oaxen
Forumsvar skapade
-
Tack för alla svar!
Syftet är att med så få meck som möjligt bli lite mer fit inför vs-säsongen. Känns som om roddmaskinen tar hand om de muskelgrupper som kan behövas på vattnet.
Roddmaskin i kombination med lite armhävningar, sit ups etc.Har noll tid/lust att dra iväg till ett gym.
Hittade en liten animation på Concept2:s sida som ger intryck av att bröstmuskulaturen också får arbeta. Kolla länkarna: http://www.concept2.com/05/rower/musclesused.asp
http://www.concept2.com/05/rower/flash_presentation.asp/ Patrik
-
Ska se vad jag kan göra. MEN, satsa på en isbräda istället de´t är mitt tips.
-
En gammal goding som kom någon gång på 80-talet tror jag.
Konstruktionen består av en ca 60-70 cm långt alu-rör som har ett ledat riggfäste samt två löplinor som fästs vid pjäxorna, löplinorna rör sig mot varandra så att man kan röra fötterna. Alu-röret vilar ovanpå fotbladen. Vindsurfingrigg + ”alu-pinne” + skidor/skridskor = segling
Fötterna med skidor/skridskor pekar såklart mot åkriktningen medan överkroppen hanterar bommeriet. Lite vridet.
Ska se om jag kan få fram en bild efter helgen.
-
Nu finns det lite bilder. Se länken ovan.
-
Kolla in windski http://www.windski.com/
Det fanns också en tidig snowboardvariant på ditt tema Judo-Freddan. Överst en bräda(skate) undertill en mekanisk övergång till två par små skidor som var rakt skurna på innerkanterna, ytterkanterna hade en mycket djup sidoskärning – långt före carving- och timglas-skidor.
Kan bara inte komma ihåg vad den hette. -
Glömde tillägga att i mitten sitter den ack så värdefulla alu-listen. Griptapen kommer egentligen mest till användning vid gippar och slag. Under segling är det i första hand mittlisten som ger ”greppet”.
-
Jag körde med griptape hela förra vintern utan några som helst problem. Men, viist kan snö fastna om det är lite mildare.
-
Ehh, jag fick ju min av dig. Men Douglas har väl rippat… eller?
-
Starboard surfer wrote:Get a life!
Sa han som inte ens skruvat ihop sin isbräda än. Jag sätter en hundring på att du, Douglas, inte kommer issurfa en enda gång i år heller!
Jag har redan ett ”life”, hur det står till på andra håll kan man undra. ; )
-
Booze wrote:Tjena!
Jag har färdiga laserskurna medar för den som är intersserad!
Så här ser dom ut!
http://0108dev.surfzone.se/pp_data/3018/medium/DSC01365.JPG
Boose!
Vilka dimensioner kan du laserskära medar i? Tjocklek x Höjd x Längd?
Priser för befintliga?
Är det isabella-medar eller?
-
Oscar wrote:Han var klar för Pryde för några veckor sedan, hänger du inte med?
Tydligen inte !
Fick pressmeddelande idag
-
Larsan wrote:Tjena, var fick du tag på iceskaten, byggde du själv? Jag letar efter en alternativt ritning. /Larsan
Jag kanske kan hjälp till lite. Det hänger lite på vad du kommer åt, t ex fräs svets etc.
Jag och ett gäng LinSurfare valde att fräsa ett fäste för långfärdsskridskomedar.
Bladis körde svetsvarianten.
-
Jag tror mycket hänger på att man får till perfekt parallellitet på medarna, vilket inte är helt lätt.
Jag har satt på en vantskruv längst fram för att hyfsat enkelt kunna justera detta. Men man måste ju också se till att slipningen är så rak som möjligt.Om vindsurfare är snabbast på flytande vatten borde vi väl kunna få till det rätt bra på den frusna varianten också – eller?
Kuling bring it on! NUU!
-
Skulle tro att man kan köra lika fort eller fortare på isbräda än med skateboard. Har kört i 90 km/h efter motorcykel. Det borde lätt gå att köra 100 knyck med isbräda. Jag tror att man ska titta på hur downhill-skejtarna resonerar för att minska wobblandet.
Mina erfarenheter av skateboard(skate-SM i störtlopp ’89) är att ju längre bräda desto mindre wobbel, kombinerar man detta med ”långsamma” truckar borde man få det att funka rätt bra.
-
Självklart planar man tidigare med ett större segel! Givet att vi jämför ett ”5.9 modell X av märket Y” med ett ”6.5 modell X av märket Y” så kan väl ingen säga att det större seglet skulle plana tidigare, d v s i mindre vind än 5.9:an.
De flesta av oss vill väl ha så få segel som möjligt och samtidigt täcka ett så stort vindregister som möjligt utan några luckor mellan storlekarna, eller?
För egen del kan jag bara avråda från att hoppa från 5.3 till 5.9, ett hopp på 0.6 m2 i de lite större storlekarna gör bara att överlappningen blir onödigt stor. Jag kör nu 5.3 Voodoo respektive 6.2 Triple XXX. Det sista har mer bottendrag. Tidigare körde jag 5.4 resp 6.4 NS Disco.
Med detta mellanrum (storleksmässigt) kan man, när man börjar bli överrigad – d v s maxtrimmat, gå över till 5.3:an med minimitrimm.Om du kör 5.3/5.9 kommer du täcka ett snävare vindregister än om du går på 5.3 och en lite större storlek. I och för sig tycker jag att 6.5 inte är lika optimalt som kombinationen 5.3 och 6.2-6-4m2.
