oaxen
Forumsvar skapade
-
84/85 Bommen (270 cm) var längre än brädan (268 cm)!
Bröstselen hade en ca 7 cm bred krokplatta som tryckte ihop hela bröstkorgen. -
SurfPartner Dry är väl gjord i polyetylen(s k ”hinkplast”)? I så fall kan du glömma ditt projekt. ”Hinkplasten” är fet så du kan varken laminera ny box eller kontaktlimma.
/ Patrik
-
Koa wrote:Oåxen wrote:Min enda undring är varför Mr Moviemaker inte var med F2 till WA? F2 o Fanatic bor ju i samma ”hus”(Boards and More).
Nå!
/ Patrik
Patrik-
De har samma ägare, men är ändå konkurenter…Det vet jag. Men, borde inte båda vilja ha de bästa(sug i dig) frilansarna?
Tycker att teasern ser ut att hålla lika hög klass som de båda tidigare filmerna.Kommer även denna vara gratis?
Keep up the good work!
/ Patrik
-
Rasmus_W wrote:Dessutom finns ett problem: Stroppar med utlösning måste vara ihopkopplade så bägge löser ut om en öppnar sig. Är de inte det så är chansen stor att foten i den outlösta stroppen vrids sönder. I alla fall har jag fått det som förklaring till att snowboards inte har utlösningsbindningar, eller inte hade sist jag hade nån som helst koll på den sporten.
Stämmer inte riktigt.
Med ditt resonemang skulle även slalomskidbindningar behöva lösa ut samtiditg för att undvika skador.
Saken är den att man ställer in en kritisk utlösningskraft som understiger den kraft som krävs för att skada kroppen. Löser då stropp ett ut så löser tvåan också ut förutsatt att gränsvärdet överskrids.
Look gjorde fotstroppar med utlösningsmekanism. sent 80-tal.
På snowboard har det också funnits fungerande tekniska lösningar för utlösningsbindningar. Här är behovet inte lika stort eftersom man sitter fast med båda fötterna och därmed får en stödjande effekt benen emellan.
Vindsurfing ligger mekansikt lite mittemellan sb och skidor. Här händer det ju att man sitter fast med en fot, d v s man hinner/kan inte lösgöra sig med båda fötterna. Då blir det stort vridmoment på det ensamma benet. Så långe man sitter fast med båda fötterna klarar man många spolningar trots att man sitter fast i grejorna. Även om det inte är att rekommendera. Men, av två onda ting…
/ Patrik
-
Min enda undring är varför Mr Moviemaker inte var med F2 till WA? F2 o Fanatic bor ju i samma ”hus”(Boards and More).
Nå!
/ Patrik
-
1 = Hookipa Beach park
-
Japp. Självklart skulle man få svårt att ha någon annan gång än att regga utrustningen inför varje tävling.
LinSurf, tror jag, kan tänka sig att arrangera en dylik tävling. Vi var på väg i år men hittade ingen ledig lämplig helg.
Formula har vi sagt nej till, delvis för att det är så få som tävlar. Som vanligt är väl problemet att de som kan tänka sig att hjälpa till med organisationen också vill tävla. När vi kör våra egna tävlingar löser sig alltid detta./ Patrik
-
Faktum är att det med enkel matematik borde vara dubbelt så dyrt att ha dubbelt så mycket brädor/segel. Eller är det jag som är helt körd?
Självklart är det roligare med en Falcon 95 i 15 m/s, men ärligt talat i Sverige skulle det handla om den typen av förhållanden 1 gång av 10. Men nu handlar det om att få igång lite tävlande. Flera jag talat med har sagt att om det handlade om en bräda o två segeldå skulle de kunna tänka sig att tävla.
Att Rasmus snackar om att det är OK med beggade prylar i hårdvind känns väl inte som han har på fötterna. Faan Rasmus du kör ju fortfarande omkring på CLS-brädan du köpte av oss på ”Alpin” för tio år sen. Eller? : )
Rent statistiskt borde tävlandet i Sverige handla om vindar mellan 7-10 m/s.
Varför inte börja med sl 21 och om det blir en succé kan man gå vidare med sl 42.
Whatever
/ P
-
Prova med fön och T-röd.
-
oaxen
Medlem10 augusti, 2006 vid 16:25 som svar på: Hur funkar det med importörer/generalagenter för windsurfingprylar?Min erfarenhet är att det kan vara både och eller antingen eller. Eh?
Ibland säljer agenten för dåligt och om huvudmannen tror att det finns andra aktörer som kan göra ett bättre jobb så kan agenten ”få sparken”. Ibland är man rörande överens och skiljs åt i samförstånd, inte lika vanligt.
Ibland är det huvudmannens oprofessionella agerande som ”tvingar” fram en skilsmässa.Hur det har sett ut i de fall du referar till vet jag inte. MEN det är vanligare att det sker frekventa byten om agenten har liten omsättning.
När det gäller SP har de under en längre tid haft en dominerande ställning i surfsverige, dessutom har ju Markus varit ordentligt involverad i Simmer internationellt vilket garanterat gett märket långsiktig stabilitet. NP/JP och Rrd har väl samma ägare. Plocka på lite från Boards and More – Fanatic, Mistral – och du har en stark mix. D v s inte alla ägg i samma korg. Med en sådan klok portfölj kan man förhoppningsvis spela ut huvudmännen mot varandra när det kommer till förhandlingar om inköpsrabatter etc.
De flesta konkurrenterna har sina ägg i en eller två huvudkorgar, vilket så klart är lite mer riskabelt.
Mina iakttagelser grundar sig på 20 års empiriska studier i surf-, skid-, snowboard- samt skateboardbranschen. Både på detaljistsidan, leverantörssidan samt inom fackpressen.
MVh
Patrik
-
Vi kanske ska börja med att hitta ett format som genererar många aktiva seglare först. Sedan kan vi kanske fundera på att sälja inträdesbiljetter och TV-rättigheterna. ; )
Gör det så enkelt och billigt som möjligt = slalom-åtta + ”Slalom 21”.
Koppla ihop 2-4 klubbar som arrangerar varsin deltävling med både speed och slalom. Skit i priser och elände och satsa på ”kärnverksamheten”./ Patrik
-
Bjarke wrote:Oåxen wrote:Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
Varfor det ägentligen?Jag tyckar inte det är särskilt mycket jollekännsla i at göra 15-16 knob på kryss og 20+ på slören i 6 ms vind. Sen ja, blåser det 13 ms är det klart att slalom är kul; fast det är inte så otroligt ofta att det sker, och inte minst svårt at planera inn en tävling på just dom tilfällen, när man skal plocka tävlingsdatum ett halvår i förväg. Även om det officielt seglas ranglista-slalom i DK är det inte många race dom lyckas avverka i året..
Nåt annat ang. slalom i Norden (läs igenom dom norska länkarna) är att det nog är rätt stor chans at placera riktigt bra med fw-bräda i en slalomtävling, med mindra det blåser riktigt mycket och man har väldigt långa sträckar, där SL-grejornas (potensiella) fartsöverskott verkligen kan anvendas.
Om man verkligen skal göra lättfattbare tävlingar som kan beskådas och fattas av inte-surfande public tror jag et konsept som danska Neil Pryde Ö-Grand Prix (typ tur-tävlingar) är riktigt bra; då kan man få folk at ställa upp enbart for att genomföra samtidig som det är fritt främ att idiotgasa for att vinna. Sen borde det ju finnes godt om skärgård och öar och annat att laga banor rundt i Sverige.
Det var nog mer båtkänsla p g a bredden och att brädan var så svårstyrd. Racing inom vindsurfing kommer aldrig bli någon publik-/”arenasport”, men TV är ju ett utmärkt medium.
-
The_Novice wrote:Oåxen wrote:Jester wrote:Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..
Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.
Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?
Min 21-önskelista:
Daytona 7.3 & 9.0
iSonic 125Mmm!
/ Patrik
Förstår inte vad folk har emot Formula? Har du provseglat?
Man seglar normalt kryss och slör (läns är långsammare ned till märket) på tävling men det går ju lätt att ändra på.
Är ju som gjutet för våra vindar, räcker med en bräda, en fena, och två segel.
Blir bara marginellt dyrare än slalom 21 (som ju kräver en uppsättning med fenor) och billigare än slalom 42.
Jag har aldrig surfat så mycket förut på sommaren som i år när jag har Formula prylar, 21 timmar i juni och 30 timmar i juli…Jag har provseglat!!! Mer jollekänsla än vindsurfingkänsla, tycker jag!
Rent arrangörsmässigt torde det vara enklare att rådda ihop en slalomtävling dessutom.
För min personliga del tycker jag att slalom är den ultimata tävlingsformen då den är mest lik det som alla vanliga surfare gör. Även om jag helst seglar i och tittar på vågor./ Patrik
-
Jester wrote:Grejen är att det spelar ju ingen större roll om det är Slalom 21 eller 42. Det sätter ju bara begränsningar på vad man får registrera. Dom flesta kommer nog skaffa ett par brädor och ett gäng segel ändå. Risken finns ju att man registrerar lite för stora prylar, och skrotar dessa i kastfall mm..
Ehh, visst kommer de som siktar på PWA eller Europa säkert kitat upp sig på sl 42. Men om vi ska få lite bredd på slalomseglandet torde sl 21 vara en klok väg att gå.
Idag finns det inget billigt race-alternativ i Sverige för oss som vindsurfar. Formula kostar för mycket. Och, ärligt talat, vem faan vill kryssa och länsa egentligen?
Min 21-önskelista:
Daytona 7.3 & 9.0
iSonic 125Mmm!
/ Patrik
-
Har haft detta uppe till diskussion i LinSurf, flera är tävlingssugna.
Men skrota i så fall Slalom 42 det blir alldeles för dyrt. Näe, kör som tyskarna ”slalom 21” 1 bräda, två segel, 2 fenor och en vindgräns på 5,5 – 15 m/s.
Vanliga segelstorlekar: 7.3 + 9.0 m2Då blir det en överkomlig ”investering”.
/ Patrik
