oaxen
Forumsvar skapade
-
Har seglat insjö i snart 30 år och har aldrig haft något segel som drabbats av särskilt mycket mögel. Och då ligger ändå grejorna i plåtcontainern året om.
Däremot hade min boardbag drabbats av något osmakligt ytmögel i vinter – det är bortborstat nu.
-
MEN varför… formgjuter di inte greppet?
-
@Rasmus_W 371359 wrote:
Det här blir jag inte riktigt klok på. Vad hände egentligen?
För det första brukar du alltid verka så klok och förnuftig. Ändå seglar du utan upphalslina. Okej, jag gjorde jämt det förr i tiden men för en gångs skull har jag blivit lite klokare. Att jag kör med lina handlar inte bara om nödlägen utan om att det i många situationer helt enkelt går fortare att dra rigg än att vattenstarta. Dessutom har jag märkt att ju jobbigare position riggen ligger i ur vattenstartsynpunkt, desto perfektare ligger den för att dras upp. Om du oroar dig över att linan ställer till det ur aerodynamikhänseende, gör som formulakillarna och använd ett spännband som upphalslina och rulla ihop/knöla in det i mastfickan när du inte använder det. Eftersom spännbandet alltså inte är fäst vid mastfoten blir det dessutom en mer ergonomisk ställning när du drar upp seglet.
För liten bräda? Med perfekt teknik kan du dra rigg på en 60 liters bräda. Med mindre perfekt teknik gör du som vi andra i det läget, drar upp seglet och river det över dig så du hamnar i vattenstartsläge, med mastfickan tömd på vatten.
Nästa fundering: Vet du inte hur man vattenstartar cambersegel med bred vattenfylld mastficka? Det går faktiskt att göra, simma bort till masttoppen och lyft den en aning så rinner vattnet så sakteliga ut ur mastfickan om det är hopplöst. Annars brukar knepet vara att hålla i masten och sakta simma mot vinden snarare än att trycka upp seglet högt upp. Till och med formulaseglen brukar lyfta om man gör så.
Om det handlade om att du var så toköverriggad att du åkte på däng så fort du ens tänkte vattenstart har jag ingen lösning. Dra rigg eller simma är vad som gäller i det läget. Är man tillräckligt överriggad gäller bara simma, men det har bara hänt mig en enda gång.
Men som sagt: skaffa upphalslina!
Toköverriggad var bara förnamnet.
Nog vet jag hur man vattenstartar ett cambersegel, men i söndags var det lite för stökigt. Ovanligt stora och fina vågor. Med facit ihand skulle jag ha seglat mina vågprylar istället för att speeda.
Jag skrev ju att jag knåpade ihop en upphalslina… Den är alltid med!
Från 6.2 och uppåt kör jag med snöre.
På de mindre, framför allt vågseglen, mer sällan.
Det var lugnt, men tråkigt att simma.
-
Om du har väldigt tråkigt kan du ju göra en omvänd variant också där man bestämmer procentgapet, antingen i snitt eller per segel.
För övrigt skall ”bitch slap” särskrivas då det är inlånat från engelskan, om det var det som åsyftades. Hm hmm.
-
I söndags blev jag rejält överriggad och klotade i första gippen. Seglade 5 minuter och simmade/vattenstartade(försökte) i 31 minuter. Jag var aldrig i närheten av någon nedkylning, blev heller aldrig rädd. När jag tröttnade på att ligga därute så tog jag av linan jag altid har lindad runt hängselekroken och knåpade ihop ett upphalsskot till mitt (förbannade) cambersegel med superbred mastficka. 200 meter från land blev det vindskugga så jag fick ta simborgarmärket med grejerna på släp sista biten.
”Kläder efter väder”
Med tanke på hur viktig rörligheten är för kanotisterna tror jag inte de var lika välklädda som vi vindsurfare vanligtvis är så här års.
Men visst, när det är kallt krävs det lite större säkerhetsmarginaler.
-
1 st Monoshorty 0.5 mm
1 st NP Torris 5+3 mm
1 par DaKine CVM(våtvantar)
1 par MM 6 mm torrsko
1 huvaMmm – varmt!
Lyckades parkera min camber-5.3:a en meter under vattenytan i första gippen = 5 minuters segling och 31 minuters simmande. Lite kyligt bitvis om fingrarna trots att det var kallare än 14/1.
-
Jag har för mig att min NP-mastfot (03) var aningens för vid i halsen. Kolla!
XTR:en kräver lite trocklande när man ska trä tampen för full utväxling. Dock kan man faktiskt använda den som man gör med en XT – d v s loop-loop-go.
Trocklandet kommer man bara ägna sig åt på de stora seglen, > 8.5m2.
-
Jag tror att skaffar du bara rätt tamp när orginaltampen tagit slut så är det lugnt att köra den vanliga XT:n på alla segel utom 9.5:an. Jag kör Norths motsvarighet till Retron i storlek 8.1 och nedåt. Trimmar hela tiden om nedhal/uthal så att det stämmer med rådande vindar.
Som Gustav skrev tidigare ska problemen vara lösta nu så skaffa en XTR till 9.5:an.
-
Nu händer det grejer.
Tack Frippe75, Koa och Jesper B för bilderna, gillade särskilt den på Jespers dotter som droppar in med skön stajl! Den ska jag visa grabbarna hemma som inspiration inför sommaren.
-
Tyvärr startar inte Båtvädret Plus förrän någon gång i början av maj, enligt SMHI:s kuntjänst.
-
Kan det vara så att Norths segel i själva verket efter vatten i frusen form och inte knark? Vi kanske har lite olika referensramar – Maui/Linköping?
: )
-
Du skriver att Jeff har en massa stoke.
Det har ni gemensamt! Skönt.
Jag är dock lite besviken på det skrala fotomaterial du försett oss med. Fy skäms! Mer Mauibilder – NU!
-
Hmm
Gerald Pasher torde ju vara släkt med den gamle segeldesignern Reinhard(?) Pasher som stod bakom F2:s första cut away segel. I mitten av nittiotalet hade han bytt namn och var med och lanserade Flows sb-bindningar i Axamer Lizum(’94/’95).
Undras just om Reinhard Hofbauer och Reinhard Pasher är en och samma person? -
Jo, jag valde ju inte att jämföra 5 x 10 s – där låg jag betydligt sämre till! He he!
Jag inbillar mig att en GPSspeed run kan se ut som följer: du ligger på halvvind och bränner, du ser en by komma och släpper ner på slören för full speed i byvinden. I ett sådant scenario är det också perfekt med justerbart uthal. På halvvind lite mindre buk – på slören släpper man ut och…
