ola-h
Forumsvar skapade
-
Ring och prata med Marcus på SUrfersparadise. Han boarde vara hemma från Maui nu. Han har kört RRD 04 och har dessutom så mycket andra brädor att sälja att han inte måste propsa på just den (relativt JP/Fanatic etc) om han inte tycker den är bra. Fundera gärna ut innan vilka egenskaper i brädan du vill veta något om. En allmän fråga: ”är den bra?” får säkerligen svaret jag. I pruinsip allt på marknaden är ju grymt bra om bara användningsområdet passar.
-
Vet du något billigt boende för en typ 8-10 dagar i feb-mars…
-
Precis. För stora människor är A88 en grym allroundvågis.
-
En kompis till mig som väger 70 kg kör 88:an ned till 4.2 med framgång. Det beror i och för sig att han inte gillar karaktären hos sin lilla bräda lika mycket som han gillar Aciden. Acid 88 är en bräda som är mycket lugn och fin i vattnet, och därför klarar den förvånansvärt mycket vind och chop innan den blir studsig. Sedan är det ju självklart att en så stor bräda endast för jättemänniskor är den idealiska brädan när det är bra drag och stora snabba vågor, men det är en lite annan fråga, misstänker jag.
-
Det som anges är vikt per kvadratmeter. Utan viss erfarenhet är det svårt att avgöra genom att bara titta på väven vilken ”vikt” den har. Ofte brukar det går att läsa sig till i något datablad. Annars får du väl klippa ut en kvadratmeter och prova.
165g/m^2 är en rätt normal väv med dragning åt det tunna hållet. En riktigt fet väv kan var över 200-250g/m^2 och 60g/m^2 är att betrakta som en tunn väv.
-
Trevligt.
Det börjar väl bli rätt korta och kalla dagar däruppe nu, eller. Har inte provat att vindsurfa Norge och Stavanger, men jag blir helt klart sugen. Kanske en trip till våren kan vara någon. Vilka vindriktningar, och storlek or riktningar på swell funkar?
-
Om du huvudsakligen kör i Apelviken och vill utveckla din segling med lite mer hopp och segling på vågorna, kanske till och mer freestyletrickning och riktig vågridning, då känns en freestylewave som rätt köp. Genom att välja brädan lite större kan du förskjuta egenskaperna lite mer åt freestyle och lättvind, genom att välja brädan lite mindre kan du få något som mer liknar en vågbräda (för Apelviksförhållanden). Eftersom du skriver ”brädbyte” så antar jag att du inte skal behålla din flow och då kanske en lite större bräda ger dig ett mer allroundmässigt användningsområde.
OBS: bland de brädor du nämner är Goya freewave snarast en riktig vågbräda (för ”sega” förhållanden) än en freestylevågis. Rätt stor skillnad, faktiskt.
-
Jag har ingen bra koll på priser på våtdräktsmarknaden, men har väl inte direkt känslan av att man betalar extra för den ”fräcka” designen på Core Raptor. Jag tänkte inte direkt på den när jag köpte dräkten (men en och annan har kommenterat min nya framtoning på stranden efter köpet…).
När det gäller dräktens övriga prestanda så tycker jag den är bra. Den är en bra kompromiss mellan surfdräkt och vindsurfingdräkt med den smidiga dragkedjan och relativt tighta underarmarna. Vatteninsläppen är förstås större än hos en dräkt med torrkedja (med då pratar vi mer kulor).
Kvaliteten på dräkten verkar, så här efter en säsong, bra. Min tidigare Sola höll i och för sig sex säsonger (sedan gick kedjan, men dräkten är fortfarande OK), så Rip Curlen har lite kvar att bevisa. Det viktigaste med våtdräker är kanske passformen, så att prova lite olika modeller först (trots att det är rekordtråkigt) är inte fel.
-
Hej
Jag eftertsträvar lite mer precision här. Gäller det race, freeride, freestyle eller våg? Vad är kort, 430 eller 340? För mig är 430 en grymt lång mast, så lång att jag inte ens har en sådan utan stannar vid 400 som alltså är en lång mast för mig. 340 är å andra sidan kort för de flesta. Faktum är att jag kört två olika 340-master, och till och med i denna korta längd var det skillnad i ”snärtigheten”. Å andra sidan kan en lite mer ”dämpad” mast kanske vara skönt när det är grymt mycket vind, chopigt och studsigt i största allmänhet. Sedan är det ju så att även om det går att känna skillnad på olika 340-master så är det mycket riktigt som du säger att skillnaden ökar ju längre masten blir. Dock tycker jag att man även vid 400 känner en rätt tydligt skillnad, speciellt på segel över 5 kvadrat.
Kör du vågsegel, eller kanske freestyle finns ett flertal schyssta master med 55-75% kol, t ex Simmer SC-6. Givetvis får du bättre prestanda med en 100%-are, men du får också betale rätt mycket mer. SC-6 (t ex) är en helt OK kompromiss mellan pris/vikt/hållbarhet. Vill du ha nåt hållbarare för vågor så kanske GulfTechs nya 60%-are (needle/rdm) kan vara något. Den ligger hyfsat till i pris för att vara rdm.
-
Precis. Och, jag har kvar ett par tre par från 80-talet som är rejält kuk-tighta.
-
Det är inte mastfoten som sitter närmare nosen, det är nosen som sitter närmare tailen…
-
Intresserad av heminredning och mode? Nej snarare var det bara några personliga idemässiga inblickar, helt påhittade av mig själv. Intressant om de verkar slå in dock (se Surferdudes inlägg ovan). Kanske trendorakel skulle vara ett intressant yrke?
-
Jag tror på att fler brädor blir kortare. Jag vet att det på vissa ställen experimenterats med vågbrädor ned mot 2m.
För övrigt tror jag att heltäckningsmattan är på väg tillbaka, vänta er de första vibbarna i denna riktning inom 5 år. Desutom har jag länge argumenterat för moduliserad förvaring hemma i form av väskor (IKEA har nappat lite på detta har jag sett). När det gäller skidkläder tror jag dagens funktionalitetshysteri kommer ersättas av mer stil, glitter och glamour. På surfklädessidan kommer tighta surfshorts dessutom igen snart (även på killar, alltså).
-
Hej
Enligt rykten kommer den tidigast i januari ut ur pressarna (och sedan skall den ju fraktas hit också vilket tar ett par månader på båten). Intresserade rekomenderas ta kontakt med generalagenten i tid så de i sin tur är ute med en beställning i tid. By the way, jag kommer ta grejor med flyg från Thailand i januari, så kanske kan snabb frakt samordnas. Beställning mm måste förstås ändå gå genom Surfcompaniet.
-
Jag har mätt en del rocker kurvor med en rockermall (lång ”linjal” men pinnar var 10:e eller 5:e cm), ritat mycker rockerkurvor i mitt eget datorprogram för ändamålet (som också räknar ut och plottar krökningen) och tittat på en hel del rockerkurvor direkt på olika brädor.
Det finns ett par saker att säga. Dels, med lite bakgrund och erfarenhet så kan man bara genom att hålla en linjal längs punkter på brädans botten få en viss bild av vad som händer. Detta gör jag med alla brädor jag ser, nästan. Den här metoden ger förståss inte tillräcklig info för att kopiera kurvan, utan då måste en rockermall fram. Till och med med rockermall är det vanskligt, faktiskt och i allmänhet behöver man manuellt gå in och korrigera små mätfel. Detta brukjar jag göra genom att först mäta kurvan med rockermallen, köra in den i mitt program och överföra den till en kontinuerlig kurva och sedan plotta krökningen. Sedan går jag tillbaka till brädan och bedömmer (optiskt, mha linjal mot bottten) om krökningen verkar stämma. Ibland får man justera lite innan det ser helt bra ut. Jag är rätt säker på att detta ger en bättre kopierad rocker än den man får genom att enbart mäta.
Tyvärr har jag nu bara mitt program i en gammal dator jag inte använder. Det bygger på ett program som heter MATLAB som är lite dyrt. Jag har inte heller på ett tag mätt några rockerkurvor exakt (men vill göra det så fort jag får tid att uppdatera programmet skaffa mig en egen rockermall). Därför har jag ingen aktuall ”rockerstatistik” att dela med mig av.
Få vågbrädor är helt plana någon längre bit. Däremot har de ofta ganska lite kurva just runt, eller strax bakom, främre fotstroppen.