ola-h
Forumsvar skapade
-
Ja, det finns ju sjukt många variabler i fen-trimmet. Jag börjar få viss känsla för vad olika toe in gör och även hur positionen av fram resp bakfenorna i längsled gör. Enkelt uttryckt så är det som de säger i filmen. Fenorna ihop gör mer loosehet, fenorna isär ger mer stabilitet. (Men det är lite lurigare med vad som händer när man flyttar alla fenor framåt, resp bakåt… detta har dock mindre effekt än isär-ihop när man pratar de små justermån som vindsurfingbrädor oftast har så det är mer en fråga för den som shapar än den som seglar). Toe in är det ju mycket snack om, men personligen ser jag det som en variabel som reglerar när i svängen som framfenan börjar verka. Med lite toe in så hugger framfenan i nästan direkt när man inleder svängen. Dvs mycket driv även om man inte pushar brädan så hårt. Men också rätt lynnigt. Mycket toe in gör att framfenorna inte gör så mycket nytta förrän man pushat lite mer i svängen (= mindre driv).
Men splay har jag inte experimenterat så mycket med. Jag tänker att man med splay kan få ännu lite softare ingång i svängen, men ändå kunna köra en lite större/drivigare framfena som ger bra grepp när man väl är i svängen.
Överlag försöker jag jobba fram ett fentrim (och även en brädshape) som liksom reagerar mer på vad seglare gör. Enkelt uttryckt en bräda som känns lätt och reaktiv när man står ”över” den men som är greppig och drivig när man lägger kroppsvikt framåt eller inåt i svängen. Som sagt är detta inte bara positivt eftersom en sådan bräda också kan bli mer ”känslig” och inte kännas så bra om inte seglare gör rätt saker. Vill man ha en fen-setup som är enkel och inte direkt reagerar så mycket på vad seglaren gör så funkar ju ”den vanliga” quad-setupen bra (med t ex 9-10cm framfenor och 14-16cm bakfenor, monterade rätt så tätt) väldigt bra. Hyfsat förlåtande och mjuk svängingång, hyfsat driv, hyfsat grepp och i princip samma känsla oavsett hur man står på brädan.
-
ola-h
Medlem5 januari, 2013 vid 21:13 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Till salu, ge bud
Simmer Freewave 85
Simmer Freewave 95
Simmer Freewave 105
Simmer Quantum 75
Simmer Fly 75
Simmer Fly 69alla nyskick
2012 Simmer Blacktip 3.7, 4.0, 4.2, 4.7
2011 Simmer 2xc 5.52011 Starboard iSonic 86
2011 Starboard SUP Superfish 9’6″Hotsailsmaui single boardbag 400:-
Hotsailsmaui segelbag,. 300:-
Starbord boardbag for lång SUP 12″ (370cm)
även en del andra Starboard boardbags.maila på ola.helenius@me.com eller skicka PM.
-
Absolut finns det fördelar med den sortens shape också. Jag håller t ex fortfarande EVO-brädorna (med rätt mycket tailkick och reletivt bred tail) som kungen av ”autopilot” när det gäller att gå vertikalt, dvs de krävde minst seglarkompetens och seglarenergi för att svänga vertikalt mot vågen. Inte ens dagens loosa multifinbrädor har riktigt samma ”schwung” i det här läget. Allra bäst var originalet EVO 74 från 2003. Men tom EVO-brädorna blev gradvis mer allround och kompromissade bort några uns av denna känsla mot bättre driv och grepp i svängen.
Helt klart vore det kul att bygga en modern variant av EVO74, kanske tom ännu mer utpräglad, men samtidigt tycker jag just nu att det är roligare att jobba på det som jag tänker mig som mer ”high performance”. Men däremot finns det alltid i mitt bakhuvud att en viss bräda också skall funka om man väljer den större i storlek. När det gäller Frugal tänkar jag just att den skall bli mer ”fish-betonad” känslan om man kör den stor (till priset av mindre range).
När det gäller fenor har jag den senaste tiden också kört en del asymmetriskt, och även lagt in lite splay i fenorna. Verkar funka bra.
Absolut måste vi jämföra din CA med en större Frugal i Åsa till våren.
-
@Lars_K 705215 wrote:
Ola, varför inte bredda häcken rejält och lägga till tailrocker, som en riktig fish?
Det finns ju inte många lättvindsfishar på marknaden. Starboard hade ju en Starfish för länge sen…men marknaden för en sådan bräda är kanske för begränsad. De har en NuEVO på gång nu dock som verkar vara lite åt Starfish hållet.
Jag ser att du vill ha allroundegenskaper i denna. Men en specialplanka är ju alltid kul att ha i quivern. 😉
Jag snöar nog iofs alltför mkt in på namnet ”Frugal Fish”. När jag tänker ”Fish” ser jag framför mej en annan typ av bräda… :santa:Vi kommer inte att Fish i namnet. Däremot hävdar jag att brädan kommer att göra det som en en bräda av typen Starfish gjorde om man väljer den en storlek större och ev trimmar fenuppsättningen något. Glöm inte att Starfish var över 25 cm längre. Där stog man på ett mer traditionell ställe på brädan och tailen blev verkligen ultrabred. Därför var man tvungen att ha all tailrocker för att kunna svänga och för att kunna hålla ned tailen i vattnet. Nu (med Frugal), med moderna fenuppsättningar och genom att man står mycket längre bak så kan man tänka annorlunda redan från början med rockern och placera kurvan där den gör mer nytta än längst bak i tailen. Jag tänker liksom mer som med flex/skärning i en skida där det är självklart att det är hela kurvan som ”räknas”. SÅ även på en vindsurfingbräda, egentligen. Mao, jag bestämmer hur mycket kurva jag vill ha som helhet, sedan ”smetar jag ut den” på lämpligt sett. Med mindre tail på brädan så kan man helt låta mer av krökningen ligga kvar på mitten istället för där bak. Glöm inte att i sega vågor och lättvind är möjligheten till acceleration i vågen väldigt viktig och en rocker med mycket tailkick är egentligen inte så bra då (dvs man få då kompensera med mycket bredd istället, och då blir dels hela bräda segare).
@challgren 705217 wrote:
Intressant med bilden med alla outlines ovanpå varandra Ola!
Kanske blir att sätta sågen i min 92:as tail och göra om den till en 88:a Frugal 🙂Varför inte. Men det är en del andra variabler som helst också borde ändras.
-
Det var en av de stora frågorna innan jag testade brädan. Hur skulle den gå på väg ut, genom vågor, när man hoppade etc? Men redan första repan ut så kände jag att brädan var mycket mer ”normal” i den betydelsen än jag hade trott. Den kändes helt enkelt inte alls kort eller konstig. Och senare upptäckte jag som sagt att den snarare var bättre, i betydelsen att den klarade chop och överriggad segling världigt bra och också är enken att ta sig genom vitvtten med. Det är helt enkelt så att avsaknade av tail verkar ”lösa upp” brädan och göra den mindre studsig och bockig än en normal bräda. Jag är ju själv ingen hoppare, så jag kan itne säga så mycket om det, men för mig verkar det vara bra pop och avstamp i den. Det märks också när man gör airials, den ”släpper” liksom från vågen väldigt bra. Överlag är hela principen med den här brädan att göra shapen väldigt ”clean” utan onödiga detaljer som behöver kompensera varandra. Jag har helt enkelt ”tagit bort” onödiga detaljer. Genom att t ex ha så lite tail på den så behövs ju inte en massa rocker i tailen för att brädan skall svänga. Därmed kan man ge den en mycket renare och snabbare rocker i tailen.
Masse: Ja, det borde vara en bra bräda för både Guincho och Torö. Det man skall betänka är att det inte är den enklaste brädan att guppa med i väldigt låg fart om man kör den med liten volym. Den är som sagt smidig genom vitvatten, men i rent sjunkläge kräver den en del balans.
För Jesper som behöver lite rejälare doningar där borta lockar jag istället med den här Jaws-brädan till Kai som jag hoppas få tillverkad snart. Den är närmast motsatsen till Frugal-brädan. Fast inte heller Jawsbrädan är direkt superlång eller supersmal. 234×55.5 på ca 83 liter. Men liksom surfarnas brädor är den specifik designad för att ha bra glid och vara lätt att komma på vågen med.
Om det nu fortfarande går att segla Jaws med alla paddelsurfare på plats.

-
Ja, helt klart produktionsplaner. 77+88+99 ser det ut som det kan bli. För mig har den inte varit tänkt som lättvindare från början utan snarare som allround performance bräda. Och sedan jag fick den har jag knappt stått på nå´t annat ens i fullpower 3.5. Just kontrollen i mycket vind är en av de mer överraskande egenskaperna. En enkelt uttryckt, vill man ha den som allroundvågis kan man välja den strax under sin vikt. Vill man ha den som ett mer lättseglat lättvindskomplement kan man välja den strax över sin vikt.
Det är lite smådetaljer kvar att justera före produktion och nästa proto, som antagligen blir produktionsbrädan kommer ha vissa justeringar av outline, tail och rails för att den enklare skall sitta i en hård sväng. Annars är just hur enkelt man kan variera karaktären på svängen en av de stora grejjorna på denna bräda. Den är också ännu mer trimbar medest olika fenor än våra andra brädor. Vi jobbar på ett helt nytt quad-kit till den, och även en speciellt twin-uppsättning som vi tror mycket på. Sen går den också utmärkt som thruster. Jag har inte kört den som singel än dock, men det skulle vara kul att testa. Rockerkurvan, men mycket kurva fram och rätt lite kurva bak borde kunna vara riktigt snabb.
-
Jag menade 214. Slant lite på tangenterna. Nedan ligger tre brädor på hög. En fw 95l (235*60.5), en Quantum 95 (231*60.6) och en Frugal 99 (217*62.7). Frugal ligger 10cm framför så att stropparna hamnar på samma ställe som de andra. Då ser en sådan bräda inte längre superkort ut. Inte heller ser tailen särskilt bred ut längre.

-
Tur att jag skickat min Jaws-bräda till byggaren nu då. Kanske kan den funka även till ett stort Kuau.
När det gäller Chopper så är den inte nämnvärt kortare eller bredare än många andra brädor. Rent längdmässigt i den lägre delen av standardspektrumet, kan man säga.
Black Box är dock rätt kort, 242*62 på87 liter eller nåt. Den verkar relativt utpräglad för lättvind. Min egen variant är istället gjord för full on performancesegling i även mer radikala förhållanden. Windsurfingens motsvarighet till en modern shortbord, liksom. 210*57 på 77 liter upp till 217*63 på 99 liter. Nedan en 75l-proto:

Generation 3 av denna väntar förhoppningsvis på mig på Maui när jag kommer dit.
-
@Markforce f.d. Markram 704642 wrote:
Förresten Ola – har du koll på ”din” fabrikörs LCA?
Det vore bra om branschen utmanade sig själv här tror jag. Ett problem är ju också vad vi skall göra med uttjänta surfprylar.Nej, inte alls. Jag tror att ett problem med en branch som windsurfing är att den är tillräckligt industriell för att vara farlig, men allt för resurssvag för att svara på miljökrav på ett bra sätt. Dessutom är det totalt sätt väldigt många olika processer inblandade. Det är alltså i princip de omvända om man jämför med exemplet pappersbranchen. Så antingen får vi förlita oss på enskilda hemmapulare kommer på miljösmartare lösningar eller kanske på en det mångdubbelt större och resursstarkare surf-branchen känner sig manade att göra något. I båda fallen finns några lovande försök.
Mellan tummen och pekfingret lär nog den största boven i en vindsurfingprodukts livscykel vara transporter till och från vattnet.
-
Visst kan man diskutera konsekvenserna eller vad vi kan göra eller om det kanske finns andra saker som är ännu värre (läskig gegga i havet, hormoner, den teknologiska singulariteten etc etc etc), men för mig ter det sig tämligen solklart att fenomenet (människoinducerat global uppvärmning) är ett faktum. För en diskussion, se:
Att det ändå ibland i media kan framstå som att detta är en fråga beror (som det också beskrivs i länken) på att de intressen som vill spela ner risken är några av de resursstarkaste som finns. De håller sig så att säga med egna ”forskare” som dock inte verkar publicera i vetenskapliga tidskrifter, vilket i praktiken betyder att man kan se deras resultat som rent tyckande, inte forskning. Några perfekta exempel på hur industrin ser på det hela finns i dagens SvD:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/klimatfragan-klyver-naringslivet_7753196.svd
-
Äh, det var bättre förr. Jag tänker på år 1111 klockan 11.11.11
-
Nu funkar det. Lysande. Snart blir det mer kortbrädor istället, Svenne.
-
Funkar fortfarande inte. Men själva vimeofilen funkar om man luskar ut länken och kör i annat fönster. Mao videon i sig är inte flashvideo, så det måste vara flash i något annat ”lager”, liksom, om det ens är ett flashproblem.
-
@challgren 704515 wrote:
För att återgå till trådens huvudämne…framtiden är kort…och att skala bort allt onödigt, så kommer här en video på en surfbräda som gjort precis det. Lite inspiration kanske Ola?
Jag har skissat lite på liknande lösningar, men tror inte riktigt på det på en vågseglingsbräda. Med signifikant kortare nos än jag redan kör så tror jag att man måste börja justera sin seglingsstill rätt rejält.
Btw, videolänkarna surfzone funkar inte på ipad. Men er ingenting annat än white space.
-
Min poäng var inte att diskutera om mer eller mindre politisk styrning, rent generellt. Poängen var att den ideologiska hållningen att vara skeptisk till politisk styrning så ofta verkar ligga bakom ställningstagandet att vara skeptisk till ”den globala uppvärmningen”.
