ola-h
Forumsvar skapade
-
Finns det inte något trick där an gnuggar in hela fenhuvudet med tvål (vanlig hård tvål, inte flytande), monterar den, tar loss den och sedan mha var tvålen skrapats bort mest får en indikation på var den ”klämmer”? Testa detta.
Först på brädan där fenan passar. Fota resultatet. Tvåla in på nytt och testa i den andra brädan. Förhoppningsvis är klämpunkterna inte på samma ställen. Fila i så fall där den klämmer på Fanaticen men håll dig borde från där den klämmer på iSonicen.
Som Jester säger är det troligen sidorna (framför allt kortsidorna) som du skall inrikta dig på.
Jag vet inte hur bra denna metodik funkar, men det kan vara värt ett försök.
-
Intressant. Jag vet inte riktigt om någon av Simmers brädor motsvarar denna. Vår FW är t ex rutt mycket kurvigare och mer ”våg-aktig” skulle jag gissa. Däremot har vi testat en del protos som låter mer lika denna med bland annat riktigt snabb rocker och den typ av tunnare för/tjockare akter som Roberto snackar om. Dessa brädor har inte riktigt passat in i vår range för tillfället, men kanske i framtiden. Som så ofta är det svårt att säga att ett viss concept är direkt bättre än ett annat. Det är bara olika sorts kompromisser. Och som ”producent” får man därför tänka lite på att hela linjen erbjuder lite av varje.
-
Normalt lägger man fiber även runt boxen, trycker ned, och sågar/slipar ned när det härdat. Sedan räcker ett lager ovanpå. Det som du lägger ovanpå gör i praktiken väldigt lite för styrkan.
-
Jag hade under en period ett stort plattformstakräcke. Det hade den egenheten att bilen drog märkbart mer bränsle när tackräcket kördes på bilen utan last än när man hade 5-6 brädor, skidbox mm på. Det måste ha blivit helt sjukt med turbulens runt själva ”golvet” på plattformen. Så i det fallet var det en stor miljövinst att ständigt köra med hela utrustningen på taket.
-
Schysst! Ser fram emot resten av storyn.
-
Helt sjukt. Extremt imponerande segling.
-
Frugal har rätt mycket rocker. Ungefär samma som Fly. Men inte mycket tailkick alls.
Masses bräda, kallad Freegal, har nästan lika mycket rocker under mastfoten, men har sedan en väldigt plan tail. Det är helt enkelt ett snabbare flow från kurvig till plan när man rör sig bakåt. Redan frugalrockerns är (trots sin kruvighet) väldigt ”low drag”. Freegal ännu mer så, men har framför allt (är det tänk) också betydlgit mer lyftkraft i sig (lift). Även med hjälp av andra rails.Jämförelsen med Amigu är inte helt irrelevant, men den är faktiskt nästan 10cm längre och snarare lika lång som mina ”vanliga” brädor. Outline mm är i praktiken inte så lik heller. Snarare säger mig mig minna att rockerkurvan hade vissa likheter. Den var relativt sätt också rätt plan i aktern.
-
Ja, produktion pågår. 77, 88, 99-litersversioner samt en 66 som görs endast på special order. Å som Masse antyder har vi funderat ihop en specialvariant på 100 liter och rakare rocker, hårdare kanter etc som skall kunna konkurera med en freestylebräda i planing och effektivitet, men ändå svänga rätt bra. Kan bli intressant. Men det är på proto-stadiet. Mao en custom. Lite så där halft off the record finns det alltså möjlighet att göra en och annan custombräda nu om någon är intresserad av något speciellt
-
Nachoman, du köpte din bräda av mig, eller hur? Fw95? Jag tycker inte du skall göra något åt botten generellt, slipa eller så. Det är en tidig bräda du har och dessutom en extra lättviktsvariant. Vi har sedan dess bytt till hårdare skum. Som Masse skriver var det lite väl mjukt på de tidiga och på din som dessutom är lättare byggd blir det antagligen känsligare. Men såtillvida inte något ”helt nytt” fel dykt upp så är det bättre att segla vidare.
Boxen däremot… det felet har jag aldrig sett live. Jag blir alltid lite nervös av boxar…. Å ena sidan är det nog som Masse säger att det skall mycket till innan det suger in vatten här. Å andra sidan är det svårt att veta hur det blir när det flexar under körning. Är du inte allt för rädd för lite jobb eller att brädan blir lite fulare så skulle jag slipa bort färgen runt boxen och kolla. Verkar väven som går ned runt boxen torr krävs en större reparation. Är det bara torrt ”över” boxen kan du lägga på ett rektangel med 80g väv över boxen, spackla och slipa snyggt, lacka lila och sedan skära upp för boxen och fasa kanterna lite. Då är du säker. Ingen svår grej, egentligen. En rätt bra grej att träna på om man inte har tidigare lamineringsvana. I dylika fall väter jag alltid först igenom fibern på ett separat bord och lyfter sedan över på brädan. Då blir det oftast ingen slabb som rinner ned i boxen.
-
Jag har inte superkoll på detta, men som jag uppfattat den teoretiska teoridebatten så verkar det som att den gamla sanningen att superskarp bakkant är bäst har att göra med vilka beräkningsmetoder man använder snarare än hur det funkar i praktiken. Beräkningsmetoderna är helt enkelt för dåliga för att på ett bra sätt hantera andra bakkanter än helt skarpa, men det bryr sig u inte vattnet om. När det gäller visselljud så har jag också hört rådet att fila bakkanten lite ”snett”, dvs 45 grader som Alexasu skriver. Det var länge sedan jag hade några skrikande fenor så jag har inte testat det på länge.
-
Svårt att säga säkert utan att vet hur seglet skall se ut, men utifrån en generell bedömning ser ju riggen väldigt konstig ut och den gissning som flera är inne på – att masten är för mjuk i toppen – verkar rimlig.
-
@alexasu 710254 wrote:
Har haft mina i över två år och visst är de rätt naggade i framkant, men de håller och är täta än!
För information så sliter jag inte ut mina utifrån utan inifrån. Neoprenet under höger stortå liksom bara faller isär. Jag gissar att jag liksom spänner tån nedåt när jag seglar. Lägger man ihop de senaste tio årens skor har väl min högra stortå grävs sig igenom drygt en decimeter neopren vid det här laget…
-
Jag kör Atan. Överlägsen känsla, tycker jag. Men de håller ju inte direkt bra. Det går åt mellan ett och två par per säsong för mig. 1.5 paar per säsong i snitt, kan man säga. De tjocka vinterskorna brukar hålla två säsonger, men de tunna sommarskorna klarar sig aldrig mer än en säsong. Jag kör dem i rätt små storlekar. Lite tappade naglar får man stå ut med för bättre känsla… Kanske är det också därför de slits lite ovanligt snabbt.
Men som sagt, de är riktigt sköna och sitter precis lagom bra i stropparna.
-
Skicka mig en bild till ola.h at simmerstyle.com så kan jag kolla på det.
-
@Tea-bag 710048 wrote:
Firemove 120 var med i senaste nummret av tyska surf som damp ner i brevlådan för nån dag sen (100 versionen var med för någon månad sen). Återigen kom den mitt i fältet med medelmåttiga betyg både när det gäller tidigplaning och fart. Det var 3-4 brädor som var bättre i de kategorierna. Den fick beröm för planande jipp. Att det är en superbräda som är bra på allt som den ibland hypas här framgår inte alls. Jag har själv seglat den och håller i stort med vad som står i testet. Medelsnabb, hyfsad i planing men det finns klart bättre, bra dämpning/komfort, svårhoppad. Jag har testat LTD versionen.
Kanske säger det mer om testerna än om brädan? Som jag ser det bilder Firemove lite av en ny kategori brädor. Rätt typiskt att sådana har svårare att prestera i tester som är konstruerade för andra kategorier brädor. I själva verket så är testerna och de testkriterier som används i rätt hög grad med och formar vilka brädor som utvecklas. Och det som ligger utanför ramen presterar då som bäst medelmåttigt i testerna. Det finns andra exempel genom åren. Anledningen till att så många gillar RRDn i verkligheten har inte med några procent hit eller dit i planing att göra utan det beror på att den träffar rätt i _känsla_. En slags kvalitet snarare än en kvantitet (som fart eller planign).
