oaxen
Forumsvar skapade
-
@Jakob_S 365995 wrote:
”Onshore bög” … Vad är det ?
…ehh…
Kan det vara en seglare som är så mångsidig vågseglare att denne kan briljera, inte bara i perfekta side- side off-förhållanden utan också i ren pålandsvind?Äh jag vet inte, det kanske är nåt di har därborta i amerikat, typ kalifornien? Jag erkänner, jag har aldrig sett någon på riktigt. Jo förresten i spegeln i morse, fast det är ju inte på riktigt.
-
Den bästa galgen torde ju vara den uppblåsbara varianten så att trycket sprids.
-
Eller tvätta dräkten med våtdräktsschampoo. Jag har testat ett sådant schampoo som Skidsport säljer, det funkade otroligt bra!!!
-
… Är där det är vågor och vind.
Internet(vindprognoserna) är världens bästa vs-uppfinning!
När du känner dig bekväm med ett steg så fortsätt till nästa.
Steg 1 – Apelviken, Lejet
Steg 2 – Vilshärad
Steg 3 – Gislövs hammar
Steg 4 – Åsa
Steg 5 – Torö
Sen finns det ju en hel hög med goa spots:
Trollskogen, Grönhögen, Mats väg, Rullsand etc. -
Galge
Svalt
Mörkt
”Fukta” gärna dräkten också med t ex siliconspray. -
Intressant!
Hur ser brädan ut i profil från sidan?
Är fenan V-slipad precis som på isbrädor?
Kan någon posta en bild på detta?
-
Min joker får bli Ricardo Campello
-
Vad är upp?
Gång efter annan poppar version 06 upp. Bugg?
-
Man kan ju anta att destinationen kommer explodera efter all PWA-exponering.
-
GetWet! Vi menar samma sak, en vridning av seglet/fenan – torsion. Löst akterlik är bara en konstruktion som medger vridningen.
Precis som en flygplansvinge är assymetrisk borde/kunde väl en speedfena kunna dra nytta av ett bättre lyft -> mindre yta. Så länge man vill kunna speeda åt just det enda hållet. Funktionen åt fel håll lär väl bli…
… intressant
-
@getwet 364811 wrote:
Du har missuppfattat det hela Oåxen, det är inte tvisten man är ute efter, det är torsion. Men som jag påpekat tidigare så har det tyvärr smygit sig in ord som tvist istället för torsion. Tänk dig att fenan vrider sig runt en axel i längsriktningen med vattenströmmningen, att fenan hela tiden står i perfekta 180 grader till vattenströmmningen. Inte att den ska släppa i bakkant som ett segel gör i akterliket.
Tror nog att vilken hydrodynamiker som helst är på och bekräftar att det är effektivast med rätt anfallsvinkel………..Nja.
Jag tror att DU missuppfattat ordet torsion, vilket anger vridning, vilket grovt sett är detsamma som tvist. En fena kommer rimligtvis aldrig att ligga på perfekta 180 grader under segling p g a sidokrafterna riggen genererar. Den effektivaste fenan torde väl vara den ”rakaste”, d v s den med effektivast vinkel, som du skriver. MEN hur kan det motivera fenor med inbyggt ”vrid”?
Man kan ju anta att man kör ”rakare” på en slör än vad man gör på halvvind eller kryss.
Jag sätter mina pengar på HOT och styva fenor.
-
@Svenne 364733 wrote:
För att profilen och vridmomentet ändras när brädan lutas.
@Anders/HOT: Hur mycket belastning behövs på dina fenor för att de ska flexa 5 mm? Har du testat i rigg?
–S
Hur kan fenprofilen ändras bara för att brädan lutas? Vilket vridmoment?
Borde inte en djupare/smalare fena lättare vridas runt i svängen än en bred/lång?
-
@HOT 364731 wrote:
Twist = en form av dans. Och jag dansar inte!
Twist eller inte? Så här ser jag på det.
Anledningen till att man bygger in twist i en flygplansvinge (inte stabben Patrik) är att dels så längdstabilserar detta vingen och dels så rollstabiliseras hela flygplanet vid sväng.
På långa vingar ger twisten en märkbar effekt = minskning av det inducerade motståndet.
(Totalmotståndet = Profilmotstånd + Inducerat motstånd)Detta utnyttjas på våra segel, som blir längdstabila av twisten och lättare att hantera.
Kan vi utnyttja detta på vår fena? Knappast, fenan sitter fast längst bak på en stor bräda med en fet pilot och ett segel som är för stort. Fenan fungerar som Patrik säger, bara som ett stabiliserande roder för att ta upp sidomomentet som bildas där bak av segel och pilot.
Alltså har en twist av fenan bara marginell betydelse. Och dessutom är det en känd faktor att en twistande, mjuk fena vibrerar, ofta med följd att man får ha öronskydd.
Minskningen av det inducerade motståndet vid twist är maginell. (bättre att öka sidoförhållandet = längre fena, detta ger betydligt större effekt)
När det gäller att ev förhindra avlösning etc på fenan, förhindra spinout, är det inte någon faktor att titta på, utan här är det i stället fenans planform, profil, yta och sidoförhållande som ger resultat.När det gäller flex (mjuk, hård fena) så kan den lite mjukare fenan ge nybörjaren lite mjukare gång i bökigt vatten. Men då fungerar fenan ej som tänkt och ger dels för lite lyftkraft samtidigt som de konstiga momenten som bildas, kan lyfta brädan ur vattnet.
Detta är till fördel vid Formula och lättvindslalom, men bra fenor twistar fortfarande inte, utan flexar bara.Mina fenor (di röe) twistar knappas och flexen i spetsen är max ca 4-5mm.
Rätt eller fel, men det funkar riktigt bra, och man har alltid kontroll på ekipaget.Tycket man att kraften från fenan är för stor (ont i benen) så tror jag det är fel att använda mjuka, degiga fenor som åtgärd, utan gör som Patrik säger, byt fena till en med mindre yta, då du byter segel.
Jag har oftast en fena till varje segelstorlek, även om mina styva fenor knappast ger några problem pga storlek/yta.TACK ANDERS!!! Äntligen ett klarläggande.
Dags för del två i årets fendebatt. Varför blir en bakåtsvept vågfena svängigare än en rak fena – samma yta och djupgående. Eller rättare sagt, blir den svängigare? Eller är det som med de gamla fotbollsfenorna? Tro ersätter empiriska studier.
/ Patrik
