Forumsvar skapade

Sida 73 av 101
  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 12:23 som svar på: Torö

    2006 års bästa session: Torö 27/10 – pure magic!

  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 12:20 som svar på: PWA Kap Verde – omröstning!

    @Jakob_S 365995 wrote:

    ”Onshore bög” … Vad är det ?

    …ehh…
    Kan det vara en seglare som är så mångsidig vågseglare att denne kan briljera, inte bara i perfekta side- side off-förhållanden utan också i ren pålandsvind?

    Äh jag vet inte, det kanske är nåt di har därborta i amerikat, typ kalifornien? Jag erkänner, jag har aldrig sett någon på riktigt. Jo förresten i spegeln i morse, fast det är ju inte på riktigt.

  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 11:19 som svar på: Förvaring av våt dräkt…

    Den bästa galgen torde ju vara den uppblåsbara varianten så att trycket sprids.

  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 09:53 som svar på: Förvaring av våt dräkt…

    Eller tvätta dräkten med våtdräktsschampoo. Jag har testat ett sådant schampoo som Skidsport säljer, det funkade otroligt bra!!!

  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 08:53 som svar på: Bästa stället att lära sig vågsegling???

    … Är där det är vågor och vind.

    Internet(vindprognoserna) är världens bästa vs-uppfinning!

    När du känner dig bekväm med ett steg så fortsätt till nästa.

    Steg 1 – Apelviken, Lejet

    Steg 2 – Vilshärad

    Steg 3 – Gislövs hammar

    Steg 4 – Åsa

    Steg 5 – Torö

    Sen finns det ju en hel hög med goa spots:
    Trollskogen, Grönhögen, Mats väg, Rullsand etc.

  • oaxen

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 08:44 som svar på: Förvaring av våt dräkt…

    Galge
    Svalt
    Mörkt
    ”Fukta” gärna dräkten också med t ex siliconspray.

  • oaxen

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 12:07 som svar på: Snösurf i helgen?

    Vad är den gjord av?

  • oaxen

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 10:34 som svar på: Snösurf i helgen?

    Intressant!

    Hur ser brädan ut i profil från sidan?

    Är fenan V-slipad precis som på isbrädor?

    Kan någon posta en bild på detta?

  • oaxen

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 14:10 som svar på: PWA Kap Verde – omröstning!

    Min joker får bli Ricardo Campello

  • oaxen

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 13:59 som svar på: hotsailsmaui.se 2007 – äntligen!

    Vad är upp?

    Gång efter annan poppar version 06 upp. Bugg?

  • oaxen

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 13:48 som svar på: Punta Preta…

    Man kan ju anta att destinationen kommer explodera efter all PWA-exponering.

  • oaxen

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 07:52 som svar på: Mera fensnack

    GetWet! Vi menar samma sak, en vridning av seglet/fenan – torsion. Löst akterlik är bara en konstruktion som medger vridningen.

    Precis som en flygplansvinge är assymetrisk borde/kunde väl en speedfena kunna dra nytta av ett bättre lyft -> mindre yta. Så länge man vill kunna speeda åt just det enda hållet. Funktionen åt fel håll lär väl bli…

    … intressant

  • oaxen

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 18:27 som svar på: Mera fensnack

    @getwet 364811 wrote:

    Du har missuppfattat det hela Oåxen, det är inte tvisten man är ute efter, det är torsion. Men som jag påpekat tidigare så har det tyvärr smygit sig in ord som tvist istället för torsion. Tänk dig att fenan vrider sig runt en axel i längsriktningen med vattenströmmningen, att fenan hela tiden står i perfekta 180 grader till vattenströmmningen. Inte att den ska släppa i bakkant som ett segel gör i akterliket.
    Tror nog att vilken hydrodynamiker som helst är på och bekräftar att det är effektivast med rätt anfallsvinkel………..

    Nja.

    Jag tror att DU missuppfattat ordet torsion, vilket anger vridning, vilket grovt sett är detsamma som tvist. En fena kommer rimligtvis aldrig att ligga på perfekta 180 grader under segling p g a sidokrafterna riggen genererar. Den effektivaste fenan torde väl vara den ”rakaste”, d v s den med effektivast vinkel, som du skriver. MEN hur kan det motivera fenor med inbyggt ”vrid”?

    Man kan ju anta att man kör ”rakare” på en slör än vad man gör på halvvind eller kryss.

    Jag sätter mina pengar på HOT och styva fenor.

  • oaxen

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 12:36 som svar på: Mera fensnack

    @Svenne 364733 wrote:

    För att profilen och vridmomentet ändras när brädan lutas.

    @Anders/HOT: Hur mycket belastning behövs på dina fenor för att de ska flexa 5 mm? Har du testat i rigg?

    –S

    Hur kan fenprofilen ändras bara för att brädan lutas? Vilket vridmoment?

    Borde inte en djupare/smalare fena lättare vridas runt i svängen än en bred/lång?

  • oaxen

    Medlem
    12 februari, 2007 vid 09:14 som svar på: Mera fensnack

    @HOT 364731 wrote:

    Twist = en form av dans. Och jag dansar inte!
    Twist eller inte? Så här ser jag på det.
    Anledningen till att man bygger in twist i en flygplansvinge (inte stabben Patrik) är att dels så längdstabilserar detta vingen och dels så rollstabiliseras hela flygplanet vid sväng.
    På långa vingar ger twisten en märkbar effekt = minskning av det inducerade motståndet.
    (Totalmotståndet = Profilmotstånd + Inducerat motstånd)

    Detta utnyttjas på våra segel, som blir längdstabila av twisten och lättare att hantera.

    Kan vi utnyttja detta på vår fena? Knappast, fenan sitter fast längst bak på en stor bräda med en fet pilot och ett segel som är för stort. Fenan fungerar som Patrik säger, bara som ett stabiliserande roder för att ta upp sidomomentet som bildas där bak av segel och pilot.
    Alltså har en twist av fenan bara marginell betydelse. Och dessutom är det en känd faktor att en twistande, mjuk fena vibrerar, ofta med följd att man får ha öronskydd.
    Minskningen av det inducerade motståndet vid twist är maginell. (bättre att öka sidoförhållandet = längre fena, detta ger betydligt större effekt)
    När det gäller att ev förhindra avlösning etc på fenan, förhindra spinout, är det inte någon faktor att titta på, utan här är det i stället fenans planform, profil, yta och sidoförhållande som ger resultat.

    När det gäller flex (mjuk, hård fena) så kan den lite mjukare fenan ge nybörjaren lite mjukare gång i bökigt vatten. Men då fungerar fenan ej som tänkt och ger dels för lite lyftkraft samtidigt som de konstiga momenten som bildas, kan lyfta brädan ur vattnet.
    Detta är till fördel vid Formula och lättvindslalom, men bra fenor twistar fortfarande inte, utan flexar bara.

    Mina fenor (di röe) twistar knappas och flexen i spetsen är max ca 4-5mm.
    Rätt eller fel, men det funkar riktigt bra, och man har alltid kontroll på ekipaget.

    Tycket man att kraften från fenan är för stor (ont i benen) så tror jag det är fel att använda mjuka, degiga fenor som åtgärd, utan gör som Patrik säger, byt fena till en med mindre yta, då du byter segel.
    Jag har oftast en fena till varje segelstorlek, även om mina styva fenor knappast ger några problem pga storlek/yta.

    TACK ANDERS!!! Äntligen ett klarläggande.

    Dags för del två i årets fendebatt. Varför blir en bakåtsvept vågfena svängigare än en rak fena – samma yta och djupgående. Eller rättare sagt, blir den svängigare? Eller är det som med de gamla fotbollsfenorna? Tro ersätter empiriska studier.

    / Patrik

Sida 73 av 101
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications