nlc
Forumsvar skapade
-
Måste bara säga/skriva att det där med lime/citron var ju ett toppentips! Nåt man lätt kan fixa, en citron räcker gott och väl till en rätt skitig bräda och inget meck med kemikalier 🙂
-
Locked/straight-7: Raka ben, rak överkropp ut från brädan och raka armar mot bommen. Man ser ut som en sjua alltså. Med sittsele blir det gärna att man trycker ner gumpen för att parera vindbyar, det tycker jag inte alls fungerar lika effektivt när man kör med midjesele.
-
Brädförvaring för 2000 per år, ingår det personlig riggare då eller?
Annars är det ju ett fint initiativ, ju fler strandnära förvaringsplatser det finns desto lättare blir det ju att ta sig till surfet på ett miljövänligare sätt 🙂
-
@Rasmus_W 482402 wrote:
Tja, definitionsfråga. Får man inga kastfall så kan det vara ett tecken på att man hade kunnat ta ett större segel. Fast visst, mina kastfall handlar typiskt om att jag a: inte orkar skota in längre eller b: underbenen är fulla med mjölksyra och inte längre kan hålla fenan i styr och resultatet brukar vara fenplaning eller att hela brädan lyfter och för det mesta brukar det sluta i en hejdundrande katapulteffekt.
Äsch försökte skämta lite med dig där, men det kanske var för tidigt på morgonen? 😉
-
Kolla även Jim Collins Coaching, med bra tips på bl.a. hängseletrim. Han menar på att främre linfästet bör sitta ungefär 1/3 ner på bommen och det bakre typ en handbredd till, vilket har funkat väldigt bra för mig.
-
Har du kollat http://www.surfspot.se? Annars finns det flera butiker i bl.a. tyskland som säljer lite äldre modeller rätt billigt.
-
Skaffa lite längre hängselelinor och tänk mer på att köra i ”locked-7” position isf att trycka ner rumpan när det brallar i. Annars är det väl bara att tuta o köra.
Om du surfat sen -88, har du då inte kommit över kastfallstadiet än? 😉
-
@NIKKE 482277 wrote:
Hur långt ner i segelregistret tror ni jag kan gå med min starboard combat 107 l. Har 6.9 5.9 5.3 och enligt specifikationerna står det ner till 5.0 Tror ni det går att gå ner till 4.7 med den? Ända ner till 4.2 är väl ändå tokkört misstänker jag även om jag byter fena?
Utan att ha kört Kombaten i någon storlek så gissar jag att 107ans bredd på nästan 66 cm är liiite för mycket för att köra runt med en 4.2 komfortabelt. Det går säkert, men är troligtvis inte särskilt roligt.
-
@peterpett 482095 wrote:
MMMM vet och den är ju bra mycke billigare:frown:
X6orna kanske inte är jättebilliga, men det är dock ändå nästan halva priset jämfört med en X9:a. I tyskland är de lite billigare ändå, såg att keppler hade X6 460 för ca 400 euros.
Kolla annars den här tråden, om Challenger vs NP-master
-
Bredd, volymfördelning mellan för och akter, rocker, OFO, med mera. Det finns många faktorer som inverkar på vilka segelstorlekar som är lämpliga en bräda.
Min erfarenhet med större segel än rek. är att det ofta fungerar lite bättre när jag flyttar bak mastfoten någon cm, annars tenderar nosen att gräva ner sig i vattnet när man ska upp i planing. Detta gäller iaf för den FSW och de freerides jag har kört. Mastfotstryck får man ju ändå när med det större seglet.
-
Är det inte lite tråkigt att speeda på sydlig vind i Klagan? Tycker att det där sandreven rakt söder om klubbhuset borde blockera rätt mycket där det skulle kunna vara platt vatten, eller kör ni på något smart, ”hemligt” ställe?
-
@hammond 481648 wrote:
Kan detta vara nåt http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?groupID=4&subGroupID=500300&parentGroupID=500&groupName=Polyester ?
Noooooooooooo, epoxi ska det vara! Gör nu som Svenne sa å kolla igenom Gör-det-själv-forumet o du kommer hitta massa fina trådar om att lappa och laga brädan.
Hur mycket är trasigt egentligen? Om det bara är lacken som har spruckit lite så skulle jag skitit i att fixa det, men om det är djupare hack ner i väven så är det bara å bita i det sura äpplet o fixa till på riktigt med väv och epoxi.
