oaxen
Forumsvar skapade
-
Antagligen vill man ha nåt i stil med: Jesper B, svensk distributör av Hot Sails Maui, Aeron och Goldfinger.
Ring mig om du behöver hjälp. : )
-
Svängradien beror endast på vilken geometri (vinklar) truckarna har. Hur lätt/snabbt det är/går att tippa brädan i svängen är egentligen skit samma med tanke på att man, om man vill segla snabbt, vill ha en så stabil(inget wobbel) bräda som möjligt.
Hur väl en bräda klarar att svänga hänger mer på hur mycket medarna ”brotschar”.
Bra svängegenskaper ger en med med kortare och mer böjd(rocker) anläggningsytamot isen.
Jag prioriterar en stabil och snabb bräda som kan gippas godtagbart med lite ”brotsch”*.
* Medarna är ju väldigt raka i förhållande till de vinklar de ligger i när man svängar. Medarna bryter runt brädan i svängen. Om medarna är raka och långa kan brytandet i svängen göra att de glidar ovanpå isen och tappar greppet – ”spinout”.
-
@ Mården
Det stämmer delvis. Om man breddar både truckar och bräda så blir det lättare att trycka ned brädan ute vid kanten. Om man bara breddar truckarna, inom rimliga gränser, så påverkas inte gummina så mycket. Fiberspars gamla FreeSkate, alla isbrädors urmoder, hade olika bredd på truckarna. Varför? Möjligen för att varje med skulle gå i färska isspår. Om man har samma bredd bak och fram och väl inställda truckar/medar så går baktmedarna i samma isfåra som det främre paret. Jag inbillar mig att det är snabbare med det sistnämnda.
Jag kan inte se några skäl till att ha medarna smalare/bredare än brädans maxbredd.
-
Aerons alurör ligger väldigt nära. De är dessutom billiga och har marknadens smartaste justeringsring. Ring Jesper! Oscar har kört just den kombon i år.
-
Vilket skitsnack. En isbräda kan seglas i vilka vindstyrkor som helst och på alla bogar. Har du redan nåt som funkar på snö så är isbrädan kanon – både i gippar och för långturer med slör och kryss. Om man vill skapa sig en egen uppfattning kan man väl kolla klippet från Norrköping. 🙂
-
Isseglingens stora problem är att man hinner komma väldigt långt ut på väldigt svag is om det vill sig illa. Det kan bli en allt för lång sträcka av svag is att slå sig igenom innan man kan ta sig upp.
När man går igenom isen kommer det troligtvis ta tvärnit med ett brutalt kastfall också.Att drömma om att vattenstarta en pirat får nog stanna vid en dröm. I en isvak har man nära till paniken tack vare köldchocken.
Jag seglar när när det är tjock sötvattenis så att marginalerna är lite större.
-
Ser smått men gott ut…
-
Jag Skulle välja minsta möjliga vikten för jag inbillar mig att accelerationen blir snabbare.
-
oaxen
Medlem24 november, 2011 vid 13:16 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Jag ska bygga en egen ”finsk snösläde”, med inspiration från finnen.
-
Är det Hot på Maui eller den engelske distributören som skickat segel/mast. Någon skulle kanske kolla av exakt det seglet/masten för att se om något är tokigt.
-
Gillar inte de clowniga clonerna. Jag vill veta vilka som testar, spons, egen utrustning etc.
