oaxen
Forumsvar skapade
-
_Frippe_;631842 wrote:Jäklar vad fint det där ser ut. Var på Gotland är det?
Som om gotlänningarna nånsin har svarat på såna frågor. Herre gud, det kan ju bli invasion!
Nope, skulle inte tro det. Vem har lust att betala tusenlappen för färjan OCH sitta på en färja i flera timmar.
-
Det sved något litet, men inte bråkdelen av den smärta du fick känna på, Per.
Hoppas tummen tillfrisknar snabbt.
Dramat i korthet:
Per och jag skulle ut och vänta på det kommande vindvridet. ”Damerna först…” och Per klev ut med ett snett leende. Han hamnade lite fel i insteget, och jag fnissade ljudligt ska erkännas, fick grejerna helt fel och fick börja om. Satte sig ned och trycktes in av vågorna. Rätt var det är lämnar han grejerna i shore breaket och störtar upp på land. Fnisset ersätts av allvar. ”Du måste köra mig till sjukhuset, ta hand om gerejerna tummen är paj!”
Jag hastade ut i vattnet och fick upp Pers bräda och rigg i ett huj.
Sprang upp till parkeringen dör Douglas och Magnus virade en ren(?) strumpa och tejpade hårt om tummen och den blodiga handen.
Hopp in i bilen och iväg till sjukan i Kungsbacka.
Senare på kvällen ringde Per och berättade att ortopeden hade sytt tillbaka toppen på tummen med inte mindre än tio stygn. Tumbenet var krossat.Per hade oturen att fastna med tummen mellan masten och en sten samtidigt som en våg tryckte på med full kraft.
Krya på dig.
När jag kom tillbaka var det ändå ingen vind kvar, nästan. : ) Åsa ger och Åsa tar…
-
Vem köper en introduktionsrigg? Jag tänker mig, precis som Oscar, att det är någon som bestämt sig för att verkligen vindsurfa. Denne någon har antagligen redan gått en kurs eller lärt sig grunderna med kompisars prylar eller möjligen antika pråmar.
Jesper, kan du klargöra begreppet introduktionsrigg? Skolrigg eller förstagångsköparrigg?
-
Nackdelen med en stege 4, 5 o 6 m2 är att steget mellan 4 o 5 inte är funktionellt. Det kommer att vara förhållanden som gör att man är totalt överriggad med 5:an och inte planar med 4:an. Inte ens HSM SuperFreak har så stort register och SF är ändå något av en världsmästare i den grenen.
Jag kan tänka mig att gå Oscar till mötes lite med linjen 4.7, 5.5, 6.3, 7.5. Idealet skulle i så fall vara att kunna matcha master enligt följande:
4.7 & 6.3 (5.5) – på samma mast.
5.5 & 7.5 (6.3) – på samma mast.
Inte helt enkelt, jag vet. MEN, det är värt oerhört mycket, i Sverige, att kunna ha åtminstone två riggar uppe samtidigt. -
6.3
5.5
4.7För en åttiokilos insjöseglare står 6.3 för 50% av seglingen.
5.5 25% och 4.7 10%.Om jag skulle tvingas välja två segelstorlekar med fokus på max TOW skulle det bli 6.3/5.5. En lättare seglare kan ta 5.5/4.7.
Ur skolperspektivet så skulle jag säga att dessa tre storlekar täcker 90% av surfkursbehovet.Storlekarna ska ju lämpligen vara stegade så att de kan användas i ett set.
Mixa masterna så att seglen kan riggas upp och ned enligt följande:
4.7 – 400 cm
5.5 – 400/430 cm
6.3 – 430 cm
Varför?
Jo, i Sverige måste man hyfsat ofta kör två storlekar och då ska det vara enkelt att ha två segel riggade.
T ex 6.3/430 & 5.5/400 eller 5.5/430 & 4.7/400. -
I jämförelse med en NP torrdräkt kommer det en gnutta framför allt i vattenstartsläget. Har inte testat den ihop med huva med väst vilket troligen täpper igen.
Utöver det tyckte jag att den var varm och god trots rikligt med spolningar i onsdags.
-
Jag har WindFreaken, den matchar mina segel* så bra : ). Tycker att den sitter tajtare än alla mina tidigare dräkter, MEN neoprenet är också väldigt flexibelt så det funkar.
Ett minus dock: innerdelen innanför dragkedjan är så svår att dra upp själv så att jag alltid måste ha hjälp. Nu har jag i och för sig bara använt den tre ggr. Obegripligt att de inte kör med den variant som dras över huvudet för de kan man dra på helt själv. Lite sniket.* HSM SuperFreak
-
OK, ser ut som en kolbom från North.
Blir bra från ena sidan, lite knepigare från andra.
Nedre bilden
Låt fästet sitta på högra sidan ca 2 dm bakom bakre hängseletampsfästet.
Låt linan löpa till nedre/högra ”blocket” och vidare till öljetten.
Tillbaka genom det övre riktiga blocket och tillbaka genom öljetten samt in i clam-cleaten.Kruxet
Om man måste fästa på motstående sida(vä) så får man klura ut en alternativ ”clam cleat”. Kanske en Line lok från tillverkaren Clam cleat. -
Posta en bild på ditt bakre bombeslag så ska du få lite tips.
-
Skönt med en ny upp-i-vinden-vinkel. Kul med så mycket fina bilder! Grym dag, med betoning på grym.
-
Sailworks
Mkt enkla att skifta sida på bommen*NP/Chinook etc
En jädra massa plast som tar upp värdefull plats på bommen samt tidsödande att byta sidaI vågor kör man med fördel bara trimmet på ena sidan(”hoppsidan”). På vägen in vill man ha bommen helt ren så att det går lätta att flytta händerna när man byter grepp mellan botten-/toppsväng. Sailworks stjäl max 2 cm grepputrymme medan plastvarianten tar cirkus 6-7 cm. Det kanske inte låter mycket, men det ÄR det.
Så här har jag moddat Sailworks formula set up:
http://patriklind.blogspot.com/search?updated-max=2008-08-05T17%3A24%3A00%2B01%3A00&max-results=7Kolla bara att din bom funkar bra med rullar etc i bakfästet.
Jag har designat egna custom-bakändar i flygplansaluminium med kullagrade block ”only the best…”. : ) -
Eh, det är väl bara så enkelt annars att du kör för stort segel för rådande vindstyrka. Åtminstone om seglet är rätt riggat.
-
Jag har kört med det flera år. Det är hur bra som helst. Sailworks formula kit funkar kanon med en liten mod. Ett kit till två bommar. OnTop lär ha dem.
-
Skulle tro att ni fixar den slirande linan på några minuter med en liten kryssmejsel (använd rätt storlek).
1. Skruva loss de två små skruvar som sitter i botten av förlängaren.
2. Ta en vanlig flat skruvmejsel, modell mindre, och bänd försiktigt bort plast detaljen som håller ”metall-märlan/fjädern”. Om det är den gamla i plast så beställ den nya i metall. I England fick man den utan kostnad.
3. Vidga V:et lite genom att pressa utåt så nära V:ets spets som möjligt.
4. Tryck dit metallfjädern.
5. Pressa fast plastdetaljen och skruva dit skruvarna
Klart. -
Jag plockade loss min ”märla”, sitter med två små skruvar i botten, och böjde ut den så att den pressade tampen hårdare mot cleat-hjulet.
