ola-h
Forumsvar skapade
-
Aj fan då, Svenne. Själv valde jag att inte bryta tummen och funderar fortfarande på torsdagsmorgonen.
-
Hmm, Hmmm. Jag har iofs lite längre att åka. Men likaså bokad på torsdag, i alla fall från 13 vilket skulle innebär att jag som längst kan segla till 10 på torsdagen. Kollar onsdagsmorgonprognosen och bestämmer då.
-
Hmm. Känns lite för tveksamt för onsdagen, eller?
-
Som Masse säger. När du väger 95 och huvudsakligen seglar 5.0-5.6 så är det Quantum 95 som gäller. Jag vet inte om de finns hemma för tillfället, men kan kolla och återkomma.
-
Vad tror ni om onsdag?
-
ola-h
Medlem5 november, 2012 vid 22:34 som svar på: Maui Makani Classic 2012 Sports Event Thu Oct 25Varför inte en vindsurfingvariant. Lite skitsnack om gamla tider med Levi, Polakow, Robby och Roediger å så allihopa ut för att segla med Robby-stil, etc etc.
-
-
ola-h
Medlem31 oktober, 2012 vid 10:25 som svar på: Maui Makani Classic 2012 Sports Event Thu Oct 25Helt otroligt bra segling. Men det är ju också intressant att se rätt många ”nybörjarmisstag” av stora namn. Och så tycker jag trots allt att det är rätt stor klasskillnad mellan seglarna. Alla som är med har ju grym timing, kan Hookipa, vet var man laddar sina airs osv. Men skillnad i speed, varpå vågen de lägger svängarna, hur vertikalt de går etc är ju milsvid. Dock är det inte alltid stilen som går vidare. Tävling är tävling. SJälv tycker jag att Polakows segling imponerade stort. Det är alltid kul att se honom när han är på humör.
-
tws;701766 wrote:Ola lager bredere brett for kompensere for at dere fortsatt seiler med kroken på magen og trapesen i ryggen.
Jag anpassar huvudsakligen bredden på mina brädor till farten i vågridningen. Snabbare våg= smalare bräda. Segare våg= bredare bräda. Det handlar om driv man vill kunna plocka ut (respektive ur mycket man kan hantera) från brädans rail. Sedan kan man ju med teknik och en bra bräda givetvis klara av ett rätt stort spann av ridningshastigheter på en och samma bräda, men i princip är det detta som för mig är det centrala.
Håller man sig till segel från 5.3 och ned (ev 5.0 och ned för små seglare och 5.6 och ned för stora seglare) så spelar inte bredden (längre) någon direkt roll för segelstorleken eller vindstyrkan. Våra bredare brädor (Quantum) kommer möjligen igång aningens tidigare än våra smala (Fly) i samma storlek, men det är mer en effekt av rockerkurva och botten än av de 1.5-2cm extra bredd. Breddan är, som sagt, snarare en anpassning till hur snabbt jag förväntar mig att seglarna rör sig på vågen (relativt deras respektive förmåga att lägga kraft i svängen).
En ytterligare funktion av bredden på brädan är krökningen på outlinen. Om man t ex vill ha en rakare rocker så vill man typiskt lägga på lite extra krökning i outlinenen för att hålla brädan loose (om det nu inte är ej Jaws-bräda man designar, vilket jag faktiskt just nu gör). Man kan skapa mer krökning genom kortare längd och diverse andra trick, men bredden är också ett viktigt verktyg för detta.
-
Jag såg att Apple använde en up to date sida från surfersmag i promomaterial för den nya lilla ipad:en. Symptomatiskt?
-
TWS: Jag skall återkomma till frågan när jag har börjat rida vågor ikrokad.
-
Planing;697688 wrote:@Ola: Hur beter sig korta brädor i chop?
Efter ett par til sessioner med 4.2, 4.0 och fullpower 3.5 kan jag nu konstatera att Fishen är sjukt bra i chop. Faktiskt nästan löjligt lugn och fin även jämfört med smalare och mindre vågisar som jag har. Troligen är detta en effekt just av att man står så långt bak. Ingen direkt slump att slalom- formulabrädor har stropparna långt bak och dessutom cut outs så att man liksom kommer ändå längre bak. Det är liksom som att brädan flyter helt fritt över choppet.
Sen fick jag lite bilder från Meeru-Robban också. En enda sväng från en trevlig session nyligen. Jag har tyckt att brädan är lite väl slajdig i känslan och har justerat lite på nästa proto (och även fentrimmat lite mer), men som synes funkar carven ändå rätt bra. Jag tycker att den här svängen är rätt så representativ för hur tight man kan svänga brädan med full rail utan att tappa fart. Kollar man bild för bild kunde nästan var och en av dem vara den sista i svängen, men så kommer en bild til och det bara fortsätter. På väg mot vindsurfingversionen av en roundhouse cutback….







-
jag brukar inte vara särskilt försiktig och jag har brädor där jag satt i och ur stropparna säkert 15ggr. Jag har känslan att om man inte är riktigt brutal så tenderar skruven att hamna i den gamla gängan. Å andra sidan har jag dubbelplugg på mina, så då är ju inte risken så stor att man drar ur skruven. Men det skadar aldrig att vara försiktig.
Faktum är att under mina år på Starboard, så var största problemet då skruvarna skulle i första gången, ett par ggr pajade pluggen direkt alternativt skruven gick av. Starboard bytte först till längre skruv för att det skulle vara enklare att få fästa när man skruvade i första gången innan stroppar och pads liksom komprimierat sig. Sedan bytte de till de fetare struvarna, som knappast lär gå av, men som sagt är sjukt jobbiga att få i. Jag brukar lägga en liten, liten klutt silikon på skruven vilket gör stor skillnad. Det är löjligt hög friktion och drar man med maskin kan man faktiskt bränna sig på skruven efteråt. Med silikonet får man bättre glid och jag har ändå inte haft problem med urskruvning. (På Simmerbrädorna är det, om fabriken gör sitt jobb, lite silikon i pluggarna när man får brädan).
Den där lösningen med ”flytande lim” (en slags epoxiprodukt) tycker jag inte funka något vidare. På en vågos med enkelplugg lär det inte hålla i längden. Om man har standardskruvarna (5mm?) från Cobra och får problem är den enklaste lösningen att gå på den grövre dimensionen. Jag har några sådana kvar i reserv om någon är i akut behov. Jag vill minnas att JP levererade med 5mm-skruv, men också skickade med ett par 6mm som reserv. I alla fall för några år sedan. Smart move. Jag vet inte om alla pluggar från Cobra är i samma material, men de som jag har sett var inte direkt bästa plasten i.
-
Jag tror att de senare versionerna (röda) har lite bättre stål än de tidiga blåa. PH3 Skall annars bit-storleken mycket riktigt heta. Men en bra ph3-bit klarar man sig långt. De flesta som skruvar sönder sina skruvskallar på fotstroppsskruvarna försöker med ph2 eller någon pz-bit och de passar helt enkelt inte.
-

Starboards Tiki Tool tycker jag är den bästa.
