

nundy
Forumsvar skapade
-
I Norge – Bergen. Vi har lokalt engegemang här men är på jakt efter någon forskning eller undersökning som går på kite och fågelliv?
-
ilikekitesurfing;691285 wrote:Fan! Mästaren av boardofftricks. Apropå board off, är det nån som kan tipsa om hur man hoppar in i brädan när man har den i handen när man ska starta. Alltså istället för o vattenstarta, springa med brädan i handen, hoppa i upp luften, stoppa ner fötterna, köra. Det såg jävligt coolt ut när jag såg det.
Det blir samma princip som när du ska hoppa som vanligt när du kör, det är bara att du springer istället, skickar kiten, hoppar och tar på dig brädan, kör fram kiten igen och landa..
-
Liknar ju mer en låtsasbacke!
-
Generellt vad gäller flygresor så ska du inte betala extra oberoende hur många transfers du har, sålänge allt är inom samma biljett. Du betalar bara en gång när du checkar in. Det är flygbolaget du checkar in hos vars regler som gäller och de brukar ha information på hemsidan med priser beroende på om det är flygningar inom europa eller mellan kontinenter.
Flög hem från costa rica i januari och betalade då $150 med United airlines om jag inte minns fel för en 6’8 quad boardbag.. Gratis på vägen dit för då checkade jag in med Air France! -
Jag körde som sagt med sprayvax från Claes Ohlson, tror inte jag väntade så länge utan isolerade samma dag eller dagen efter.. trodde det alltid var klibbigt?? 🙂
-
Jag har inte testat någon Mystic våtdräkt och vet inte vad den där crosstech saken är så ska inte uttala mig om det.
Har använt Rip curl dräkter sedan några år tillbaka pga kvalitet och passform för mig. Min tjej har en Infiniti X-ZIP2 Hooded från förra året som hon har surfat med i norska vatten vinterstid. Hon är generellt frusen av sig men förstår att hon är nöjd och jag vet många andra i vattnet som haft den dräkten..
Rent generellt är det allra viktigaste passformen så om du har möjlighet att testa före du köper och jämföra så ska du göra det!
-
På sista bilden ser ni utrymmet ovanför förarhytten som skall bli klädesförvaring…
Kylboxen och gasolen är ute ur bilen!
-
Nu skämdes jag så mycket att jag var så seg att jag gick ut och tog lite bilder…
Taket är inte klart och en del utrymmen är inte klara heller. Försökte ta bild på hur jag fäst reglarna till chassit. Har använt mig at metallplattor som jag köpte på claes ohlson som jag böjde till.
Pimp med parkett!!
Ni ser ”elskåpet” som också är från claes ohlson. Batteriboxen är fäst i dubbelsätets vägg.
Sängen är utdragbar den sista halvmetern… för tillfället har jag bara en madrass 200 x 160 cm från IKEA, tänkte stycka den och använda den lilla delen som sittunderlag på ”utrustningslådan”!
Relät som jag köpte från länken jag angav la jag i en liten matbox som har en massa lufthål. Säkringar in och ut såklart. Klarade inte att få en bra bild på platsen där jag drar kablarna in i hytten!
-
GustavW;675912 wrote:Ah, tack för svar!!
Har kört runt med endast en enkel träsäng i några år och och tänkte att nu är det dags. Extra batteriet ska jag fixa i helgen. Sen välja lagom stor kylbox bara.. Det allra klurigaste är nästan att välja hur man vill ha inredningen. Tror jag satsar på att det ska vara soft att vara i bussen lite längre perioder, brädor mm hamnar på taket..
Letar efter nån schysst plastmatta att lägga in för att få det lite mysigare.. posta gärna mer bilder,alltid inspirerande
Just det, plastclipsen i ”pappväggarna” är ju totalt värdelösa. Svåra att få ut smidigt tycker jag…
En fråga till. När du fäster tex en träregel inne i skåpet, använder du sån plåtskruv som fäster i plåten eller? Risk för rost med massa småhål?
/G
Ja man är ju usel på att svara ser jag! Dessvärre har jag inte hunnit ta några fler bilder men lovar att göra det framöver när jag fortsätter slutgöra bygget inför våren/sommaren.
Jag fäste dels träreglarna i plywoodskivan som ligger i botten men ordnade med 4 fästpunkter ut i chassit så att konstruktionen blir stabil.
Och jag kan bara instämma i att det är bäst att planlägga alltfrån början innan du börjar bygga….
-
GustavW;675659 wrote:Tjena!
Har följt din tråd. Blev du nöjd? Måste fråga några grejjer då jag ska bygga lite i min t5:a. Isolerade du under golvet, vad har du för bottenplatta?
Vad köpte du för rostskyddsvax som du sprayade på insidan av väggar/tak? Måste man lägga isoleringen i plast, hur gjorde du? Vad använde du för ”innerväggar”? Har du kvar de tunna original med högtalarmatta på eller har du skruvat upp plywood?
Glömde den viktigaste frågan. Hur drog du kablarna till extra batteriet?
/G
Hallå ja! Det var lite komiskt, jag kom på att jag inte varit inne här och sett på länge, så visade det sig att du skrev här igår!
Jag har haft fullt upp med flytt så har inte hunnit uppdatera här. Sitter faktiskt påväg till surf imorgon med bussen i tryggt förvar på bildäcket!
Jag är såklart inte klar än, men känner jag har kommit långt påväg och är kanonnöjd. Ska ta några bilder imorgon så ska jag visa vad jag gjort mer tills nu. Men om vi börjar med dina frågor..
– Jag stog länge och funderade på om jag skulle isolera i botten men kom till slut fram till att jag hellre prioriterar takhöjden. Det blir ju aldrig helt toppisolerat oberoende hur man gör, det finns alltid platser som inte är möjliga att isolera.
Jag körde på med rostskyddsvax som jag köpte på biltema innan jag la i bottenplattan (tjock plywood med ena sidan gummibelagd) som jag skruvade ned i plåten i gängorna som finns för lastförankring.– Använde samma rostskyddsspray till väggar (inte tak, har glasfiber på min modell)
– Det är ju lite diskuterat om det behövs påsar tilll isoleringen. Jag slutade med att använda vanliga sopsäckar och tejp. Var otroligt sugen att fylla allt med fogskum!! Men på en del ställen ligger det kanske några kablar som man kanske behöver tillgång till någon gång…
Jag använde de originala tunna ”papp”väggarna som fanns ditsatta med plastclips. Spraylim och högtalarmattor från biltema!– För elektroniken använde jag en
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T5-SPLIT-CHARGE-RELAY-KIT-12V-30AMP-SELF-SWITCHING-/110779385531?
Som jag drog igenom ”torpedhålet” fram till vänster framför föraren, vidare under mattan och in i utrymmet under passagerarsätet. Kan ta bilder av detta imorgon också 🙂 -
Jag var där oktober – december 2 år sen. Kan bara instämma om Langebaan, ojämn vind och inte speciellt imponerande.
Whitsand är riktigt nice.. Du kan nästan köra dit på prognos från CT, ca 4t i bil. Inget annat att göra dock.Ännu mer najs är Cape St Francis. Bra vågsurf när det inte blåser, skön stämning. Bra vågkiting side-sideoff när det blåser SE. Plattvatten plattare än paddor på mid-high tide i en flodmynning.
-
Den som sitter bäst är (nästan) alltid varmast… och om du är ute efter en varm skulle jag hellre tagit en med huva.
-
SkånePaul;666856 wrote:Läs ditt eget inlägg igen och tänk efter lite.
Hehe.. var tvungen att läsa 3 ggr. Det börjar bli sent igen.
-
Håller fullständigt med Pepä. Jag tycker allvarligt talat det finns så sjukt många matrialbögar i denna sporten, varför inte hålla sig till en kite som man trivs med tills den går sönder eller av säkerhetsskäl inte går att köra längre?? Vi på begagnatmarknaden klagar inte. En vegas från 2006 står bra mot dagens c-kites.
Ställer mig fortfarande väldigt frågande till om denna rabatt/giveaway skulle hjälpa någon till att bli bättre, i slutändan handler det ju nästan bara om antalet dagar på vattnet. Och självklart kan man då inte bo i stockholm!!