Forumsvar skapade

Sida 283 av 329
  • ola-h

Medlem
    29 augusti, 2003 vid 06:35 som svar på: Räcker det med en bräda i Sverige?

Jo, en mindre bräda blir helt klart jobbigare att segla när det är lite vind och/eller byigt. Nyckelordet är just jobbigt. Många moderna brädor kan, även om de väljs små, ge värdigt tidig planing etc, men man får som seglare kämpa för att åtnjuta dessa prestanda. Kämpa betyder inte här att tokpumpa eller nå´t, snarare att man kanske får hänga i prylarna i lite onaturliga positioner.

Står du fullkomligt still är det även nu en bit in på tjugohundratalet volymen som bestämmer om du sjunker eller inte. Grejen är dock att man normalt inte ofta behöver stå helt still. Rör du dig bara aldrig så lite kan du utnyttja brädans area för att få extra uppåtkraft.

En annan detalj är att det verkar som man inte rakt av kan jämföra seglarvikt och brädvolym. Det verkar som om små personer kör på förhållandevis stora brädor och stora personer på små brädor. Personligen tror jag det har med förhållanden mellan area och volym att göra, samt vilka segelstorlakar man vill köra mm.

Dock, jämför du med en RRD från 98 på 85 liter (en gul vågbräda, kanske?) så har den (om det är vågbrädan) en helt annan bottenkurva och shape i allmänhet än en modern vågis. Nyare brädor har en rakare kurva under stropparna och dessutom mindre scoop. Det gör den snabbare, ger den bättre acceleration och får dem att hantera större segel betydligt bättre. Dessutom så håller de planingen bättre i vindhål. Många av de nyare vågisarna är dessutom väldigt lugna i gången så att de funkar bra till små segel och chop.

Min rekomendation ovan var som sagt just för Varberg och som du säger är vinden rätt stabil där. Det är svårt att tänka sig ett ställe med mer stabil vind, egentligen. Dessutom är det inte så kritiskt om man sjunker igenom lite ibland. Inga masthöga tubande monstervågor som rullar in, inga strömmar och inga stenar eller klippor. Allt detta gör att man klarar sig med en mindre bräda. Har man inte frontside vågridning som sin största hobby så tycker jag en freestylevågis känns som den perfekta Varbergsbrädan och att man kan välja denna relativt liten. Viktigt är att kolla över fenbestyckningen också. VIssa freestylevågisar kommer men ganska freerideorienterade fenor. Skall man segla mer vågmässigt och också med små segel tycker jag att två olika stora vågfenor (20-21 och ca 22 t.ex.) bör finnas i fenbagen.

Å andra sidan, självklart får du totalt sett ut mer prestanda från två brädor. Dock är det ju en fråga om pengar och också plats. En jättebra bräda kan ju också vara bättre än två dåliga.

• ola-h

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 13:44 som svar på: vågridning, please helpme anyone…oh god

Jag skrev en artikel om bottensvängen till den svenska tidningen Vindsurfing. Den råkade i och för sig blir lite lång och omständig, typ drygt 10 sidor.

Dock vet jag inte hur det gått med utgivningen, det senaste jag hörde var att den skulle komma ut i Augusti. Jag trodde augusti 2003, men kan ha fattat fel…

Kanske kan jag lägga upp det hela på någon webbsida någonstans i framtiden.

Hur som helst är en bra bottensväng nyckeln till att kunna få till nå’t radikalt på toppen. När det gäller airials finns några olika typer. Man kan säga att de skiljer sig på hur vertikal man går uppför vågen och i vilken vinkel man träffar läppen.

• ola-h

Medlem
    26 augusti, 2003 vid 13:55 som svar på: Räcker det med en bräda i Sverige?

Svaret är nog att det kan funka rätt OK så länge du håller dig till just Varbergssegling. Givetvis får du kompromissa lite i ena, andra eller båda ändarna, men om det inte skall köras avancerad vågridning är kompromisserna inte allt för stora. Skall det köras vågridning får du ta en svängigare bräda och missar då trickmöjligheter men kan ändå få ett bra vindregister.

• ola-h

Medlem
    25 augusti, 2003 vid 11:01 som svar på: Västkustsurf lördag, en filmsnutt

Japp, Acid 62 var det.

Jag har förresten 700 spänn till dig, Adde.

• ola-h

Medlem
    25 augusti, 2003 vid 10:13 som svar på: Västkustsurf lördag, en filmsnutt

Magnus flickvän som filmade zoomade mest in mig (det var min kamera) och Magnus. Jag kan kolla om du skymtar förbi på något mer klipp, men jag tror inte det.

• ola-h

Medlem
    25 augusti, 2003 vid 06:20 som svar på: Vilken bräda efter 70 L och 85 L ?

Nu är ju jag knappast någon freestylenisse, men spontant känns det med din vikt och i och med att du redan har en stor vågis i din ägo samt på grund av att du vill köra ”i alla väder” som om 113l är det bästa. Skulle du satsa stenhårt på freestyle kanske det vore mer kritiskt med volymvalet, men jag gissar att den stora brädan blir en kombination av freestyle och ”ha kul fast det knappt blåser”.

Segelmässig lär du kunna gå upp minst en kvadrat, till ca 6.8.

• ola-h

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 12:32 som svar på: Surffråga till kunniga surfare?

Det är itne givet att en freestyleinriktad är det bästa. Det handlar en hel del om huruvuda du kommer villja trick på den. En vågis kan funka bra på insjö och dessa bräda är i allmänhet sköna att köra på, kan man säga.

På freeridesidan verkar det finnas en del alternativ som är ganska ”radikala”. Starboard Carve i små storlekar ligger t.ex. inte allt för långt från en stor vågis. Dock, kommer du köra lite i vågor är nog ändå en vågis eller våg/freestyle bättre. Om du inte är så bra på att plana skall du definitivt inte välja en för liten bräda (om du nu inte gör det för att vara tvungen att lära dig…).

Hur många m/s som krävs vet jag inte, jag har inte haft någon vindmätare. Dina antaganden låter dock inte allt för orimliga.

En specifik rekomandation skulle kunna vara en stor JP freestyle eller kanske den Fanatic SKate 100 som så många verkar gilla. Själv kör jag Starboard och bland dessa kan antingen 2003 Acid 94 eller 2004 Trance 94 vara trevliga alternativ. Även freestylebrädorna FREESEX fram till och med 03 sägs ha bra freeridepotential. Jag har själv en Trance 84 som är helt OK jag skulle kunna tänka mig har som insjö/havs-bräda.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 12:27 som svar på: vafaan är en freestajlbräda

Det finns inte många carvingtrick i seriös freestyle numer så brädorna handlar i första hand om precis det du säger. Det sägs dock att vissa av freestylebrädorna går förvånansvärt bra att svänga med, men det lär vara långt ifrån en vågis eller en våg-freestyle (som kan betraktas som en typ av vågbräda).

Någon av alla freestyleseglare kan nog säga betydligt mer hur freestylebrädorna funkar för ”vanlig segling”.

Själv har jag ingen freestyle, men är lite sugen att skaffa en efter att i många, många år enbart haft en massa vågbrädor i stallet.

• ola-h

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 11:56 som svar på: Surffråga till kunniga surfare?

Om då bara då och då ”hamnar” på havet och inte har speciellt utpräglade dragnngar åt att satsa på frontside vågridning så kan mycket väl en våg/freestyle vara bra. Med den brädtypen får du en vågbrädan gång i vattnet, manöverbarhet och fina skär men lite bättre hoppbarhet på platvatten och snabbare planing mm. Våg/freestyle är just ett bra alternativ om man kommer från större brädor och vill ha en vågis ”nästan”.

För dig känns det snarare som alternativet är en ren freestyle, men dessa är inte bra att rida vågor med. För att freestyle skall vara det bästa alternativet får man nog vara ät intresserad av att tricka. Annars kanske en mindre manöverorienterad freeride helt enkelt är bättre.

Eftersom du är så pass tung är valet lite mer komplicerat, skulle jag säga. En intressant hjärtefråga är hur bra du är att få prylarna att plana, egentligen. Det spelar stor roll för hur mycket volymreserv du behöver. Inom kategorin våg/freestyle går nämligen inte brädorna så mycket längre än till ca 95 liter. Räknar du med att börja seglingen från ca ”drag i sexnoll” så kan dock 95l funka.

• ola-h

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 11:09 som svar på: Är 5.0 – 5.7 ett för stort glapp????

5.0-5.7 är helt OK. (hellre fler master och färre segel, om du frågar mig).

Vad är ditt nästa nedåt?

• ola-h

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 07:19 som svar på: Kanondagar i hela syd och mellan Sverige

Det är en del sten i Åsa. En dag som igår blev nog alla rejält spolade också. Ett tag var vi väl 5 st ute. Sedan kom ett stort set och helt plötsligt låg alla och sprattlade inne bland stenarna i knädjupt. Det händer inte ofta i Sverige. Det brukar ändå inte slita så hårt på prylarna, brädorna klarar t.ex lite stenkontakt rätt väl om de får spolas lite i fred, liksom. Däremot kan det bli lite lätt stressigt att hoppa på prylarna och segla ut och då glöms lätt stenförsiktigheten bort. Likaledes kan hända i vågridningen när vågen blir allt för fin. Det här resulterar förr eller senare i rejäl stenkontakt och jag såg i alla fall tre personer som kom in utan fena igår. Själv blev jag hyfsat spolad ända in ett par gånger utan några problem med prylarna och lyckades undvika fullfarts sten-fenkontakt.

När det gäller master så är Åsa som det såg ut igår ett ställe för skinnys. Jag kör skinny och har helt lagt bort all försiktighet angående vad som händer med min mast. Det är rätt skönt, både när man blir tokspolad av en 2 metersvåg och när man överlägger hur hårt man törs ladda i vågridningen.

Slutligen, även kroppen brukar klara sig bra. Skor är dock att rekomendera. Dessutom bör man vara lite försiktig med hur man låter sig släpas efter utrustningen eftersom ett utstickande knä i regel inte uppskattar att plötsligt tjonga in i en uppstickande sten. ”Go with the flow”, skulle man kunna säga.

Hur som helst, vindmätaren i Onsala visar att gårdagen började med runt 240 grader och att det skta vred ned mot 230 och sedan sakta upp mot 240-250. Någon gång 15-16 kom ett grymt vindskift till 290-300 grader. Då var det vackert på yttre med fina rena vågor vars toppar blåste av bakåt. Vinden dog samtidigt, men trots våra 3.5:or och småbrädor gick det att plocka några riktigt fina vågor i crossoff-vinden innan vinden blev allt för svag. Som sagt, egentligen var det värt att vara där ute endast för att SE förhållandena. I och för sig hade det inte varit fel att haft en 5.3:an och en större bräda med sig på släp heller.

• ola-h

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 13:23 som svar på: Starboard 2004!!

Det är möjligt, Benke. Det är i och för sig inte säkert att någon EVO kommer till Varberg utan den kanske stannar i Åsa.

AB+ har förresten också kortare brädor på gång. Skoj är också deras nuvarande minsting 7’7″/231 och 58 liter.

• ola-h

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 12:40 som svar på: Starboard 2004!!

Jag har kört den lite för lite än. Med en EVO i stallet blir det inte så mycker ”Trancande” för en vågnisse som mig.

Hittills har jag dock bara kört Trance i vågor, med överriggad 4.5 faktiskt. Då funkade den förvånansvärt bra. Samma lugna gång som man känner igen från Starboards vågisar. Jag trodde Trancen skulle vara betydligt studsigare. I vågridningen gör Trancen en bra böttensväng, man har inte samma ”snap” i toppsvängen. Mer exakt, att göra små airials, svänga mot vitvattnet eller slajda på toppen funkar men vill man trycka runt brädan i ett kort skär så får man ta i mer än på t.ex. EVO eller Acid. Detta har också en effekt i bottensvängen. Om man gör en ”framfotsbottensväng” kommer man förr eller senare till en punkt i svängen då man släpper på trycket i segel och på brädkanten och börjar förbereda kroppen för tillbakasvängen. Här går också trycket över mer mot bakfoten. I denna ”mellanfas” kan man med fördel fortsätta svänga mer vertikalt upp mot vågen lite till för att träffa vågen mer vertikalt. Trancen svänger inte lika lätt i den här fasen som t.ex. EVO:n och det är en detalj som gör vågridningen lite stelare.

Backsideridning och hopp med Trancen är väldigt bra, förståss.

Jag kommer med mer info när jagkört brädan mer.

• ola-h

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:16 som svar på: Köpa vågis

Jag har kört EVO 74 och den Acid 70 (02/03) samt en del custombrädor. EVO:n är bra. Ett mycket bra Sverigealternativ, men givetvis också såsom helt ny rätt dyr. Jag har postat en lång recension om EVO 74 här på konfen. Både EVO:n och Acidarna har ett förhållandevis stort vindregister.

Annars verkar väl alla brädorna du föreslår bra. Att leta begagnat och inte snäva ned valet allt för mycket ger antagligen den bästa dealen. I och för sig har varje vågis en egen karaktär och det bästa är givetvis att få den karaktären att stämma med din egen och med de platser du seglar på. Är man inte så van att vågsegla är det dock svårt att veta vilken karaktär man gillar. Det beror också en del på hur man vill utvecklas.

• ola-h

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:56 som svar på: Starboard 2004!!

Jag har tre 2004:or och i alla fall två av dem är rätt lätta. Kan vara tur med viktmarginalen, dock.

Mina vikter:

Acid 62 5.5 kg
    EVO 74 6.0 kg
    Trance 84 6.6 kg.

Sida 283 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications