Forumsvar skapade

Sida 116 av 125
  • nordgren

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 17:07 som svar på: Hur liten freeride kan jag ha?

Jag vet inget om den brädan men om man kollar på måtten så är det nog en sådan du ska ha om du kan segla lite innan, du kan definitivt dra rigg på den. Hur gammal är den?
    Priset ser ok ut om den är ganska ny och fräsh, 99-00 eller framåt.

• nordgren

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 15:07 som svar på: Minsta hyfsat nytt freeridesegel till 460 mast?

North instict 5,7
    Yes Wave on 6,1
    Simmer fly 6,2
    Simmer twist 6,3
    Rushwind synergy 6,3
    Simmer freezone 6,3
    Gun wave mc 6,2
    Gun jam 6,2

Är väll några jag hittade lite snabbt…

• nordgren

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 13:04 som svar på: startproblem…

Ja pröva att flytta bak framfoten och pressa lite mer med tårna, stå mitt på brädan.
    Man kan trycka bakfoten aningen åt vindhållet också, tillsammans med att man trycker med framfoten så vrider man ju rätt brädan med fötterna då.

• nordgren

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 12:56 som svar på: Hur liten freeride kan jag ha?

Jag väger 95 och är 192 lång och har en Fanatic Bee 135 liter, inga som hälst problem att dra rigg på, så något sådant kanske skulle passa på dig.

• nordgren

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:09 som svar på: Minsta hyfsat nytt freeridesegel till 460 mast?

Ja det finns ju många segel med variotop, själv har jag tex ett NP V8 5,5 med rekomenderad 460 mast. Men kollar man i katalogerna så är de flesta på ca 6,2 som har rekomenderad mast 460… =/

• nordgren

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 19:24 som svar på: nån som har nått knep?

Jag brukar simma ut och ta tag i toppen, sen är det bara att arbeta sig inn tills man ligger i läge och lyfta.

• nordgren

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 16:48 som svar på: Semi dry köpställe?

Jag har en NP sd3000 fungerar kanon, visst kommer det in lite vatten men det är i stort sätt bara i halsen. Kan jag klart rekomendera. 1999:-
    Säljs på tex http://www.surfersparadise.nu

• nordgren

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 15:02 som svar på: Sittsele / midjesele?

Annars så kan man använda RefleX sittsele, ser väldigt lik ut en midjesele men med remmar och så så att det blir en sittsele, men om man känner för att använda midjesele så är det bara att dra ut dem i längsta läget, blir i princip ett midjesele då, men känner man för speed så är det bara att dra åt dem så kommer den i sin sittseleposition. smile.gif
    Jag är helnöjd med min!
    Sen är det ju ett klart plus att den var billig, 550:- på surfunique. laugh.gif http://www.uniquestore.nu/surfunique.htm

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 22:58 som svar på: söker v-surfspots i ö vänern.

Det är bara att pallra er upp till Karlstad, det är här det händer. wink.gif grin.gif wink.gif

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 22:55 som svar på: Vad anser ni om den här brädan?

Jodå den fungerar nog med all säkerhet, men det beror lite på vart du surfar också, är det i havet med lite vågor så blir den snabbt för stor, men är det i en sjö så räcker den länge, efter att du lärt dig så blir det vippz en lättvindsbräda. smile.gif

Sen kommer nog snart alla wavekillar att kräka galla över den och säga att man ABBSOLUUUUT inte kan ha något över typ 100 liter, men som sagt det beror på vert man åker.

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 19:52 som svar på: Lite goa nybörjarfrågor

Hehe det är ju det som vindsurfingen är om! grin.gif
    Nämen som sagt skam den som ger sig, ibland går det inte som man vill men erkänn att du hade roligt när det väl bar av! cool.gif

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 19:03 som svar på: Vågbräda?

Jo men alltså, 95 bast = år, inte kg. smirk.gif

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 18:53 som svar på: Lite goa nybörjarfrågor

Jo med det är trixigt med stropparna i början, för att komma i dem måste du som sagts ovan ligga i planing och försiktigt (i början) trippa bak.
    Vad beträffar mastfoten så ha den i mitten eller långt fram är mitt råd, har man den långt fram så planar man lite lättare, men det kan bli aningen svårare att komma i stropparna.
    Men eftersom din bräda är en slalom så sitter stropparna långt bak så då blir det även svårare pga det. Den bräda du provade på¨Rhodos var troligen en nybörjarbräda och då kan man nästan alltid montera stropparna längt fram.
    Men ha tålamod så lär du dig att komma i stropparna tids nog, men som sagt se till att ligga i full planing och försöka att inte lägga så stort tryck på bakfoten i början.

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 18:44 som svar på: Snygga segel?

Hehe hum, vet inte riktigt om jag skulle kalla det snyggt men kult-retro är det ju definitivt. cool.gif

Annars är ju det gammla Spider seglet coolt (hotsail?)

• nordgren

Medlem
    20 augusti, 2003 vid 08:06 som svar på: Camber (?)

Jo precis, fast det jag hade tänkt var mer om man tjänar mest på att ha camber på större eller mindre segel.
    Jag misstänker att man tjänar mest på större segel… det var mest därför jag frågade.
    Just därför att man får bättre bottendrag bland annat, jag seglade här om dagen med min 5,5 v8 och en polare med ett 7,2 och vi åkte ungefär lika snabbt i dåliga vindar, vi väger lika mycket och har grovt mätt ungefär lika stora brädor (han 145 l jag 135 l) Sen pluys att det är mer formstabilt även i starka vindar och man klarar överriggning och allt det bättre.
    Men som sagt, tjänar man mest på cams i stora eller små segel?

Sida 116 av 125
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications