oaxen
Forumsvar skapade
-
En sån ska jag bygga. Isen hemma har så mycket snö så det blir nog perfekt.
-
Sen kan man fundera på varför man måste bygga brett. Jag tycker att 30 cm bred bräda funkar. Skulle kunna tänka mig att sträcka mig till max 35 cm.
Medarna behöver aldrig ligga bredare, eller smalare, än brädans bredd. -
Spännande…
-
annerborn;595943 wrote:Man kanske inte vill köpa en pirat. Man kanske vill bygga nåt av det man har liggandes (till exempel en lång styv gammal GNU snowboard).
😉
…och skall man bygga nåt själv så vill man ju att det skall bli bra. Då vill man förstå hur den skall svänga, för att kunna göra bästa möjliga design (av det man har)
🙂
Exakt. Den här tråden är ju ingen kritik mot Piraten. Bara ett försök att förstå hur den funkar. Men, uppenbarligen är den redan perfekt.
Det är faktiskt lite ”Kona” över en del av Piraterna. : )
-
OM jag skulle lägga tid på en Piratkopia så skulle jag testa nåt sånt här. (Om allt funkar nu får jag in en bild)
-
Eh, jag testseglade den i söndags i Bråviken. Jag är fullt medveten om att med nuvarande design så skulle foten stoppa medens rörelse vid extrema vinklar. MEN om man började med att tvådela bakstroppen i längsled så kulle den kunna vinklas mer än med den nuvarande lösningen.
Det skulle vara jätteintressant att se en bild på snowboarden med ledad bakmed. De varianter jag har sett har haft en fast bakmed monterad på snowboarden.Rakt fram är ju en styv att föredra. Jag menar bara att om man ska ha sidoskärning á lá snowboard så borde det ge mest sväng om brädan kan flexa som en snowboard.
Gör tankeexperimentet att du ska göra en skärande sväng med en snowboard som inte flexar någonting. I svängen kommer den då att stå på de breda punkterna vid brättena.
-
Att fenan tar i fotstroppen kräver ju ingen raketingenjör för att kringgå. Man skulle kunna ha en tvådelad bakstropp t ex eller göra brädan tjockare just där.
Den ledade fenans fördel kvarstår även om brädan flexar, förutsatt att den kan röra sig fritt i höjdled fram.. -
kinetic;595861 wrote:Som jag förstått så skulle flexande bräda göra att fenan kan få sämre vinkel mot isen…
Med tanke på att den är ledad i fästet så borde inte eventuell flex vara mer än ett konstruktions-/formgivningsproblem.
En snowboardflexande bräda torde få ännu bättre svängegenskaper.
-
Bild?
Har ni skottat bort all snö från hela Varamoviken? : )
-
Det är stor skillnad med 100-gummin kontra orginalgummin. Vill man minska vobblet ytterligare så köper man ett par downhill-specifika skateboardtruckar, de är tillverkade speciellt med tanke på minimalt med vobbel i höga hastigheter.
Jag tror också att man kan förbättra snöegenskaperna, då det finns bra is i botten, med extra höga medar.
Det viktigaste är mittlisten och sedan kan man klara sig med griptape, fast det ser inte lika snyggt ut som alul-tänderna.
-
Om Piraten är stenhård och inte flexar något så lär inte sidoskärningen á lá snowboard göra någon nytta i sammanhanget.
-
kinetic;595854 wrote:Oåxen: Speedfrågan kan bara avgöras genom en gammal hederlig speedbatalj på bra isar, dvs blankis, vilket borde passa båda brädtyperna utmärkt:)
Nja, speed-tävlingar körs ju både via GPS-forat och i tävlingar á lá Karpathos. Just nu ligger isbrädorna bäst till på båda fronterna. : )
Men, jag känner på mig att med tanke på aktuella trådar så kan det nog blir några tävlingar till i år. -
Alla fören är Pirate-fören!? : )
Som jag skrivit tidigare: Piraten är mångsidig.
Isbrädan ligger på över 50 knop i average så piraterna har ju en del att bevis. ; )
-
Hmm, snyggt men… har du tänkt på att underliket/nedersta panelen kommer ha kontakt med ”huggtänderna”?
-
Den enda delen av långärdsskridkson som har kontakt med isen är den böjda delen i ”nosen” eftersom snowboarden kommer luta som den ser ut. Det kan handla om ca 2 – 3 cm – det räcker inte.
