ola-h
Forumsvar skapade
-
@Oåxen 716206 wrote:
Därför att ekonomierna är räntedopade. Tiodubblade jämfört med vad? Vi diskuterade en tiodubbling jämfört med dagsläget.
Jag skojade lite när jag inte gav någon referenspunkt för tiodubblingen. Men det är det som är poängen. Varför skulle just en prisökning relativt dagens pris vara så farligt?
Finanshajjarna kan ju lika gärna definiera ett nytt finansiellt instrument där den underliggande resursen är ”brist på olja” om de vill fortsätta handla hejvilt.
-
@Oåxen 716201 wrote:
Om oljepriset tiodubblas kommer samtliga ekonomier att tvärnita.
Varför? Har inte redan oljepriset tiodubblats flera gånger om? Och ”ekonomierna” har ju snarare gått i spinn än totalnitat under den tiden.
-
Det är _för att_ det trots allt finns folk som orkar genomföra tävlingar som jag tycker att det borde läggas mer energi på att utvidga vad som anses tävlingsbart. Jag tror inte bara det är en fråga om mängd packning utan kanske också om vad man har i packningen. Både bilder och filmer från igår visar ju upp rätt mycket riktigt bra segling. Då är det ju synd att inte går att få till fler heat.
-
Jag tror att den begränsande faktorn är förmågan att kunna ta höjd nog för att komma rätt till vågen, givet superlätt vind och en del ström nedåt i vind. Delvis spelar också förmågan att kunna passera genom vitvattnet in, men det verkade de i stort sett lösa – det mosar ju inte på med set hela tiden.
Brädvolym spelar rätt stor roll för ovanstående. Men man kan inte kompensera volymen med för mycket rocker (för att få svängbarhet) för då tappar man förmåga till höjdtagning igen. Så det gäller att fundera lite.
Sedan borde ju lite större segel hjälpa också. Problemet är att om brädan redan är lite liten, så hjälper inte mer segel i situationer som de beskrivna. Snarare tvärtom. Så man måste optimera hela paketet, liksom.
-
Konstigt att inte fler ha bättre grejjor för det där. Alla proffs borde givetvis ha prylar som gör att det går att segla radikalt större delen av dagen en dag som igår. När de väl var på vågen var det ju bra. Det är ju ett helt sjukt slöseri att inte kunna genomföra stora delar av tävlingen under gårdagen (med vetskap om att prognosen framåt inte heller ser så lysande ut).
Det vore kul att se en lista på vilka segelstorlekar och brädstorlekar som användes. Jag är visserligen en förespråkare av små prylar, men jag tävlar ju inte. Problemet är ju att det måste vara tydligt för alla långt i förväg att tävlingar kan komma att gå av stapeln i förhållanden som dessa. Då skulle fler ha med sig rätt grejjor och antagligen skulle även produktutvecklingen påverkas positivt.
-
ola-h
Medlem8 september, 2013 vid 18:49 som svar på: Ett klipp från Ringenäs förra helgen kommer här.Snyggt.
-
@Robin 715696 wrote:
Vad får man där?
Vågor och sideshore, säger ryktet… men det får nog blåsa en hel del.
-
För övrigt så har vår familj planerat att inte åka i år pga nationella prov i årskurs 6. Men planer går inte alltid i lås…. det visar sig vara provuppehåll mellan feb 7 och mars 11….
-
@rikardsegergren 715499 wrote:
Stort tack för tips! Utifrån ett familjeperspektiv, är det värt att lägga extra pengar på boendet så det går att hoppa i vattnet utan att ta bil? Är ju mycket skönare att slippa köra till surfet varje gång men det blir ganska mycket dyrare.
Skall tillägas att barnet inte är fött än men vad fan sysselsätter man en unge med i typ 40h??? Har lite ångest inför flygresan men det får det vara värt!VI har flugit till Maui med alla våra barn när de har varit sisådär 3-5 månader (och sedemera alla möjliga andra åldrar från 0-11 år). Det är bara att bita ihop. Det är trots allt BARA 40 timmar flyg. Inte 40 dagar.
Om det bara är ett barns så kan ju dessutom en förälder äta eller sova lite medan den andra hanterar barnet (mao, tipset är att inte engagera båda samtidigt för mycket). Rent generellt är det svårare att hålla en förälder på gott humör i 40 timmar än ett barn. Så fokusera på det. Mat, sömn och gott humör är som med syrgasen på planet. Vuxna skall först se till att de själv får innan de hjälper andra (barn). När den vuxne blir lite trött hungrig och sur så kan man ge sig fan på att det snabbt smittar (barnet och andra vuxna…) -
Whataf. Är gif-bilderna borta nu?
-
iSonic är ju lätta racebrädor och skall nog behandlas som tävlingsredskap. Notera att en Futura (freerace) i ”samma material” är 1 kg tyngre. Det är alltså inte bara en fråga om kol eller ej utan mer en fråga om hur mycket material totalt det är i brädan. Jämför gärna också mellan kol och wood över andra modelllinjer. Ju mer stabilt byggd, desto mindre skillnad mellan de två versionerna. Det är i princip som Kinetic säger. En bräda kan var stark på minst tre, fyra olika sätt, avhopping, dingar, sprickor etc. Med kol kan man bygga en lätt bräda som är start på några sätt, men oftast inte på alla sätt. Som exempel var Starboard vågbrädor riktigt lätta och även dingtåliga första året de kom i kol. Grymma, tyckte jag. Men de som plattlandade framåtar mm upptäckte att de gick av för lätt så de fick förstärka dem mot det följande år med följden att de nu fortfarande vara dyrare och styvare (oftast dåligt på en vågbräda) men inte längre signifikant lättare.
Jag tror Jonas Landwehr (svennes polare) är något på spåren. Man kan bygga lätt till sig själv när man vet vad man får och har rätt förväntningar på vad brädan skall klara och inte klara. Men ”på bred front” går det i princip inte.
-
Spackel-slip-spackel-slip-spackel-slip-lack. Naturligtvis borde man klara sig med en bra spackling följd av slipning, men med min begränsade hantverksskicklighet brukar det bli ett par omgångar för att verkligen få det snyggt (om man prioriterar det). Att bara lacka flera gånger hjälper inte. För mig är det liksom så att antingen stannar man där du är nu och skiter helt i spackel och lack. Eller så gör man det ordentligt hela vägen. Lack på taskigt underarbete är det fulaste.
-
Att jag inte gjort det här förut! Så mycket enklare att scrolla än att pilla på små löjliga knappar. Enkelhet regerar,
