ola-h
Forumsvar skapade
-
Med lite Stockholmsaccent, förbundets huvudsakliga inriktning mot kappseglingstävlingar och de senaste årens utveckligar av redskappen för dessa tävlingar (så kallade Formula) tror jag bredseglarförbundet är en mer intressant ”felskrivning” än brödsegarförbundet.
-
Det är grymt svårt att ge ett ”exakt” råd här (men lätt att komma med en flummig utläggning på flera sidor).
Efter att ha brädstorlek (och design) kontra selarstorlek som favoritdiskussionsämne i flera år lutar jag åt att man inte riktigt kan använda volym som ett bra mått. Mer exakt: en 80-litersbräda för en 80 kilosseglare uppför sig inte likartat som en 60-litersbräda till en 60-kilosseglare. En förklaring är förhållandet mellan volym och area. En annan att de är svårt att skala ned eller upp bräddesigner.
Dessutom, oavsett nivå så verkar brädstorlek vara rätt mycket en smaksak. Slutligen, hur stora segel som funkar på en viss brädstorlek beror också på många, många faktorer, varar seglares storlek bara är en.
Ett generellt faktum med mindra brädor är att de sjunker igenom fortare. En liten bräda kan, med rätt teknik, plana förvånansvärt tidigt, men så fort man i eller efter någon manöver (säg en gipp) missar lite med timingen eller belastningen av brädan så straffas man med att man tappar farten snabbt. Å andra sidan ger ju en mindra bräda i allmänhet bättre kontroll i mer vind. Även detta beror en hel del på designan, men speciellt om det tokblåser gör helt enkelt mindre dimensioner att det är mindre bräda för vinden att ta tag i.
Dock även om man lyckas prova ut vilket max segel en bräda skulle ta för dig så tycker jag inte det är det viktigaste. Jag tycker att det är mer förhållandena där man kör mest som spelar in. Speciellt är det viktigt hur byigt det normalt är, om det är ett trixigt ställe med vågor som bryter nära land, strömmar, dåligt med vind nära land etc. Alla de här sakerna gör det kan vara ide att välja en något större bräda volymmässigt. Det vanligaste (och bästa) argumentet för en större bräda är att men får mer kvalitetstid (mindre frusterande, mer planing, lättare att klara manövrar) på vattnet.
Så, trots att jag själv är en fan av små brädor så blir nog rådet at satsa på en något större men se till att få en design som är lättseglad, går lugnt i vattnet och har ett brett spektrum av segel som funkar. Detta gäller i alla fall om du huvudsakligen seglar i Sverige och inte någon berömd hårdvindsmeteropol. SJälv känner jag bäst av allt till Starboard och vet att en kompis som väger endast några kilo mer än oss är grymt nöjd med sin Acid 88 ända ned till 4.5. Det är en brädan som går väldigt lugnt i vattnet. Jag vet också att många av RRD:s brädor är kända för att vara lättkörda och gå lugnt i vattnet. Motsatsen till detta brukar nog anses vara Naish (competition) och väljer du en sådan så skall du helt klart ha en mindre bräda.
Ett ytterligare argument för en stor (lugn) bräda (istället för en mellanstor men mer loose) är att det ger dig möjlighet att i framtiden komplettera med en riktigt liten om du skulle utveckals åt ett håll som gör att du behöver det.
Ett argument att gå ned lite i storlek skulle vara att om du kommer resa med brädan till ställen med ”bättre” vågseglingsförhållanden kan en mindre ge bättre prestanda. Då blir det till att fundera var man vill ha max prestanda, hemma i byig 5.3 i X-on, eller i Marocko med stabil fullpatte i 4.0:an.
Så, utan att veta exakt vad du skall ha brädan till blir nog en rekomendation ”från toppen av huvudet” att inte gå så värst mycket under 80 liter.
-
Jo, mycket riktigt är det faktiskt 2004:or. I stort sätt alla märken designar först nya vågisar, sedan freestyle, freeride och sist racer. I samma ordning går de i produktion. Givetvis vill man sprida produktionen över hela året för att inte få stora glapp. Första ”pressningen” av vågbrädor är alltså (för de flesta märken) sen vår/tidig sommar. Normalt går sedan brädorna med båt till respektiva länder och det tar ju ett tag. Jag bet i det sura kostnadsäpplet och flög hit brädorna och var dessutom ute tidigt med beställning (mina brädor har serienummer 1, 4 respektive 7 eller nå’t).
Jag skulle gissa att det vid det här laget finns ett gäng våg-2004:or av olika märken i Sverige. I ”EVO-klassen” borde t.ex. snart Surfers Paradis ha Fanatic Goya Freewave. Exocet universal wave fanns ju dessutom redan 2003.
-
Man kan aldrig lite på språk och begrepp. Anders Bringdal väger väl sådär en 100-105 kilo och kallar sin 86-litare för sin floater.
-
Jag kollade aldrig på Addes Cutre så noga, så jag kan inte säga så mycket. Adde själv borde kunna kommentera detta.
-
En klockren kommentar ovan. Vågbrädorna har utvecklats och kan idag i allmänhet klara större segel, specellt eftersom seglen också utvecklats rejält. Genom att utveckla sin teknik kan man få relativt ”konstiga” kombinationer att fungera.
-
Det är väldigt svårt att säga vad max segel är. Dels spelar din vikt, teknik och dina preferenser in väldigt mycket. Dessutom är det inte bara volymen på brädan, och inte heller bara bredden, utan hela brädans design som avgör vad som är rimligt största segel (och största fena). Slutligen kan även seglet spela roll. T.ex funkar ett sort segel bättre på en liten bräda om hela riggen är så lätt som möjligt.
Man kan säga att ett gäng olika saker händer när man försöker få ut max lättvindsprestanda från en vågis. Plockar man på en för stor fena blir brädan trög i svängen, men vad kanske värre är, studsig och svårkontrollerad i svängen. En i grunden lätsvängd bräda som trimmas med en svårsvängd fena är ingen rolig kombination. När det sedan gäller segelstorlekan kan man säga att den beror lite på hur stor fena som funkar. När man börjar närma sig max segel händer det att även om det GÅR att plocka på lite större så får man inte ut lika mycket tidigare planing som man skulle få på en störe bräda. T.ex, på min 63-litersvågis planar jag bara marginellt tidigare med 5.3 än 5.0 medan skillnaden mellan samma segel på min 74-litare är rätt stor. För att ytterligare förvärra det hela blir ett stor segel (eller snarare hela kombinationen) snabbare ”överriggat” om det sitter på en för liten bräda.
Så, min gissning är att Cutrebrädan är relativt extrem (t.ex. ganska smal relaivt volymen)och inte klarar allt för stora segel. Om du inte är en riktig lättviktare tror jag egentligen runt 5.7 är rimligt största segel.
Ge mig lite mer info; vad skall du göra med brädan (rida vågor, tricka, köra rakt fram och gippa etc), har du andra brädor, vilket segelspann vill du totalt köra (vilka storlekar har du och hur många nya kan du tänka dig köpa), vad väger du, lite mer info om brädan (t.ex. one-foot off i tailen, längd mm); så kanske jag kan ge ännu lite mer gissningsbaserade rekomendationer.
-
Jag är inte säker på att Ezzys NoLimitztillverkade master har samma kurva som NL original. Från källor på NL har jag hört att de skulle tillverka två kurvor paralellt 2003, den ”klassiska annrlunda” och en ”normal”. Det KAN vara så att Ezzys master har en mer normal kurva.
Jag har kört rätt mycket med NoLimitz master (400, 370, 340) nu på olika Hotsegel. De funkar kanon till vissa med inte alls till andra.
-
Jag är hemma nu, och du kan få provrigga på mina PX och Nolimitz 4. skinnys om du vill. Kanske kolla lite på Starboad 2004 Trance, EVO och Acid oxå…
-
Jag byggde mycket riktigt fasta förlängare som användes med stubbe och slapp problem med hål, block etc. Idén med lösa rörbitar körde jag också lite.
Jag tycker nog att behöver man en varierbar förlängare i ”normal” längd så är det bättre att köpa. Dock, om man vill förlänga säg 35-45cm kan en bra gjord fast kolförlängare vara ett bra alternativ.
-
Jag sålde tyvärr nyligen min 2002 Wood 70 i perfekt skick…
EVO 74:an känns som jag kommer behålla ett tag, det är trots allt en 2004:a. Dock snart kommer väl 2005:orna och då talas det om en EVO 70. Det är dock långt fram i tiden, som sagt. Nu är jag mest glad att mina brädor efter visst strul slutligen damp ned från Thailand i tid för Portugalavfärden.
-
Acid 70 är en Acid 70 så långt (till 2004 blir det dock lite skillnad i shapen och namnet ändras till 74 samtidigt som 66:an får ny rocker och byter namn till 69 medan 77:an blir Acid 80). Det är bara lite skillnad i konstruktionen, inte i shapen mellan 2002 och 2003. Surf 70 från året innan är också väldigt lik. Skall du ha bräda som hårdvindare och seglar i någorlunda stabila förhållandn är 70:an antagligen bäst. Det är en väldigt lättseglad bräda förutom möjligen att den sjunker förväånansvärt snabbt om man stannar. Tror man man komer ha problem med detta (att råka stanna hel och då sjunka lite) så kanske 77:an är bättre. 77an är i praktiken rätt mycket större dock. Rent segelstorleksmässigt är 5.4 inga som helst problem med 70:an. Jag tycker själv 4.7-5.3 är optimalt på den brädan. SOm sagt är det mer möjlign en fråga om byigheten än själva segelstorleken.
EVO:n kan vara intressant. Jag är dock trots den massiva marknadsföringen, tveksam på hårdvindsegenskaperna relativt Acid. Min EVO 74 (samt nya Acid 62 och Trance 84) ligger nu på Landvetter och väntar och på söndag bär det av till Guincho som om ni väntar får ni snart en EVO-rapport, hoppas jag.
-
Kolla exakt hur det ser ut. Behöver du variotopp?
-
5.0-5.3 är inte av att jag tycker det är nödvändigt utan för att jag testar lite olika segel mm.
-
Med t.ex. Nolimitz (och kanske också Powerex) skinn kan man kombinera t.ex. 4m top med 430 botten och få en 415 osv.
Min mastfixering leder mig förresten mot idén att masttillverkarna gör ett helt gäng master i samma längd, så man kan åka in ch byta mast istället för att byta segel. Lite som att få ut mer av en bräda genom att ha flera fenor. Vem vet, kanske kommer vi klara oss med två segel för 4.5 och 6.5 och ca tre master till varje. VIlken framtidsvision.
