Forumsvar skapade

Sida 281 av 329
  • ola-h

Medlem
    12 september, 2003 vid 13:40 som svar på: Kroppsviktens betydelse för fart.

Jo, men frågan blir precis hur motståndet i vattnet påverkas av seglarens massa.

När det gäller skidor är friktion under skidorna proportionell mot åkarens massa, så friktion kontra g-kraften är oberoende av åkaren. Luftmotståndet ändras dock med åkarens storlek på ett annat sätt (påverkas mindre, beror huvudsakligen av den projicerade arean som ökar mindre än massan om man skalar upp en person). Därför är större snabbare.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2003 vid 12:54 som svar på: Kroppsviktens betydelse för fart.

Pascal Maka, var han så stor? Eric Beale (först över 40 knop, tror jag), var inte han en rätt liten prick?

Jag tror det är en fördel att vara stark och aggressiv, dvs våga använda sin kraft. En liten teori är att stora killar tidigt leds att utveckla dessa talanger, dvs segla aggressivt. Del flesta gillar att utvecka det de är bra på och stora personer har svårare att t.ex plana extremt tidigt och kanske därför hamnar i speed-facket.

Med rätt utrustning skulle jag gissa att en liten, men grymt stark aggressiv person skulle kunna vara lika snabb som en stor. Jag ser inte direkt hur fysikens lagar skulle stoppa detta (jfr störtlopp på skidor där en större person glider snabbare för att förhållandet mellan massa*g och luftmotstånd blir mer fördelaktigt).

• ola-h

Medlem
    12 september, 2003 vid 10:44 som svar på: förlängare

Just i det här fallet var det svar på en direkt fråga.

Om ni vill kan jag avsluta alla inlägg med en lista på märken jag kör på. Jag har dock en känsla av att de flesta vet mina ”sponsorer” vid det här laget. I flera tidigare trådar har det jag också försökt föklara att jag gör mitt bästa för att vara objektiv och skriver om andra märken än ”mina egna” också (Powerex ovan t.ex). Jag skriver här för att jag tycker det är kul, inte för att sälja prylar.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 12:43 som svar på: Windsurf test på EVO 74!

Acid 74 är också testad av Windsurf (se nedan), även den med verkligt fina resultat. Acid 74 är utvecklad från förra årets Acid 70. Den brädan gillade jag otroligt mycket. Speciellt är den, som Windsurf också påpekar, mycket lättseglad i den meninga att den känns helt naturlig direkt man ställer sig på den. Bra gång i chop och skär är också utmärkande.

=============
    The Acid series has grown in popularity greatly over the last few years, as more and more people have become aware of just how good many of these shapes are. Under the constant development of Scotty McKercher and his fellow Aussie duo Ty and Luke, the Acids have evolved into a very competent board series, which emanates both ease of use and raw performance. Whilst also available in D-RAM construction, the 74 we are testing here is finished in Wood, which like last year is visible right through the deck, reinforced with Dyneema in the rails. The overall finish of the product is again impressive, with the non-twist footstraps and Drake fin adding to the quality of the package.

On the water the Acid series seems to get better every year and this year sees no exception. What started as a curiosity amongst the wave sailing elite has now gained a great deal of acclaim amongst the highest standard of rider. The 74 is a very impressive board, universally liked amongst the team; from every standard and weight, it illustrates how versatile a board of 74 litres can be. Firstly it is extremely easy to sail, plug and play, as we call it. Every style of sailor feels very much at home from the first run out. It planes very early for a board this size, coping well with a wide sail range from the smallest right up to 5.5m. At the same time the Acid is extremely composed when overpowered or in aggressive chop. It continues to relay feedback to the rider without loosing its soft controllable nature, making it the kind of board that copes very well with changing conditions. The shape definitely feels more edgy and aggressive, being instant and direct when pushed, yet compared to last year’s hull it seems to have lost none of its ease. Fast, early planing and snappy enough for onshore, it is composed, efficient and aggressive enough for pure sideshore. With the addition of the Evo to the Starboard range, the Acid retains its identity as a fine example of a classic rail-to-rail wave board, offering one of the easiest, most comfortable and yet more potent performances on test.

Verdict
    Easy, comfortable, practical and rewarding, the Acid 74 is capable of delivering the highest levels of performance in a very user-friendly package. A classic rail-to-rail feel for the traditional styles of wave riding, it was universally liked and comes highly recommended.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 11:12 som svar på: Frontside & backside?

Jo det är jag som är den skyldige. Jag ber härmed om ursäkt om artikel upplevs som ohemult lång och teknisk. Å andra sidan räcker nog tidningen länge. Lägg den på toan och läs lite vid varje besök…

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 11:09 som svar på: förlängare

SC-RDM tror jag inte väger 1.8, det låter snarare som SC-6. Snarare är 1.5-1.6 lagon och då tror jag inte viktskillnaden till GT är avgörande.

Min 340 GulfTech väger däremot 1.1 kilo och är dessutom supermjuk IMCS 13.5 -en riktig pärla i den digra mastsamlingen.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 10:04 som svar på: förlängare

1.43kg 4300 kronor på [url=”http://www.hotsailmaui.se.”]www.hotsailmaui.se.[/url] Har du inte allt för bråttom kan du få testrigga min innan du beställer. Det som egentligen rekomenderas till dina segel är Simmer SC-RDM=Powerex RDM (som jag också har en ett tag till, har sålt den till mag). GT 400 är dock lite slut hos tillverkaren nu men skall komma snart.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 08:54 som svar på: förlängare

Jag tror principiellt den kan funka, men i praktiken måste du nog testa för att veta. Blir det mycket veck och fladder redan med lite drag blir detta värre med mer drag. Lite veck och fladder kanske är värt priset av ett, som du säger, skönare segel, men till slut blir det antagligen en känsla av att seglet viker sig och blir tunghållet. I och för sig hjälper antagligen mer uthal en del. Det är lite som med RDM-master. Det funkar bäst om man kör seglet lite planare än normalt

Som sagt, testa nästa tunga 5.3-dag och bestäm sedan.

Själv har jag beställt GultTech’s 4m RDM för att testa. Den är lite styvare än den typiska skinnymasten och det skall bli intressant att se hur den funkar med 5.9:an och även med mindre segel. Kanske kan vara ett alternativ för dig.

• ola-h

Medlem
    11 september, 2003 vid 07:47 som svar på: förlängare

För det första, skall du förlänga mycket vill det till att både masten och förlängaren är av tilräckligt hög kvalitet, dvs håller. Dessutom behöver du kolla att bommen även efter förlängningen hamnar inom det anvisade området på masten.

Annars skulle jag säga att förlängning upp mot 45cm funkar. Med segel från ca 425-445 har du då alltså möjlighet att välja mellan 400 eller 430 mast, dvs mellan två olika styva master och därmed olika karaktärer på seglet. (att köra för lång mast är dock enligt min mening inte alls bra). Detsamma gäller givetvis för segel med 395-415 mast och så vidare. Jag tror det kommer bli vanligare och vanligare att man på detta sätt använder mastens läng för att anpassa seglet.

Generellt blir ett segel med kortare mast mjukare i känslan och mer aktivt i låga vindregister. Ett segel med längre mast blir hårdare men stabilare. I princip är alltså den kortare masten bättre anpassad till lätta seglare och/eller seglare som kör förhållandevis små segel relativt vindstyrkan.

Själv har jag under nästan 10 år ofta kört någon av mina segel på runt 45cm förlängning med mycket bra resultat För tillfället kör jag min 5.9 Hot Psyclone med en 4m mast med 42cm förlängning. Jag är lätt och detta funkar perfekt. Eftersom 5.9 är mitt största segel klarar jag mig utan 430-mast och kan istället uppgradera min 3.5-segling radikalt med en 340-mast.

• ola-h

Medlem
    10 september, 2003 vid 14:19 som svar på: Riggningsproblem

Det är nästan omöjligt att få det korrekt med så mycket för lång mast. Försök komma över en 4m mast och seglet kommer fungera otroligt mycket bättre. Faktum är att även en 370-mast med 35cm förlängning skulle ge dig MYCKET bättre prestanda än vad 430:an ger. Att köra med 430-masten kanske är som att köra med en 4m med IMCS närmare 40…

• ola-h

Medlem
    10 september, 2003 vid 06:15 som svar på: Windsurf test på EVO 74!

Jag håller med Windsurf. För intresserade, se även http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=1&Number=131288&page=&view=&sb=5&o=

• ola-h

Medlem
    9 september, 2003 vid 14:36 som svar på: Knasiga veck i seglet !?! Hur får jag bort dem?

Då skulle det rent av kunna vara så att vecken så att säga är insydda i seglet. När ett segel tvistar och masten böjer sig i sidled som den gör under segling måste duke i seglet kröka sig i två dimensioner. Eftersom duken kan betrakts som otöjbar så går inte detta utan veck. Det är av samma anledning som att man veckfritt kan rulla ett papper till en cylinder men inte till en boll.

När man syr seglet kan man ta hänsyn till de av ”dubbelkrökningen” uppkommna vecken och liksom sy in ”omvända veck” i förebyggande syfte. Med andra ord, man syr segleet så att det skall vara så snyggt som möjligt med drag i (inte på stranden). Jag vet inte om detta har något att göra med dina veck, men det är en teoretisk möjlighet (i alla fall om vecken är små).

Ett trick är att efter att du riggat seglet be en kompis ställa sig på masttoppen (obs seglet bör då ligga ned på marken, inte stå upp…). Sedan trycker du ned mastfoten mot marken. Detta simulerar mastens sidoböj vid segling. Om seglet ser fint och veckfritt ut i detta nedböjda läge är allt OK. Man kan också få hintar om trim genom att titta på seglet så här.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2003 vid 13:56 som svar på: F2 2004 pdf

Staffan vet nog vad han gör. Så länge det inte är allt för byigt funkar det bra med lite volym om man vet vad man gör. Jag tror i och för sig att Staffan valt den med tanke på Marocko snarare än Maui.

Kollade in 8’0″:an härförleden och kan intyga att den ser mycket fin ut. Att kanalerna är borta, precis som de är på JP:s vågisar, kanske till och med är värt ett eget inlägg. En trend!

• ola-h

Medlem
    8 september, 2003 vid 06:00 som svar på: Knasiga veck i seglet !?! Hur får jag bort dem?

Prova detta:

1. Mer lattspänning, se post nedan.
    2. Kolla över uthal och nedhal. Är du ösäker, dra lite till och testsegla.
    3. Kommer vecken redan på stranden eller när du kör? Är det det senare kan det bero på fel mast, anatagligen i så fall en som är lite för mjuk på mitten. Då går vecken oftast från mastsidan på seglet och sedan diagonalt uppåt mot akterliksidan och accentueras ju mer drag man har i seglet.

• ola-h

Medlem
    4 september, 2003 vid 09:40 som svar på: Kort å tjock, anno 2004

Något annat att ta hänsyn till är vad, och av vem, brädan skall användas. Om t.ex. jag skulle köpa en FreeSex 84 så skulle det vara som min stora jättebräda, för superlättvind (relativt sett). Då kanske jag vill ha samma fördelar (som mer bredd ger) som större killar (som kör på större/bredare brädor) i motsvarande vind får.

Jag tror rent principiellt att det inte är samma sak att bygga en hårdvindsbräda till en stor kille som att bygga en lättvindare till en liten. På produktionssidan är det dock alltid så att dessa saker antas vara detsamma. Då blir det, enligt mig, vissa kompromisser för vissa seglare. Freesex är utvecklad av Colin Sifferlin som är relativt lätt. Från vad jag hört är 84:an hans huvudbräda. Om jag inte minns fel hade förresten Nik Baker en 70-72 cm bred bräda redan för ca tre år sedan.

När det gäller tunga kontra lätta seglare är det för övrigt intressant att betrakta AHD’s nya vågisar ”Kauli Pro” som mig veterligen är den första hela linjen designad för/av en relativt lätt kille.

Sida 281 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications