Forumsvar skapade

Sida 15 av 329
  • ola-h

    Medlem
    6 november, 2013 vid 13:04 som svar på: köpa sup

    Jag körde Sealinon 7.6 (classic) för några år sedan och tyckte faktiskt inte den vara så svängig, trots att den på den tidan var kortare än det mesta. Den har en rätt rak tail (och bred – man jag tror det är rockern som spelar mest roll) och kräver därmed mycket power/teknik för att svängas tight.

    Jag menar att Sealion tydligt illustrerar problmet med sup/windsurf crossover. Gör man brädan hyfsat snabb för wsurf så blir svängen för SUP lidande. Så skall man köra crossover får man helt enkelt klara sig med en bräda som funkar bäst för ickeplaning (och blir lite trög i planing). Eller så får man stå ut med dålig sväng för SUP.

  • ola-h

    Medlem
    6 november, 2013 vid 12:36 som svar på: Goiter eller Taka?

    Som sagt. Gråzooner. Men en lämplig skiljelinje är kanske om brädan någon gång under tricket är ovanför hela riggen. Alt: mastfoten ovanför masttoppen medan seglet är i luften

  • ola-h

    Medlem
    5 november, 2013 vid 08:51 som svar på: Var får man övernatta?

    Det är ungefär som i Sverige. Vissa parkeringar anger att övernattning är förbjuden och vissa (ofta vid stranden) har en bom så att inte höga bilar kommer in. Men letar man runt så brukar det gå att stå någonstans, dock kanske inte alltid just vid stranden. Det finns också en hel del specifika husbilsparkeringar där man mot en liten summa kan få stå.

  • ola-h

    Medlem
    4 november, 2013 vid 23:01 som svar på: Torödagar, men helt egna version

    Grymt Jesper. I uttryckets båda bemärkelser.

  • ola-h

    Medlem
    2 november, 2013 vid 12:09 som svar på: PWA Maui Live

    Riktigt kul att Levi vann. Dessutom tyckte jag att han seglade klart snyggast. Även han plockade fram ett och annat trick, men lät mest speed, position och power i seglingen tala. Flera andra som har grym vågridning tror jag blev lockade att leta setups för takas etc och missade då många sektioner de annars hade kunna utnyttja. Grymt kul att se en tävling från Hookipa.

  • ola-h

    Medlem
    21 oktober, 2013 vid 15:55 som svar på: G-land, Torö?

    Whataff. Och den veckan väljer man att åka till Portugal (som iofs inte heller har någon dålig vågprognos).

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 20:12 som svar på: Robby gör comeback!

    @hGlifberg 717327 wrote:

    Vad tror ni Robby kan lyckas med? Han sätter väl inga dubbla forwards eller? Kan tänka mig att han kan göra rätt bra vågpoäng men de stora hoppen är väl där han faller?

    Det kan lika gärna bli så lätt vind att det inte blir några hopp alls. Och även om det blir hopp så kommer vågridningen antagligen att betyda mer relativt sett än på andra spots. Men även på vågridningssidan är det många som seglar rätt mycket vassare än Robby nu. I praktiken kan han mycket väl ligga ungefär lika nära de bästa i hopp och vågor. Snarare tror jag att det är den rena tävlingsrutinen som kan göra att Robby mycket väl kan ta sig en bit i tävlingen. Speciellt om det blir lite svårare förhållanden, som t ex om det blir riktigt stort. Och alltså, inte för att han nödvändigtvis är bättre i stora vågor utan för att han kan hålla sig mer cool i situatiner som kräver lite tålamod.

  • ola-h

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 14:21 som svar på: Fler bilder från Torö, 5 oktober 2013

    Så vad tror ni om imorgon (tisdag) för surfing/windsurfing. Jag har ärenden i den trakten av landet.

  • ola-h

    Medlem
    5 oktober, 2013 vid 19:01 som svar på: Torö idag?

    @MacA 716953 wrote:

    kogulskär … kogulskär 😉 🙂

    Förklara…

  • ola-h

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 10:17 som svar på: Levi

    Den där bilden på Levi är ju löjligt bra. Kanske inte den mest ”snygga” tidpunkten att ta bilden på, men just den bilden säger mycket om tajmingen. Sprayen avslöjar att det är en kraftfull sväng. Att vågen har closat över platsen där han svängde visar att det vara en radikal positionering. Och att han i själva fotoögonblicket mer eller mindre faller ner i vågdalen visar att han inte bara var på rätt plats utan att det också var en kritisk vågsektion att göra denna sväng på.

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 19:47 som svar på: Det här med fenor…

    Det skulle kunna finnas orsaker till att just lateralcentrum inte riktigt ”funkar” som referens. Dels borde man snarare ha det riktiga ”tryckcentrum” som inte nödvändigtvis är samma ställe. Sedan kanske det händer saker när man (med en weedfena) också flyttar detta centrum närmare brädan. Vad vet jag? Men rent teoretiskt håller jag med dig BadJanne. Det borde hända konstiga saker när man flyttar tryckcentrum. Det jag vet säkert är att det spelar sjukt stor roll för känslan i en vågbräda.

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 12:32 som svar på: Det här med fenor…

    Finian Maynard om fenutveckling just nu på PWA-tv:

    ”The sails have becoming deeper and more powerful but the fins have become thinner and less powerful”

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 08:59 som svar på: Det här med fenor…

    Sailortrash: Jag tror era två uppfattningar möjligen kan klargöras lite av mitt inlägg ovan. Man får tänka lite längre än att vindhastigheten, segelkraften, fenkraften etc är statiska.

    Fen och segelspecar från tillverkare är också mycket grova generaliseringar, i princip finns de mest där för att få lite mindre initierade presumtiva kunder att kunna känna att de gör rationella val. I alla fall är det sällan att betrakta som ”vetenskap”.

    Som sagt är det mesta av det här rätt komplicerat. T ex kan jag även i lätt vind planan rätt tidigt och segla runt i stort sätt obehindrat på min 49cm, 60 liters speedbräda med en liten smal och tunn 26 eller 28-fena och ett stort tungt slalomsegel på 6.5 kvadrat. En större slalombräda är givetvis snabbare i sådana förhållanden, men det är ändå lite av ett under hur effektivt ett så litet bräd/segelekipage kan vara. Varför går den inte bara på tvären som den ”borde” enligt den fen och brädteori du förespråkar? Jo, för att är väldigt försiktig när jag plockar upp brädan i planing och använder 20 år av erfarenhet från att segla små vågbrädor i lätt vind. Så fenan belastas först nästan inte alls och sedan bara allt mer när farten ökar och fenkraften kan ta det. I full fart är det sedan bra matchning mellan seglkraft och fenkraft. Även avsaknad av lyftkraft från brädan kompenseras på liknande sätt. Genom att ”hänga” lite i seglet, använda små vågor etc. Och även här ökar ju lyftkraften från brädan med hastigheten så i full fart är det ”lagom” och hela ekipaget är faktiskt väldigt lättkört. Att lyftkrafterna från fena och bräda är så små kompenseras ju också av att dessa prylar gör så lite motstånd så så länga man vet hur man håller grejjorna ”still” så är förmågan att glida genom hål med mindre vind också förvånansvärt bra.

    Igen, jag säger inte att det finns någon speciell poäng med att segla sådana prylar i så lätta vindar, men rent teoretiskt är det intressant att fundera på varför det, tvärtemot många standardargument, faktiskt går så bra.

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2013 vid 07:26 som svar på: Det här med fenor…

    Det hela påminner mig om när jag jobbade med Starboard. En man på deras forum var väldigt arg för att att något teoretisk argument på webbsidan för iSonic inte var korrekt. Brädan hade visserligen de egenskaper som den sades ha, men enligt mannen så var _anledningen_ till att brädan hade de egenskaperna inte de som stod på webbsidan. Lite roligt, faktiskt. Men jag hävdade bestämt att det var bättre med en bra bräda som kom med ett dåligt argument än en dålig bräda med ett bra argument (förutom i vissa ovanliga undantagsfall – men behöver du fråga vilka så gäller de inte dig…).

    När det gäller själva sakfrågan så är Anders inne på rätt spår. På en given bräda är inte vilken fenstorlek som behövs på något avgörande sätt beroende på segelstorleken. Men det finns en del underliggande faktorer som gör att det blir så här och det handlar om seglarens teknik och ”seglingsstil”. Är man duktig och seglar slalom eller speed så kommer i allmänhet rigga så mycket segel man kan hålla och dessutom i princip segla i likartade hastigheter oavsett segelstorlek. Det är inte helt sant, men nästan. Därför är segelkraften nästan konstant oavsett segelstorlek. Och fenkraften också, eftersom den beror på brädans hastighet.

    Att bredare brädor gillar djupare fenor tror jag beror huvudsakligen på helt andra faktorer (som har mer med vinklar och hävstänger att göra).

    Men sedan är det ju inte så att alla seglar på samma nivå som Anders. För många så används ju stora segel oftast i lättare vindare, relativt sett, mao man seglar med underriggar och mindre överriggad med sina stora segel än med sina små. Så i praktiken är det antagligen vanligt att man seglare närmare planingströskeln med sina stora segel och närmare ”kontrolltröskeln” (för brädan) med sina små segel. Mao men seglar i genomsnitt långsammare med sina stora segel än med sina små. Och eftersom fenkraften huvudsakligen beror av hastigheten så kommer man behöva kompensera den lägre hastigheten med större fena. Och detta i sin tur ger mer motstånd och mer kontrollproblem när farten ökar så i någon mening blir det en slags självuppfyllande profetia att större segel seglas långsammare.

    En ytterligare faktor som (speciellt i samband med än inte fullt så utvecklad seglingsteknik) som påverkar det upplevda behovet av fenstorlek är att i lättare vindar och med större segel accelererar man långsammare. Man seglar alltså större del av tiden i en hastighet som är signifikant under ”normalhastigheten” för dagen. I mycket vind så tenderar även en medioker seglare att accelerera hyfsat snabbt och därmed segla större del av tiden nära dagens ”normalhastighet”. Även av detta skäl kommer det alltså kännas som att lättare vindar kräver större fena.

    I slutändan är det som vanligt. Ju duktigare seglaren är, desto mer effektivt kan hen använda utrustningen. I det här fallet kan den duktigare seglaren optimera fenstorleken för så bra prestanda som möjligt i normal- till topphastighet (och därmed också nå högre hastigheter). Den sämre seglare får kompensera tekniken med lite mer fena och förlorar därmed prestanda i normal- till topp-hastighet. Och paradoxalt nog blir valet av fenstorlek mer känsligt för den sämre seglaren. Bättre seglare får alltid ut mycket mer ”range” av samma prylar. Orättvis med sant.

    (Anledningen till att bättre seglare ofta har mer prylar är en annan, nämligen att man inte är nöjd med utrustingsprestanda på 90% utan hela tiden söker max. )

  • ola-h

    Medlem
    24 september, 2013 vid 20:31 som svar på: Någon mer som skall till Maui i februari 2013?

    Inte omöjligt om vi snackar feb 2014. Som jag brukar säga. Planen var att inte åka, men planer går inte alltid i lås.

Sida 15 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications