oaxen
Forumsvar skapade
-
Min poäng är att idag är du tvungen att gå upp på land för att trimma om. Det vore mycket vunnet bara att kunna trimma befintliga segel på vattnet – särskilt vågsegel!
Resonemanget kring borttrollning av segelyta är ju precis det som segeltwisten handlar om. Borttrollning = twist!
Framtiden får utvisa var vi hamnar.
-
Ola H. wrote:Jag skulle nog säga att det är egentligen bara för raktframorienterad freeridesegling som man verkligen kan (vill) utnyttja seglens hela vindregister (i betydelsen att man kan välja segel väldigt glest spacade). För vågsegling vill man ju ofta ha perfekt drag (dvs så mycket drag som man i just de förhållandena känner för) och för racingsegel gäller ju att man liksom måste ligga med så stort segel som möjligt (inte större…) för att pressa ut det sista lilla av fart som är möjligt. Så, både vågseglare och prestandaorienterade fartseglare vill helt enkelt ha de valmöjligheter som små segelstorleksavstånd ger. Att seglen får större register är ändå bra eftersom det gör att byig vind och förändringar i vindens styrka kan hanteras bättre och att seglen också (i våg-fallet) blir mer trimbara för olika vågförhållanden.
Mina vågsegel är otroligt trimbara och troligen skulle jag plana med 3.5 när 5.0:an verkligen inte går att hålla längre och ovanför 5.0:an klarar jag mig med en 6.3:a som i sin tur med rätt bräda planar helt sjukt tidigt så att om jag i praktiken skall få ännu tidigare planing får det nog bli något formulaliknande och ett segel på runt 10 kvadrat. Så där har vi den fyrasegelslinje som nämns ovan och den planar säkert både tidigare än 6m/s och går en bit över 20m/s. Dock lär man knappast segla särsklit komfortabelt och ofta kommer man i byiga vindar få leva med att sjunka igenom då och då.
Hej Ola!
Skrev ett långt inlägg igår som bara försvann. Tappade den totalt, sugen alltså. Men, nu är den tillbaka!Om vi kunde effektivisera bort åtminstone ett vågsegel genom att få fram under-segling-trimbara segel med bredare optimal prestanda så torde väl det göra vågseglingen ännu mer njutningsfull. Det du beskriver Ola handlar ju inte om det optimala vindomfånget (att gå från en överriggad 5.0:a till en planande(?) 3.0:a). Men jag tror att du är på rätt spår ; )
Nog skulle det vara skönt att kunna trimma om seglet seglandes utanför stenudden vid Åsa, istället för att behöva gå in till land?Eller ännu hellre: lättvindstrimma vågseglet när du ska tillbaka ut till line up för att fånga nästa våg och innan du droppar in har du gått tillbaka till ditt på-vågen-trim! Om jag inte missminner mig återgav du ola några situationer från Maui där detta hade passat bra, eller?
Trimbart vindregister med bibehållen prestanda åt folket – NU!!!
För övrigt är Norths POWER.XT-förlängare en livsnödvändig ”lyxpryl”.
-
Skippa motionscykeln! En roddmaskin kör igenom nästan hela kroppen, lägg till lite sit-ups och armhävningar så har du fått med 95 % av kroppens muskler.
-
Ett litet tips: be alltid att få artikeln uppläst före tryck så att du kan korrigera eventuella faktafel. Det brukar aldrig stöta på patrull.
-
JPS wrote:Varför skulle de se en marknad för det? Färre segelstorlekar = förre segel sålda.
Skulle isåfall vara om en av fabrikanterna skulle tro så hårt på att de genom att lansera ett helt nytt tänk skulle kunna öka sin andel på marknaden och på så sätt ändå vinna på det. Misstänker att det är en väldigt vågad strategi som kan leda mot kk om det slår fel.
Jaa du, varför skulle en tillverkare vilja sälja 3-4 segel istället för ett segel?
Varför skulle tillverkarna vilja ha kunder som upplever att de får ut mer av vindsurfingen med mindre prylar?
Om man inte ser kundernas behov och möter dessa var hamnar vi då?StarBoard har ju skapat nya nischer på en befintlig brädmarknad bra många år nu, hittills har väl ingen segeltillverkare gjort detsamma. Näe, på segelsidan saknas det nytänk – det handlar mer om kosmetika. Vilken färg ska det vara på 07:orna e t c. De som kommit närmast vad gäller nytänk är väl HSM:s SuperFreak och Naishs Boxer.
Det finns idag inga segeltillverkare som ”vill” sälja en hel segelstege. Jag gjorde comeback för tre år sedan efter en tids uppehåll. Det finns inte en tillverkare, mig veterligen, som ger några som helst rekommendationer kring storlekssnacket. Varför? Uppenbarligen finns det ju ett behov av svar då detta är en vanlig fråga här på konfen.
Om man tittar på begegnatkonsumtionsmönstren här på konfen så ser man att det är ganska vanligt att folk köper en hel uppsättning segel på en gång.
Kan det vara så att tillverkarna inte har sett det här behovet ännu?Ponera att du har två olika märken och det ena klarar 6-20 m/s med sex segel medan det andra klarar samma vindregister med 4 segel. Vilket märke skulle du välja givet att prestanda e t c var likvärdigt? Just det!
Men, men, ”var och en blir ju salig på sin fason”.
-
Förmodligen är nog en ”linje” att betrakta som varannat segel hos de flesta tillverkare. D v s antingen 4.0 4.5 5.0 5.7 eller 3.7 4.2 4.7 5.3. Trots det har glappet varit mer eller mindre konstant sedan 80-talets mitt/slut.
Jag är övertygad om att det skulle gå att få ut mer av mindre – less is more!? Bara tillverkarna såg en marknad för det.
-
Det är intressant att storlekshoppen varit desamma i många mååånga år nu. Rimligtvis skulle man kunna ha större glapp med moderna segel.
Jag tror att det hänger på konumtionsmönstren. De ”vanliga” vindsurfarna köper kanske inte hela linjer. De gör väl som de har gjort under många år – kompletteringsköper för att fylla hålen i sina linjer. D v s de vill ha de storlekar som passar deras gamla linjer.
Om alla köpte hela linjer så skulle vi nog få se nya storlekar.
Själv kör jag 3.7, 4.2, 4.7, 5.3, 6.2, 8.1. MEN, jag skulle inte ha något emot en modernare linje som täcker ett bredare vindregister – med färre segel dessutom!
Tyvärr är dagens segel inte tillräckligt användarvänliga ur trimsynpunkt. Om man vill utnyttja ett segels hela vindregister så måste man helst upp på land för att trimma om vinden ökar/minskar. Det är ungefär som om en segelbåt var tvungen att gå in i hamn om vinden ökade/minskade.
Nu kan man väl göra en ”formula” och montera allsköns taljor och block på bommen – men ärligt, hur kul är det. Visst Nik Baker kör en enkel ”formula”-variant i vågor.
Han kan dessutom trimma nedhalet med sin POWER.XT-förlängare. Men det känns ju inte så himla användarvänligt, eller?Barry Spanier hade ju en hävstångsvariant i WindSurfing magazine för ett par år sedan, var tog den vägen?
-
Det är mycket lätt att göra en pjäxplugg av trä. En sticksåg gör det hela busenkelt.
1. Rita av en pjäxas planform på ämnet.
2. Såga ut planformen med sticksåg.
3. Mät höjden på pjäxans tå/häl.
4. Såga ur så att pluggen får samma höjd och tilltäckligt djup.
Klart! -
Tjo!
Av dömma av bilden borde du ha slängt på ett större segel. Om det är lättvind får man ibland springa igång brädan, pumpa några tag och sedan bär det iväg.
Medar
Tänk också på att medarna bör ha en radiell åkyta = bananböj sett från sidan.
Om medarna är raka så ”bryter” de väldigt mycket när du svänger.Bräda
brädan behöver inte vara bredare än medarna. Sätt på en list längs mitten så att du har något att spjärna mot. Om du spjärnar/hänger ut längst ut på kanten kommer brädan att lova konstant. Kolla min variant: http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=176 -
Hej!
Jag har ett kraftfullt vågsegel på 6.2 m2(NS Triple XXX). Nästa storlek är ett freeride-segel på 8.1 m2. Tidigare hade jag ett fs-segel på 6.4 och då var glappet perfekt. Nu är det i största laget. Det spelar så klart roll vad du har för storlekar på brädan/brädorna också. Därför är det svårt att ge ett absolut svar på frågan. Men, du bör kunna lägga dig mellan 7.5-8.0 m2.
-
Storlek
Jag körde 6.2 m2, men hade haft roligare med min 8.1:a. Min twin fin visade sig vara för grund så det större seglet hade nog funkat sämre. Nu blir det större fena härnäst.
Is har högre topphastighet. Annars verkar det som om man ”planar” lika tidigt både på snö och is. -
Premiären är avklarad i 4-5 m/s. Ganska lös snö gjorde att det blir till att komplettera med ett par lite större fenor. Annars funkade det OK. Inte i närheten av känslan på en isbräda, men ok för att stilla abstinensen något.
Nästa projekt blir att sätta dit en itusågad snowboard undertill truckarna/medarna på stora isbrädan.
-
Oscar wrote:Vi köpte en Crib sheet till klubben och jag tycker det funkar, jag låg rätt nära från början. Många kommer förkasta det direkt som Oåxen 😀 då det många tyvärr kör tamparna på samma ställe (40 cm isär) som de gjorde på 80 talet när tryckpunkten inte var så där jättestabil om ni förstår vad jag menar…det var väl även då som Da Kines rollerbar kom…inte många som kör den idag.
Han motiverar det hela med att ”alla” proffs kör med trimmet. Proffsen testar alal segel som kommer ut på marknaden ochanvädner förmodligen sitt eget trim då. De flesta proffs kör ju även standardprylar idag.
Dessutom skriver Oåzxyen att det går trend i trim, det är klart materialet utvecklas ju och då måste man ändra trimmet, eller?
Fördelar med tampplaceringen enligt crib sheet är att man planar tidigare då man får en aktivare rigg, man känner vindens vrid i händerna. När Dunken speedar överriggad i 45 knop så vill han nog ha en stabil känsla i riggen och detta kan motivera att han kör brett mellan tamparna.
Kollar man däremot på de flesta freestylekillar så kör de tamparna långt bak och tätt ihop för att känna vinden och plana upp så tidigt som möjligt.
Nackdelen eller det som känsn konstigt i början är att tamparna sitter längre bak än man kanske är van vid. Släpper man framhanden så faller riggen framåt. Men det är även detta som gör att man planar tidigare, man får helt enkelt upp riggen i vinden och kraften kommer ner i brädan bättre.
Som sagt det kommer kännas avigt första reporna men förkasta det inte direkt!!
Whatever
Jag föredrar att ha tamparna lite mer centrerade då jag vill ha lite mer komfort på vattnet(särskilt när det börjar bli överriggat), plus att jag tycker att det är mindre oroligt att släppa framhanden i hoppen. Det har väl du aldrig provat, eller? ; )
Jag är nog en rätt okänslig typ. Jag ”känner” inte vindskiftena bättre med cribb-trim. Jag känner heller ingen revolutionerande skillnad mellan min gamla 30 %-mast och min nya 100 %-mast.
Som sagt en ganska okänslig typ.Och ändå har inte Oscar tagit mig i slalom på något av de två senaste årens KM. Hö hö hö!
Vad gäller ”Dunken” har han väl tamparna bredare än de flesta även när han vågseglar.
-
Nu är jag klar med mitt hemmabygge. Det blir provkörning i morgon.
Fler bilder här: http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=181 -
I vilken annan sport brukar den stora massan ”motionärer” ha exakt samma inställning/utrustning som den yppersta eliten?
Även om alla rallyproffs/F1-förare kör med optimala inställningar så innebär inte det att vi vanliga dödliga ska köra med samma trim/inställningar.
Tror ni andra att man kan säga att proffsens trim är det bästa trimmet för oss andra? Jag har svårt att se att så skulle vara fallet.
En sport där proffs och motionärer använder likvärdig utrustning är skateboard. MEN, samtidigt är det så att proffsen byter till ny set up en gång i veckan för att poppet blir sååå himla mycket sämre därefter. Jag kör samma bräda tills den är ett eller ett par år.
Trimmet har följt mode/trender genom åren. I början av nittiotalet skulle alla snowboards vara twin tip. Terje körde på med sin direktionella pro model. Nu ska hängseletamparna sitta tätt som satan. Björn kör på med hyfsat brett mellan hängseletamparna.
Testa gärna Cribbs alla olika sheet-idéer – om det blir bättre behåll, om det blir sämre experimentera vidare.
För mig har en del av Cribbs absoluta sanningar funkat bra, andra som hängseletampsplaceringen passar inte mig.
