oaxen
Forumsvar skapade
-
Det hänger på hur isen är, om medarna ska var skarpa eller ha en pytteliten platt yta.
Jag har lyckats läsa mig till att isjaktsfolket har olika medar i olika fören.
Enkelt:
Hård midvinteris = vasst
Mjuk våris = ovasstJag kör nästan alltid med riktigt vassa medar.
-
Tänk på att om ni fixar egna medar är det bra om dessa får en radiell form vad gäller skäret. Lite bananböj alltså, det ”brotschar” och bryter inte lika mycket när man svänger då.
Långfärdsmedarna ligger på ca 20-25 m radie. Jag tror att man kan korta radien betydligt.
-
Det är ingen fara. Utan V-slip kommer du ingenstans! : )
-
Jag tycker långfärdsmedar funkar kanon. De är ju gjorda för att hålla skärpan och kunna slipas om och om igen.
På min första isbräda var aluminium-T:et lite klent så det böjde sig lite när man gick över ojämn is och sprickor så till den nya la vi till 5 mm plattor ovanpå skridskon för styva upp – funkade perfekt!Långfärdsskridskorna ska också slipas 45 grader.
-
surfstore.se;590249 wrote:Jag har säkert något gammalt liggande i affären så kom förbi o spana vad du behöver.
Hej!
Har försökt få kontakt både via mailen och mobilnumret på hemsidan men inte hört något. Jag PM:ar mitt mobilnummer så kan du väl ringa.
Tack på förhand.
Patrik
-
Har man alla delar tar det nog en helg att smälla ihop samt forma.
-
Materialkostnad hänger på hur mycket du måste köpa helt nytt.
Jag fick tag i reklamerade långfärdsskridskor utan bindningar gratis av en kompis som jobbade i en butik. kompisarna köpte enbart medarna av en långfärdsskridskotillverkare.
I princip kan man slakta vilken gammal skateboard som helst.
Brädan gjorde vi gemensamt av en skiva formplyfa (enklare att få griptapen att fästa och lite vattentåligare).
Fästet mellan medar och truckar fick vi fräst billigt av en kompis på SAAB.Svårt att hitta en prislapp. Petter_F:s bräda ovan funkar garanterat utmärkt och den är ju byggd enligt Kajsa Vargs ”man-tager-vad-man-haver”-princip.
-
nonnos;590237 wrote:Coolt, tackar!
Ser riktigt seriöst byggt, justerar man toe in/out något?
Vantskruvarna använder jag för att få skenorna så parallella som möjligt. Kompisarna har gängstång som Petter_F eller kör utan vilket också verka funka bra.
Några tips:
Skateboard-truckar svänger olika snabbt – välj ”långsamma”/stor svängradie.
Om du mest ska köra manövrar kan du köra med orginalgummina. Om du vill segla riktigt snabbt så rekommenderar jag starkt att du beställer extra hårda truckgummin – då wobblar inte brädan lika lätt när det går riktigt snabbt.
Sätt på en list i mitten(på längden) av brädan – den tar man spjärn emot när man hänger ut. Om man tar spjärn mot railen kommer brädan svänga upp i vind istället för att segla på rak kurs.
-
-
He he. Jag skulle vilja se Rasmus lansera sin teori på något långfärdsskridskoforum. : )
-
Kastlinan fäster jag bara med ett band diagonalt över bröstet så att den hänger diagonalt över ryggen.
Med tanke på att man kommer långt på svag is så är linan ännu viktigare då det kan vara väldigt jobbigt att slå sig fram till bärande is med isdubbarna.
Nu brukar vi mest köra isbräda när isen är rejält tjock, men svaga punkter finns ju alltid. -
Isbräda är safe. Det viktigaste är hjälmen och isdubbarna, jag har alltid med mig kastlina också.
Knäskydden har jag egentligen bara för att slippa slitage på brallorna när man glider på isen. Kastfall får man aldrig. Man ska dock undvika att åka in i snövallar i 30 knop – DÅ får man ”kastfall”(2fast4u : ))Många har en irrationell rädsla för naturisar tyvärr. Det är bättre att ha en rationell respekt.
-
Att jämföra P.XT och MXT är att jämföra äpplen med päron.
MXT är alldeles säkert en riktigt bra förlängare. MEN, PX.T:en är mer än så eftersom den låter dig anpassa trimmet i vattnet eller på land.
Jag hävdar att de som kör PX.T:en är de enda som faktiskt kan lära sig att använda ett segels fulla potential! Gäller för alla discipliner.
-
kinetic;589380 wrote:Zurfman: Intressant att du tar upp just ”speed”. Har för mig att ”Jesse” här på forumet hade en ”speedbatalj” med sin Iceboard kontra en sån där ”is-skateboard” som han tydligen gick knappt segrande ur (de körde i Uppsala-trakten på blankis, fanns även en film från den dagen…Tror toppfarten var kring 35 knop). Jag tror personligen att Iceboarden borde vara lättare att köra riktit fort med på blankis då du kan köra samma stance som i speedsurfing mer eller mindre, på en ”skatebräda” kan man kanske inte pressa lika hårt för då svänger den, gissningar bara…Själv har ja 32knop som bäst på knöglig is med snöfläckar (den dagen hade de med ”skatebrädor” svårt att köra pga allt knöggel…). Brukar köra jämt skägg mot det mesta, bortsett från Isjakter, än så länge iaf:smile:
De traditionella isbrädorna(jätteskateboard med medar istället för hjul) är ju klart snabbast med vs-rigg.*
51.19 knop i average är ju… imponerande.Kitewing ligger ju lite efter och ser inte lika behagligt ut.
MEN, varför köpa ytterligare en pryl(kitewing) när man bara behöver snickra ihop en iceboard och slänga på sin vanliga vindsurfingrigg?
En kite däremot är ett utmärkt komplement när snön sabbar isen.
-
Lars_K;588370 wrote:Jäkligt svårt att välja och det blir bara dyrare ju mer man läser in sej i problematiken… 😛
EXAKT!
För min del lutar då nog ändå åt FH1:an just nu eftersom man då kan blanda materialet från den och en GoPro Hero wide HD (som jag också tänkt investera i).
