oaxen
Forumsvar skapade
-
Hej!
LinSurf har förvarat klubbmedlemmarnas prylar i plåtcontainrar sedan 20 år. Hittills har jag inte hört om några skador. Självklart kan is spränga saker så det ska vara torrt.
-
Något som slagit mig är varför fenorna inte orienterat sig i liknande riktning som seglen, d v s stor yta med tunn profil. Det pratas ju fortfarande fenlängd och inte fenyta, vilket torde vara mer relevant inom alla vs-discipliner.
-
4 brädor
7 segel
5 bommar
4 master
7 fenor
3 våtdräkter
2 par våtskor
1 hängesele”Älskling, jag MÅSTE verkligen ha en bräda och rigg till! Det kostar bara 10 000 kr”
”Va, ny symaskin, nä nä sånt kan vi inte slösa pengar på.”Tjena Rasmus!
-
@joth 360783 wrote:
Hmm, alltid e det nått som är fel. Vill osså ha ett West Kirby här hemma. Ingen insjö nånstans med åkerutsikt…
Roxens västra strand kan nog funka rätt bra vid SV eller S. Testade V i höstas och det var inte optimal vindriktning.
Vid SV trycker vinden på från ”schlätta” så det skulle kunna bli fint.Vi får se. LinSurfarna återkommer med rapporter när vi seglat där med rätt förhållanden.
-
@SWE176 360730 wrote:
och efter allt tråkigt tjafsande på baslinjen:
Här kommer smachen!
Patrik, det jag egentligen behöver är inga nya dyra prylar, entyps eller otyps.
Det jag behöver är en trimkompis, en sparringpartner liksom.
Kan inte du skaffa ett kit så kan vi ut och rejsa och trimma och fila formen. Jag vet ju att du innerst inne är en riktig tävlingsmänniska.
Det skulle vara så roligt.Med Vänliga Hälsningar
Jan-ErikDet är inte mig du ska övertyga! Jag är på!
Det är värre att få med min fru på tåget….
-
@Rasmus_W 360652 wrote:
Lite olika funderingar:
Att folk inte kör på större segel än 11.6 i formula verkar ha en del med fenlängd att göra. Om man tillät större fenor och/eller bredare brädor så skulle 12.5:orna användas mer.
Sen verkar man ofta bita sig i svansen när det gäller ambitionerna att göra seglingsklasser billigare. Vanligt är t.ex. att man förbjuder kolfiberskrov eftersom de är svindyra och att man anser att det leder till att fattiga seglare inte har råd. Resultatet blir att de rika seglarna byter skrov varannan månad eftersom vanliga skrov som seglas hårt mjuknar och tappar prestanda väldigt fort. Samma sak verkar gälla RS:X, skrovet är gjort i ett lite billigare, slagtåligare material och tappar fort styvhet, så den som har råd att ha ett sprillans nytt kit på varje tävling har en klar fördel.
Sen ska man inte glömma att många klasser premierar en viss kroppstyp eller så. Fördelen med en fri klass är att man kan välja grejor som passar ens längd och vikt, i RS:X ska man väga 76 kilo, kort och gott. I nån mån gäller det även formula, det påstås att det finns en idealvikt på 93,5 kilo eller nåt sånt.
Vad gäller slalom 42, på vilket sätt blir det billigare för att seglarna har med sig 7 brädor och 20 segel och sen registrerar de fyra segel och två brädor som de tror kommer funka för just den tävlingen? När Windsurf intervjuade Albeau påstod han att de hade testat 42-systemet i frankrike för någa år sen och att det inte funkade eftersom det blev alldeles fär många som fick stanna i land för att de hade reggat fel grejor och inte vågade gå ut. Ponera att man hade kört slalomtävlingar i sydsverige förra helgen, vilka prylar hade du reggat? Förmodligen hade tävlingen vunnits av den ende seglare som vågat chansa på att regga en 3.3:a och en missile XS, eller så, och han hade mycket väl kunnat vinna på walkover.
Billigare skrov
Så vitt jag vet är det väl så att vid Åtminstone OS, kanske VM också, har man väl använt arrangörens nyanskaffade ”båtar”?Idealkroppsvikt
Om man seglar i ungefär samma vindstyrkor hela tiden så kommer så klart en vikt att gynnas.Sl 42
Det är ju precis det som är problemet att Antoine och grabbarna släpar runt en massa ”skit” och bara reggar det som passar. Disciplinen skulle bli betydligt intressantare och nyttigare för motionssurfaren om alla tävlande var tvungna att regga utrustningen för hela årets tävlingar innan första tävlingen. Det skulle garanterat leda till segel och brädor med ännu bredare register än vad vi ser idag – vilket skulle komma alla motionssurfare till godo.Per
Rasmus, Rasmus, Rasmus. Hur kan du ta stormen Per som exempel? Förra gången det brallade i var för två år sedan. Det vanligaste är ju inte att det blåser för mycket på vs-tävlingar, särskilt inte i Sverige!!!Over & out!
-
@SWE176 360645 wrote:
Tjena Roxen
Det krävs nog en hel natt för att snajda till ett snärtigt svar på detta. 😉
Jag återkommer.
Mmmmm. Härligt, jag väntar spänt.
-
@SWE176 360596 wrote:
En entypsklass utvecklas inte. Se mistral one design.
Formula (mätregel) ger utrymme (begränsat) för ständig förbättring. Det är ju roligt att segla på det bästa materialet. (vad man nu lägger i ordet bästa)Reglerna i Formula är lite intressanta. Dom skulle säkert ändras en del om man gjorde om dom helt idag. På samma sätt som en entypsklass blir ju mätregler ifrånsprugna av utvecklingen.
Vissa regler är riktiga begränsningar, tex fenlängd. Alla använder maxlängd. Man skulle säkert ha tillåtit längre fenor idag.
Andra regler har aldrig varit aktuella. Det finns ingen som har nått max mastlängd.
Vissa regler har varit begränsningar, men den ständiga utvecklingen har minskat dess betydelse. Praktexemplet är 12.5m2 som alla ”behövde” ett tag. Tack vare utvecklingen i en icke-entypsklass klarar sig dom flesta med 11.6 eller mindre. Det här visar det fina med en icke-entypsklass: stor seglare – stort segel. Annars skulle bara flugviktarna vinna i Sverige.
Min brädvikt är extra intressant. Varför har ingen försökt göra en sådan? Kanske på grund av en annan regel: sälja på öppna marknaden. Brädorna (i alla fall *b) blir tyngre och tyngre.
En märklig motivering för entypsklass (RSX tex. Kona och liknande klasser har lite annan inriktning) är priset.
1. Om man inte har råd med en formula, hur har man då råd att åka till OS.
2. En formula slits ganska fort. På vilket sätt är en RSX hållbarare. Om jag skulle träna för OS (Per Elofsson tränade 850 timmar/år – jag vet inte hur mycket en seglare tränar, men det är säkert mycket mer än mina ~120 timmar) skulle jag slita ut ett kit om året. Köpa nytt likadant eller nytt av nyare årsmodell – vad är skillnaden?/Upptäckaren – som ser fram emot bättre resultat med bättre prylar.
YES!
1 + 1 + 1 (+1?) = 1 + 1
???
Vi förtydligar lite:
1 bräda + 1 stoor rigg + 1 mindre rigg (+ ett litet segel?) = 1 bräda + 1 rigg
Formulabudget = RS:X-budgetNja
Nog måste det krävas mer kapital till Formula än till RS:X, eller?När det gäller kappsegling på bräda så tjusas nog jag personligen mer av att se vem som är den bäste seglaren än som i Formula vem som är duktig seglare OCH rik.
He he, nu blir det nog liv i luckan!Vad jag menar är att seglaren väger tyngre inom RS:X än i formula, tjockleken på plånboken blir(förhoppningsvis) inte lika avgörande. Inte lika mycket materialsport liksom.
Fast med tanke på hur snabbt RS:X-utrustningen verkar slitas ut kanske just det argumentet inte håller hela vägen.Kona Style
Den entypsklassen verkar vara lite mer robust än RS:X. Hur mycket har max-hastigeheten höjts inom formula de senaste, säg, tre-fyra åren? D v s hur stor har utvecklingen varit rent objektivt.Slalom utvecklade ju t ex ihjäl sig. Det blev för dyrt. Svaret blev Slalom 42.
När kommer Slalom 21(tyskvarianten) till Sverige?
Frågorna är många, vem har svaren?
Kom igen Jan-E nu har jag serverat en klockren ”smashboll” – klipp till!!!
-
Räknas klockren halvvind som 90 grader och rak läns som 180 grader, eller?
-
@rabbit 360139 wrote:
Om man är regular men åker fakie som om man vore goofy då är det switch.
Det KAN vara sant. Åtminstone inom skate och sb.
Inom vs kallas det ju switch när du står i stropparna på den ”onormala” sidan.
Jag är regular i alla annan brädåkning, men när jag rider vågor och/eller hoppar så känner jag mig ungefär lika säker åt båda hållen. MEN. det finns hopp som jag är olika bra på åt olika håll.
-
@Falle 359891 wrote:
Seglet jag körde på var ett barnsegel, 2,2 Naish Ripper som är ett Force i miniformat. Idag kom även bommen tilll det seglet, superliten!!!
Vad väger du?
Har aldrig hört talas om någon fullvuxen människa har seglat så litet segel, någonsin!
Måste vara någon typ av rekord!
Ring Guiness!
-
@MoonZ 359970 wrote:
And that means? 😛
Slå upp karma själv!!!
Antingen har jag inte en susning om vad karma betyder, eller så är jag lärare.
Go figure!
-
Frågan var uppe härom dagen på Roxen.
Jag hävdar att den viktigaste funktionen flytvästen har att fylla är att underlätta vattenstarterna för de som av olika skäl uppskattar detta. Eller möjligen om man blev separerad från utrustningen och samtidigt var mycket långt från land.Skulle man tappa medvetandet kommer inte en vs-flytväst hjälpa eftersom den inte håller luftvägarna fria – till det krävs en traditionell räddningsväst med krage. Något som vs:are, av förklarliga skäl, inte använder.
