oaxen
Forumsvar skapade
-
@andersbq 379739 wrote:
OK, visst aldrig sideshore, det är klart att det finns såna dagar, förra fredagen i Apelviken t ex. Så visst händer det. Men för min del så brukar det alltför sällan när det brallar vara klockren side eller offshore, utan någon halvsned vinkel, eller bara onshore. (Nu jmf jag med såna andra ställen som jag seglat i WA, Maui.)
Att åka till Torö eller Gislöv är mindre aktuellt när jag bor i norra Halland. (med fru & småknoddar)…
Yada yada
Linköping ligger ännu mer off.
Eller förresten så har vi lika ”nära” till alla spots!
-
VAD?
Trimma hela tiden!!!De flesta vs:arna gör EN inställning av hela kittet på stranden. För få ändrar inställningarna för sällan!
Enda sättet att få ut mesta möjligt är att lära sig själv praktiskt.
HUR?
Se till att det är enkelt att ändra alla inställningar.
* Justerbara hängseletampar(längd)
* Justerbart uthal
* NS POWER.XT(förlängare)
* Skruvdagare (stropparna)
* Fenor i olika storlekarNÄR?
Jämt!!!
Guy Cribb har sagt en del, i mitt tycke, tokiga saker. MEN, han trycker på att man hela tiden ska anpassa trimmet efter rådande förhållanden. DET har han rätt i.Segla ofta!!!
-
@andersbq 379730 wrote:
… det är ju aldrig sideshore i detta landet….
Aldrig sideshore? Nu är du väl ändå ute och seglar!!!
Har seglat klockren sideshore i:
Gislövs Hammar
Torö
ÅsaHaft riktigt bra vinkel i Vilshärad
E t c…
-
@soulsurferusa 379561 wrote:
Mycket bra lista, några noteringar från min sida bara:
Det finns och har funnits många segelliner som kunde köras på en mast: north voodoo (400m), severne (400m), simmer, etc. Tyvärr är det bara radikale vågsegel som inte finns i storlek över 6m2. Om du snackar med Jason Diffin från simmer, så fattar man varför det inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system. En 430 och en 400mast räcker nu förtiden för 4.0 till 6.0 segel utan problem. Det är för de flesta under oss precis de storlek vi använder mest. så 2 master är nog inte många fler än 1…
Skillnad mellan en 5.3 och 5.5 är oväsentligt: 3.8%… du kommer verkligen inte att plana 3.8% tidigare dvs i 9.62 m.s iställer för 10.00m.s. Samma gäller för 4.1 och 4.2 (endast 2.4% skillnad i storlek: come on vad bablar du egentligen om), problemet är att många vindsurfare är för pryl-fixerade…
Jag skulle ville göra ett tal för dåliga märke istället. Efter nästan 3 år segling i världsklass bigwave surf och hårdvind bay segling här på norcals västkust trakten är det nästan endast JP och NP som jag har sett går sönder gång på gång på gång… varför betalar folk fortfarande dyra stålar för industriens sämsta kvaliten…Jason är redan millionär sedan länge, vi borde kanske sluta betala för hans rikemans perks… och för dem som inte viste: Det är Quatros Keith Teboul som shapar hans RIKTIGA vågisar… hmmmm…
”inte fungerar med sådant one-mast-fits-all system”
Har kört one-mast-fits-all i några år nu – det funkar kanon! MEN, i de mindre storlekarna går det få en annan(bättre?) känsla med en kortare mast. Annars funkar CX-konceptet väldigt bra. Ahh, just det du säljer Simmer ja. Hmm. : )”inte att plana 3.8% tidigare”
Det handlar väl mera om att kunna täcka av ett bredare vindregister med färre segel än idag. Det brukar jiddras om hur mycket bredare vindregister dagens segel har idag. Samtidigt ser segellinjerna, mer eller mindre, exakt lika dana ut som för tjugo år sedan på t ex vågsidan. Det betyder att man inte kan dra nytta av det bredare vindregistret fullt ut. Jag tror att det är vanligare idag att folk köper en hel segellinje än för tjugo år sedan.
ALLA segeltillverkare har svikit surfvärlden på den här punkten.
Det enda segelmärket med tillräckligt stor integritet som skulle kunna ta ett steg i rätt riktning är nog Hot Sails Maui.”endast JP och NP som jag har sett går sönder”
Misstänker att du kan få lite mothugg på den punkten. Brädorna görs ju t ex på samma fabrik. Visst, det skiljer lite i konstruktionerna, men inte mycket!
Det är ju inte svårt att se vem som säljer Quatro i Cali! Hmm. : )Över huvudtaget görs det för många klåpiga skrivbordsprodukter samtidigt som branschen är för spretig utan särskilt många gemensamma standarder. För att vara världens roligaste och bästa sport gör ju branschen sitt ”bästa” för att inte underlätta för oss konsumenter.
Dags för en gräsrotsrevolution på forumnivå världen över!
”Windsurfing forumites of the world, unite and demand a consumer revolution!”
-
@Rasmus_W 379304 wrote:
Själv tycker jag bommar har en tendens att vara usla. Om jag är tillräckligt stark för att spänna bomkopplingen riktigt hårt mot masten så är jag tillräckligt stark för att få bommen att glida ner under segling.
Har jag en RDM-mast kan jag ge mig fan på att jag kommer vilja ha ett shims som ligger och skräpar i prylbagen.
Mjuka bommar. Bomrör, kopplingar, framändar o.s.v. flexar som fan.
Varför inte trycka dit bomlängden i cm på bakstyckets förlängningshål? Det spar några sekunder när man riggar.
Likaså, varför inga vettiga markeringar för att minnas var man har hängseletamparna? Om tillverkaren tryckte dit en slogan eller nåt sånt på bomgummit skulle det ju vara busenkelt att komma ihåg.
Köp en NS-bom
-
@canoya 379102 wrote:
Gamla grejer som var kass är inte svårt att hitta:
Hur smidigt var det att få bommen att sitta fast innan quicklock men efter genomgående lattor hade kommit? Då kunde man ju inte surra den uppfälld mot masten och fälla ner den för att spänna längre! För att inte tala om att justera höjden på bommen.
Det konstiga är att det finns kvar så mycket dåliga lösningar på dagens prylar!
Som nån ovan skrev, hur svårt kan det vara att få till det så att alla powerboxfenor passar i alla brädor med powerbox utan en massa slipande eller glapp. Tillverkarna skryter med att de fräser fenan med CNC maskin för att få hög precision, men de klarar inte att tillverka fenhuvudet så det passar!
Det får ju en att undra hur noggrann precisionen på resten av fenan är egentligen.Det kanske är så att fenorna är väldigt exakta medan boxarna varierar vad gäller toleranser etc… ?
-
@dr Masse 379020 wrote:
Åh, det finns så många andra grejor i vindsurfing som är sämre…
– US-box, Powerbox, Tuttle-box, trimbox (som tur är borta)… och passformen mellan fenor och box är ju ofta dålig…
QUOTE]Trimboxen är väl det som ligger närmast till hands för att ersätta US-boxen? En riktig box som går att justera i längsled som en US-box, MEN som sitter bättre och är enkel att sätta fast. Slätt blir det också.
Nae skippa vanliga Tuttle samt US till att börja med. Fram för Trimbox(med tajta toleranser) på alla vågrelaterade brädor.
-
Nu ska jag väl tillägga att jag seglar med midjesele, men att jag sneglar mer och mer på en NS Highback air. Lite sugen på att se hur mycket som verkligen skiljer. För tjugo år sedan körde jag sittsele till allt.
Egentligen vill jag ha en midjesele som aldrig glider upp det minsta.
-
Med tanke på att sköna lirare som Vidar Jensen rippar rätt hårt med sittsele så behöver du inte vara så orolig. Det hänger förvisso en del på modellen – eller rättare sagt hur lågt kroken sitter. Sitter den för lågt är det inte lika smidigt att kroka i och ur, vilket du gör mer frekvent i vågor. Det handlar mest om snobbism – ungerfär som i skidvärlden där det hetaste är att ha goggelsbandet med spännen inuti hjälmen. Det ser coolt ut(?).
Sitt sele(med rätt krokhöjd)
+ Åker inte upp under segling– Lite restriktiv vid bentag/vattenstart
– Ocool(?)Midjesele
+ Smidig i vattnet
+ Coolare(?)– Åker ofta upp och måste hela tiden tryckas ned(se mr Cribb)
-
1980-1995, 2003-?
-
Var det inte t o m så att 135 cm gällde vågbrädor?
-
@Calle_B 375970 wrote:
Själv går jag i tankarna kring framåten, för ungefär 5 året i rad 🙂
Tycker nästan det är lite mesigt det där med push-into-forward. När jag sätter min framåt ska jag dra framåt-into-bakåt…..Hmfh… femte året i rad.
Började ladda framåt 1987. Tänkte fira tjugoårsjubileét med att faktiskt få till den i år.
-
oaxen
Medlem11 april, 2007 vid 06:55 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?Det känns som om det är dags att satsa på en linje dacronsegel så att man kan packa seglen utan lattor i en vanlig resväska och sen köra bräda/mast/lattor i boardbaggen.
