nlc
Forumsvar skapade
-
Kolla in tekniktipsen från GuyCribb:”Slip into Something More Comfortable”, ”The Back Strap Zap and the Elvis Wiggle” samt ”Get Connected” för tips på hur du lättare kommer i fotstropparna.
-
Jag tycker inte att LocalSpirits förlängare är särskilt dålig i sig, men tampar är förbrukningsvara och den som satt på vid leveransen hade ett mantel av lite för mjuk kvalité. Nu är det egentligen mest ett estetisk (ser fult ut) och praktiskt (svårt att få igenom tampen i små hål) problem eftersom styrkan sitter i kärnan och inte i manteln.
-
Förstår frustrationen, med ett så pass stort segel och bred bräda borde man komma upp i planing i hyffsat låga vindar (som 5-6 m/s).
Kolla tekniktipsen på GuyCribb, ffa Downforce, Pulling Power och Missing Link, de tycker jag beskriver ganska bra vad man ska tänka på för att få brädan att ligga så platt i vattnet som möjligt vilken i sin tur gör att man kan komma upp i planing tidigare. Resten av artiklarna är naturligtvis också läsvärda :wink:.
-
@surfslusken 393845 wrote:
Beroende på vinkeln i förhållande till vinden uppnår du planing mellan 6,7-7,25 m/s oavsett vilken bräda du har, hur mycket du väger eller hur bra/dålig teknik du har.
OBS! detta gäller bara NP V8 av års modell -07, dom tidigare års modellerna kräver 7-9% mer vind för att komma upp i planing. Dom är också mer kännsliga för olika bräd modeller. Även färgen på dom äldre seglena påverkar planings egenskaperna till viss del. Har läst att dom röda var segare än t ex dom gula.Varför har just du så ofta denna tråkiga attityd i dina svar ? Killen vill ju lära sig, inte bli dissad. Om du tycker att det är en fråga som ställs för många gånger förut, klipp in en länk till passande tråd eller uppmana frågeställaren att använda sökfunktionen.
-
Tampen på min LocalSpirit-förlängare såg riktigt risig ut efter ca 15-20 surf så jag bytte till en tamp som är mer glatt i ytterhöljet (typ SP:s 4mm tamp) och den ser mycket fräschare ut. Ett större segel innebär större påfrestningar och slitage på tampen så tänk på att alltid försöka dra tampen ur cleatet när du riggar av/justerar (dvs dra lite nedhal till), inte rycka ut den i sidled.
-
Funderar själv på ett V6 eller V8 8.0 som storsegel för att kunna få lite fler dagar på vattnet eftersom det är det jag tycker är viktigast med att surfa, inte hur stora/små prylar man har.
Kul att du fick surfat i helgen, bilden förmedlar riktig surfarglädje 🙂
-
@surfslusken 393575 wrote:
Allt längre än 23cm kallas centerbord, inte fena!!!
Hahahaha, och allt bredare än 55 cm är en ladugårdsvägg :tongue:
-
Inte ens i ett vågsegel för flugviktare ? 😉
-
Ser fett ut och lite racigare än Saberseglet och jag tolkar NP:s beskrivning av seglet som att det är mindre cross-over och vågor och mer speed och plattvatten. Lite lustigt dock att de skriver att det ska vara lätt att rigga med både X3 & X6 master men visar upp X9:an som ”related product” (att jämföra med Saber som hade X6). Kanke man skulle komplettera sin segellinje med ett 5.7…
-
Har likande problem med powerboxen på min ena bräda (Naish Vector). Där passar min GFK weedwave ”nästan” perfekt, dvs offset-basen har en liten, ca 0.5 mm) glipa mot brädan – vilket naturligtvis medför nån slags kontrollerad spin-out i högre farter (brädan går lite på tvären, ung 15-20 grader mot åkriktningen). Mycket obehagligt… Men på min andra bräda (Fanatic XXX) sitter den som gjutet så jag har inte direkt lust att börja fila på fenan. Några tips ?
-
Jag kör (numer) alltid med skyddet på eftersom min bom tenderar att ”äta” lite mast i fronbeslaget. Med shimset (eller vad man nu ska kalla det) på får masten inte samma punktbelastning och ser bättre ut efter ett par surf.
-
Lånade en Viper80 och körde inomskärs vid Valdemarsvik i midsommarhelgen och blev faktisk positivt överraskad av hur kul den var – sin storlek till trots. Nu var vinden lite ojämn och inte särskilt stark, men med ett NP V6 på 8 kvadrat behövdes bara några pump för att komma upp i planing. Kör normalt sett en bräda strax över 100 liter, så helt nybörjare är man ju inte. Kort sagt, den kan vara kul även för en mer erfaren surfare som lättvindskit.
EDIT: Jag väger strax under 75 kg
-
Vilka dyngbaggar på Dustin, höjde priset med mer än 900 spänn nu i juni. Nu kostar Herokameran 1745 pix :frown:
