nyborjarsurfaren
Forumsvar skapade
-
Ja det låter som att det kan bli en rolig säsong, med mycket bättre syn.
Sambon tycker att det ska bli bra att jag ser henne på land, i all iver att få kontakt!!Har bokat en tid på Synsam på fredag för utprovning av linser m,m.
Snart börjar min säsong, SÅ KUL!!
-
Låter bra det .
Kommer iallfall att ha ett par glasögon i handsfacket,om något händer med linserna. -
okey
en 430mast är på att köpa listan och en förlängare typ 45 eller 48
sen får jag leta segel som kan passa den masten i förstahand .då blir bic grejerna över till jättepromen ifall någon vill prova den!
-
Hur är det egentligen master och deras böjkurva.
Skulle jag som nybörjare märka skillnad om jag har typ min gamla bic mast eller en nyare mast till samma segel?Vart hittar man kurvan på masten är det typ 460/21 ”21” är det kurvan?
Vad kan man tänkas att en gammal glasfiber mast har för kurva?För min mast är 485, funderar på att att kapa av den till 460 -470 ungefär.
Tänkte då kapa den i botten , men ska kolla först att förlängaren inte fastnar i masten!!
Om jag inte hittar något segel som kräver så lång mast.
kommer inte att köra min bic segel och vill jag det kan jag förlänga den .
Måste iallafall köpa förlängareHar kompisens 460 mast som jag kan låna (den är an nyare årsmodell).
Men i år har han ”tänkt” sig ut , får se hur det blir.
Men om han gör det behöver ju han den !! så då behöver jag en backup mast! -
Nu sitter det lite gelcoat på båda lagningarna , något tips på hur man vet om brädan är tät.
Hittade på bordlady att det går med en vaccummätare/(med pump).
Men min bräda verkar inte ha någon luftskruv? kan det stämma , fanns inte det på äldre brädor?Sen nu har jag ett 5,6 segel årsmodell 2005 . skulle vilja köpa ett lite större också.
Så att mitt Bic 6,4 slipper ut på vattnet, var så dåligt när jag hade provat 5,6 seglet och märkte skillnaden!!Vad skulle vara bra kliv till nästa segel , skulle helst bara vilja ha 2st nu ibörjan.
Mitt Arrows segel riggas på 430mats . luff 448
Ska köpa en 430 mast och förlängare.
Är det bra att kör med typ en 48förlängare längst ut.Vad finns det för segel som kan riggas på 430 + 0-48 . kommer man bara upp till typ 6,5? och Nya är utelutna pga budgeten, segel för ca 1500kr
Känns jobbigt att släppa på två master (ev 430+460)!Jag väger ca 67-69kg (Vill inte väga 70!!!)
Kommer att köra med Fanatic 125l brädan om den känns bra.Sen kollar jag lite på skydd
Bom&mast skydd
Mastfotsskydd , Den ökar inte slittet i mastboxen??
Är det bara deviatorn som lämnar stora skador?Sen vad ska man köpa för tampar för uthal nedhal?
-
Jag lånar tråden lite .
Har en Fanatic ultra shark med extremt dåliga stroppar.
Vill köpa ny till den (det sitter 4 st).
Som nybörjare vad ska man INTE köpa då?
Vad ska man kolla på , jag är en som gillar fart.
Så när jag lärt mig grunderna och börjar plana ska det gå undan. Inga trix!Har också skikat just på dessa lite gran, men har ingen susning av skillnaden
För & nackdelar :confused2: -
Nu har jag köpt epoxy kittet . var extremt svårt att få det att fästa med handskar (köpte gummihandskar , diskhandskar) det bra fastnade i handsken.
Fick pressa ner det med bara fingrarna .
La det i kant med fiberlagret under gelcoaten . kommer att fylla upp sen med gelcoat spacklet .Då hoppas jag att det blir 100% vattentätt .
Den lilla skadan längst bak blev bara epoxykitt , får slippa och se hur det ser ut sen. -
Knatte;604771 wrote:Har du varit inne och kikat på Boardlady någon gång?? Där finns nog allt du behöver veta för stora och små lagningar:cool2:
http://www.boardlady.com/repairmenu.htm
I ditt fall ovan så borde en fältreparation vara det som behövs:tongue: http://www.boardlady.com/fieldrepairs.htm
För dina småskador så borde detta vara grejen:
EpoxykittKittstång med inkapslad härdare. Knåd- och formbart. Hanteras med skyddshandskar. Varken krymper eller rostar och kräver inga verktyg. Ger en stark, permanent lagning. Innehåller inga lösningsmedel. Kan användas både inom- och utomhus. Tål efter härdning både borrning, maskinbearbetning, gängning, filning, sågning, slipning och målning.
Skriv utVisa stor bildMarin, 50 g 36-1305 39,90 kr
Köpte deras gelcoat spacket idag , men får väll skaffa detta med.
-
kinetic;604757 wrote:Gelcoat-spackel eftersom din ena skada är något större, glöm inte att köpa till härdare…
Nej det måste jag självklart köpa med , tack för hjälpen
-
kinetic;604727 wrote:Gelcoat är spackel, blir hård. Själva skarven kan du ”limma” med tex lite snabb epoxi, den är elastisk.
För biltema hade geocoat och gelcoatspakel vilket är det som jag bör använda?
-
Är gelcoaten lite som spakel . blir det stenhård eller lite elastisk?
Tänkte så inte det spricker i ”skarven” , så det läcker in vatten.
Det är ju hål in i brädan nu , ligger bara lite löst med glasfiber.(i hålet)
Ska jag försöka få gelcoaten att fastna i glasfibret lite gran också.Sen hur bör man göra på kanten . (ser ut som att brädan är två halvor botten & övredel) Den har sprukit lite i skarven , jag skar bort det mesta av botten i sprickan.
Så det som syntes på bilden tidigare, är så det blev efteråt .
Fäster gelcoaten så bra att det bara är att lägga , lite extra vid skarven? -
Låter bra att det går att köra brädan på takboxen. Måste bara hittat ett takräcke till min Bil (passat sedan -96) . Så familjen har andra bilen hemma, eller om dem åker hem tidigare.
Någon som har ett takräcke till passat utan rails liggandes???.
Fick köpa takräcke till Våran Familje bil Toyota AvensisVerso .
Men den är för tok hög, att ha brädan på takboxen.
Måste ha pall för att nå upp.
Men inför familje semester får väll man fixa en liten pall.
Så brädan följer med också.Så det blir att leta till Passaten, så man kan ut själv.
-
okey då är det säkerligen inte så extremt mycket skillnad på mina två brädor.
Iallfall så kommer inte jag vara mycket sämre på Fanaticen än Bic baserat på enbart botten formen.Dem är så olika ändå baserat på fen-storlek ,mast-placering och vart den bredaste punkten är .
Men längtar med spänning på provturen med Fanatic brädan. -
Ingen som vet något , varför brädornas botten är formade olika?
-
Rasmus_W;603588 wrote:Inte så jäkla svårt egentligen. Det som krävs är att nån av oss gamlingar gräver genom högen av Surfsport. Shark kom hösten -92 och den där spräckliga designen talar för att det är en -92:a eller 93:a. 94:orna var mest bara vita med fartränder och 95:orna hade den där slingriga designen. Jag är lite osäker på om den alls fanns som 92:a så jag gissar på en 93:a.
Tack då vet jag att det är säkerligen en 93
Nu till lagningen
Skulle Biltemas lamineringepoxy fungera?
Kollade lite på den den har en torktid på 8 timmar .
Lägsta arbetstemperatur var +18 grader.
så jag måste vänta lite mera vill inte hålla på inne och källaren är för kall.Men dem hade ingen bra glasfiber.
