar jag kroka i först och sen ta stropparna. Men när det blåser rejält så sparkar jag alltid i fötterna först och krokar i efteråt, bara för att slippa åka på så grymma kastfall. Så det kan nog vara bra att träna på båda 😉 Tricket i båda fallen är ju att plana först då blir det mycket lättare (även om man kan använda selen till att komma upp i planing)
