ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag håller definitivt med de tre inläggarna nedan. Det finns ingen anledning att gå på så små prylar. Att de är lätta och lite enkare att dra rigg med blir bara en förrädisk känsla. Segelt ger helt enkelt ingen feedback om vad som är rätt och fel vilket är A och O när man börjar. Bättre är då att satsa på ca en (0,5 kvadrat) storlek mindre än vad du skulle köra (om du väljer segelstorlek som en typisk vågseglare ungefär). Däremot hjälper förståss superlätta prylar, gärna rätt mjuka.
Som sagt kan det, speciellt i fortsättningsstadiet, vara ett smart trick att köra en mastlängd kortare tillsammams med en lång förlängare (typ 4m+40cm till en 5.5-6.0:a). Det ger ett lite mjukare segel.
Min fru kör lite då och då och gick direkt på beack/vattenstart med mina relativt små prylar. Det är givetvis lite på gott och ont och det krävs handledning, motivation, långgrunt och relativt blåsigt för att det skall funka. För tillfället får hon köra på en 84-liters freestyle-våg och i lättvind 5.3-5.9. Det har dock hänt att hon kört 3.7, men då blåste det rejält. 84 liter tokflyter för en 55-kilostjej.
-
ola-h
Medlem29 september, 2003 vid 07:47 som svar på: 6.2 — the holy grail to Stockholm windsurfingJag har kört Hot Psyclone 5.9 (2003) och 6.3 (2002). Liksom det rapporteras om Gaastra Echo tycker jag inte bomlängden direkt stör. Det är lätt att tro att ett segel med lång bom liksom skall kännas större, att trycket kommer längre bak över fenan och att ett sådant segel inte skulle funka lika bra på en mindre bräda som ett lika stort men smalare. Det är dock inte sant, i allmänhet. När du seglar seglet lutas det ju bakåt och på ett smalare segel med tryckpunkten högre upp kan då tryckpunkten hamna längre bak på brädan.
Nåväl, Jag är grymt nöjd med Psyclone. Som du kanske vet vann 6.3:an tyska SURFs freestyletest 2003. Från 2003 är seglen dessutom sydda för RDM. Två saker som är speciella med Psyclone är den mycket låga vikten (speciellt i relation till att de klarar spolning i masthögt Hookipa) samt att de kan trimmas för otroligt mycket bottendrag, antagligen ”dragigast” på marknaden. När de riggas så är de dock rätt tunghållna och lite tröga, men det skadar ju aldrig att ha de möjligheten om det mojnar lite. Trimmet sköts till 80-90% med uthalet så det är enkelt att bara hoppa i och trimma om lite på vattnet. I mer normalt trim är draget normalstort med känslan i seglet är då superlätt och rätt stabil.
Till mitt Psyclone 6.3:an hade jag aldrig riktigt någon bräda som var tillräckligt stor att hantera max drag. 5.9:an är en grym storlek. Seglet känns i normaltrim som en ”vanlig” 5.3:a och ändå finns lättvindsreserver att ta av. Jag kör min 5.9:a med en 4m Powerex skinny (men har en GulfTech 4m på väg) och 42cm förlängning. Det funkar kanon. Med det stora trimregistret blir det nästan som tvåsegel i ett. Lättvindsfreestyle på plattvatten med tung acceleration eller lättvindvåg med ”försvinnande” känsla och det där lilla extra draget på vågen. Just trimregistret är i och för sig också Psyclones nackdel. Det är väldigt känsligt för små ändringar och man får ha lite känsla för att hitta precis det trimmat man vill ha. Att tänka på är att 5.9 psyclone väger som en typisk 5.0:a vilket också bidrar till att det funkar på rätt små brädor.
Diva 6.3 har jag också kollat in, speciellt på grund av att det kan riggas på 4m mast liksom min 5.9:a. Som det ser ut nu är jag dock väldigt nöjd med Psyclone.
-
Det är väl lite onödigt, men det är två olika segel. 5.0 är Hot SO och 5.3:an är ett Psyclone som har betydligt mer drag. Skillnaden motsvarar nog 0.5.
Sedan är det också lite av en slump. Jag ville ha 3.5 som minsta och sedan inte mer än 0.5 mellan på småseglen. Å andra sidan ville jag ha 5.9 som störst. Givetvis funkar steget 5.0 till 5.9, men min 5.3:a är så skön och har så brett register så den fick klämmas in den med.
-
Ja och nej. När det gäller hardcore wave relaterade till Wave cult skulle jag egentligen inte säga att det hadlar om sideshore relaterat till onshore. Wave cult är snarare en slags mer lättseglad version, inte nödvändigvis så värst mycket mer anpassade till onshore. Skillnader mellan cult och hardcore är ungefär de som beskrivs av Lars nedan.
Rent allmänt kan man dock säga att nästan alla vågbrädor är gjorda för att vara allround nu för tiden. Extreme sideshorebrädor, gjorda för riktigt duktuiga seglare och Hookipavågor funkar bra även för normala seglare och i normala förhållanden. Det hela har väldigt mycket att göra med att vågridning på hög nivå numer är väldigt snabb. Under rätt många år har brädorna gått mot planare rocker för bättre acceleration och mer snabbhet. Genom diverse optimeringav av detaljer i shapen bibehålls manöverbarheten.
Dock dessa vågbrädor är, trots att de är allround, inte direkt optimerade för ridning i sega vågor och onshore. Jag har önskat mig brädor gjorde för just detta i många, många år och först nu börjar de dyka upp i och med t.ex Goya freewave, Exocet Universal och Starboard EVO. Dessa brädor är inte optimerade för segare förhållanden via rakare rocker etc utan snarare via t ex mer bredd (och ibland mer rocker). De här brädorna är fortfarande allround, bara det att fokus är lite annorlunda.
Så, slutsatsen är att alla moderna brädor funkar OK i både sideshore och onshore, sega och snabba vågor etc men att det ändå är stora skillnader för vad som är helt optimalt för det ena respektive det andra. Givetvis är det också mycket en smaksak. Många experter kör i ”onshoreförhållanden” med klassiska Mauibrädor och andra kör nu med t ex Starboard EVO på Hookipa.
-
Det är dyrt med många brädro. Dyrt för tillverkaren och dyrt för agenter och återförsäljare som skall ha prylarna i lager.
RRD anser väl att Hardcore Wave är tillräckligt lättseglade i de små storlekarna (antagligen med rätta). Dessutom finns ju freestylewave ned till 77 liter som komplement (och dessa ser förhållandevis ”vågiga” ut i designen).
Själv gillar jag i och för sig iden med allroundvågisar för lite ”sämre” förhållanden (alá den EVO jag kör). RRD har här sin nya Swallow, men den finns ju bara i en stor storlek än så länge. Man får hoppas att mindre sådana kan vara på väg.
-
3 brädor, Starboard Acid 62, EVO 74, Trance 84 (lite för mycket, kanske. Trancen byts nog ut mot en FreeSex snart för lite mindre överlapp)
? Segel, brukar ha 6 (3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.3, 5.9) men har sålt av lite samt har lite mellanstorlekar kvar.
4 master, 340, 370, 2st 400. Lyxigt, men att kunna rigga två segel samtidigt har räddat många fina timmar.
3 bommar, egentligen klarar jag mig med en.
Rätt många fenor också, liksom förlängare.
Dock sparar jag in på hängselekontot. Körde min gamla Gaastra från 86 ända till 2002 då jag köpte en ny (fast begagnad) för 15 dollars. Hängselekontot ligger väl på ca 10-15 kronor per år.
För övrigt gillar jag lite redundans i systemet. Om en pryl försvinner, vilken som helst bör utrustningen fortfarande funka OK.
-
Det är den allra yttersta udden i Åsaviken, ett litet stenrev ligger 50 meter utanför fastlandet. Ringhals ser så nära ut på grund av att teleobjektiv trycker ihop perspektivet så att säga.
Själv tillbringade jag gårdagen jobbanden i Karlstad. Urk.
-
ola-h
Medlem18 september, 2003 vid 07:46 som svar på: kolla denna datorn, som gjord för surfing eller vaJust nu ser det inte så bra ut inför morgondagen, men prognosen verkar mycket osäker.
-
Du tänker möjligen inte på skidfilmen White Trash som har premiär/releaseparty i Göteborg 3/10?
-
ola-h
Medlem17 september, 2003 vid 15:57 som svar på: kolla denna datorn, som gjord för surfing eller vaHar själv 17-tummaren. Fin-fin för enkel videoredigering.
-
..stroppar samt att man, som sagt, blir indragen på vågen av jet-ski istället för att paddla. Jaws på Maui tror jag t.ex. inte är paddlingsbar, men tow-in funkar ju fin-fint.
Teahopoo där filme ovan kommer ifrån är paddlingsbar, men det grymt farlig. Det är rätt många lite vatten i den läppen. Vågen sägs vara världens ända som är 5 meter hög men med en tre meter tjock läpp. En och annan har strukit med där och många, många blivit rejält mörbultade och uppskrapade (se t.ex. Polakow i about time som dock verkar ha kommit lindrigt undan).
-
ola-h
Medlem16 september, 2003 vid 08:49 som svar på: Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?Alternativet till silvertejp kanske kan vara att låne mast/bom-adapter av någon bekant som kör RDM- Dessa är lite gummiaktiga och lagom tjocka så en bomm sitter kanon mitt på överdelen av en traditionell mast.
-
ola-h
Medlem15 september, 2003 vid 11:45 som svar på: Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?Håller med, bommar är överlägset. Min son leker gärna med mina master så det bli ofta lite jord, sand och lera i. Jättekul med så långa pinnar som är så lätta…
Jag körde svaj mm ett par gånger i sommras utan framgång och alla gånger så var det busenkelt med två bommar (rdm-master också så bommen sitter lika bra över som under skarven eftersom masten är jämntjock). -
Jag har en Kelapro RDM-förlängare, den korta. Har dock bara kört den en gång. Den ser dock väldigt välgjord ut och känns t.ex. stabilare runt cleaten (som är Streamlined) än Liberty (dvs ovaliserar sig inte så mycket då man drar nedhalet). Givetvis är Kelapro lätt också.
Att man kan köra så lite förlängning som 5cm är också en stor fördel ibland (med segel med t.ex. 375, 405 etc i mastlängd).
Kol är förståss trevligt, men jag skulle säga att det främst är skillnad om man kör mycket förlängning. Det finns gott om bra aluförlängare också. De som är riktigt billiga är har dock lite halvtaskig finish (eller heltaskig i vissa fall). Streamlineds aluförlängare ser riktigt fin ut också går också att köra väldigt kort, tror jag. Den kostar då i och för sig en del för att vara alu.
-
Jodå. Har du provat body drag?